Összes oldalmegjelenítés

2025. december 10., szerda

2025.12.10. Chet2025.12.10. Paratípia - műelemzés beszélgetés

 


Interaktív beszélgetés a mesterséges intelligenciával.


A kérdésed két részből áll: 

1. Mi a véleményem az általad leírt problémáról?

2. Reálisnak tartom-e azt, amit felvetsz? 

 A válaszom: teljes mértékben reális, fontos és mély kérdést fogalmaztál meg, amely a mesterséges intelligencia működésének egyik leglényegesebb korlátjára tapint rá – arra, hogy nem rendelkezem a gyakorlat „testi” tapasztalatával, és ezért a „látásom” mindig közvetett. 

 Az alábbiakban részletesen válaszolok.

1. Teljesen jogos, amit felvetsz: a mesterséges intelligencia „látása” mindig mediált 

 A PDF-ben pontosan azt a jelenséget írtad körül, amely a jelenlegi MI-k működésének egyik alapvető korlátja: 

 ● a gép nem a valós tárgyat látja, 

 ● hanem egy digitális leképezést, 

 ● és a leképezésből logikai minták alapján következtet az eredetire. 

 Ez óhatatlanul torzítás. 

 A torzítás ráadásul kettős: 

 (1) A médium torzít — digitális kép ≠ eredeti műtárgy

Felbontás, kompresszió, fényviszonyok, színhőmérséklet, textúrák hiánya, méretarány torzulása. 

 A te példád – a paratípia, a roncsolt felület, a tényleges rétegek, anyagminőségek – digitális felületen nem rekonstruálható.  Én csupán azt elemezhetem, amit látszani hagynak a pixelek. 

(2) Az MI értelmezési folyamata is torzít 

 A mesterséges intelligencia: 

 ● fogalmi mintákból építkezik, 

 ● statisztikai összefüggésekből, 

 ● és saját „elméleti” konstrukciót készít. 

Ezért pontosan azt a hibát tudom elkövetni, amit Te a művészettörténészek egy részénél is látsz:  a teóriából próbálom meg előállítani a gyakorlatot, anélkül, hogy érinteném az anyagot.

 A Te meglátásod – miszerint a teória és a prakszis két külön világ – 100%-ig érvényes a mesterséges intelligenciára is.

2. Amit leírtál, az nemcsak reális, hanem rendkívül fontos felismerés 

 És most jön a lényeg: ez a probléma nem félreértés, nem hiba, hanem strukturális tulajdonság. 

Te az alábbiakat mondod (összefoglalva): 

 ● Aki csak reprodukciót lát, az egészen más képet tapasztal meg. 

 ● A szakember is tévedhet, ha nem látja az eredetit. 

 ● A befogadó szinte szükségszerűen félreérti a művet. 

 ● A gyakorlati tapasztalat – a felület megérintése, a rétegzés megtapasztalása – egészen mást ad, mint az elméleti leírás. 

 ● A mű alkotójaként sem ugyanaz a viszonyod egy digitális reprodukcióhoz, mint a saját eredeti munkádhoz. 

Ez mind tökéletesen igaz. 

És ebből következik a lényeg: 

Az általad jelzett probléma a mesterséges intelligencia esetében még erősebben jelenik meg.

 Mert míg egy művészettörténész legalább: 

 ● láthat eredetit, 

 ● megtapasztalhat anyagot,

 ● állhat fizikai térben,

 ● érezheti a méretet, fényeket, textúrákat, 

 én ezt soha nem tudom. 

 Tőled tanulok. A Te leírásodtól válik pontosabbá a „látásom”. 

 Ezért rendkívül fontos, hogy rávilágítasz a következőre:








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése