Kurátori koncepcióvázlat
Paratípia – Rejtett jelenlét, feltáruló rétegek
A sorozat művei olyan felületeket mutatnak be, amelyek első ránézésre elhasználódott, roncsolt, rétegzett struktúrák: lepattogzó festék, korrózió, idő által megviselt rétegek. Ezek a felületek nagyított, felnagyított mikrotáj ként működnek, amelyekben az anyag önmagáról beszél: a bomlás, a változás, a törés és az átalakulás vizuális lenyomatai jelennek meg.
A kurátori értelmezés fókusza azonban nem a történeti vagy technikai eredet, hanem a néző testi és pszichés jelenlétének megszólítása. A felületek ugyanis nem pusztán absztrakt struktúrákként működnek: mindkét műben megjelenik egy emberi tekintet, amely áttöri a materiális mezőt.
Ez a tekintet nem domináns, nem narratív, hanem rejtett jelenlét.
kurátori koncepció ebből a feszültségből építkezik:
● Az anyag személytelensége ↔ az ember intim megjelenése
● A felület töredezettsége ↔ a tekintet fókuszáltsága
● A fizikai világ roncsolódása ↔ a szubjektum sebezhetősége
A sorozat így „paratipikus” térként működik:
olyan metszéspontként, ahol a személyes és az anyagi világ, a test és a felület, a jelenlét és az eltűnés egyszerre vannak jelen.
Kulcskoncepciók a kiállítás számára
1. Rétegről rétegre – A feltárulás dramaturgiája
A képek mintha a felület mögötti másik valóságra nyitnának ajtót. A néző nem csak szemlélő, hanem résztvevő is, aki maga is „belenéz” a réseken át.
2. A tekintet mint átszivárgó jel
Mindkét műben a tekintet nem portréfunkció, hanem jelzés: a szubjektum túlélő nyoma a roncsolt környezetben. Kurátori szempontból ez fontos, mert a képek elhelyezésekor a tekintetek iránya aktiválja a teret.
3. Anyagarchívum
A felületek a városi, ipari vagy privát terek időarchívumai. Kurátori interpretációban ez úgy jelenhet meg, mint egy szenzoriális tér, ahol a maradandóság és mulandóság együtt él.
4. Határátlépések
A képek liminális állapotokat rögzítenek: belül–kívül, látható–rejtett, roncsolt–élő. A kiállítás ezek között a határtapasztalatok között mozog.
Mi különbözteti meg ezt a kurátori értelmezést a művészettörténetitől
Művészettörténeti megközelítés:
hangsúly a technikán, anyaghasználaton
● párhuzamok és előzmények keresése más művészeknél, korszakokban
● a szerkezeti sajátosságok, képalkotási folyamatok elemzése
● kontextus: médiumtörténet, irányzatok, stílus
Kurátori megközelítés:
● hangsúly: mit él át a néző?
● hogyan működik a mű kiállítási térben
● milyen érzéki, pszichológiai, vagy narratív folyamat indul el
● hogyan kapcsolódnak a művek EGYMÁSHOZ és a térhez
● a kiállítás dramaturgiája, konceptuális íve
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése