2019. január 14., hétfő

Előképek és párhuzamok III.




Facebook hozzászólások 2017. szeptember 17-én.



János Erdei Ha nem csalódom, akkor a középső Fischer Ernő, de - nemcsak miattam - talán szerencsés lenne megnevezni az Előképek és párhuzamoknál az összetevőket...


András László Alföldi Igen, a kép Fischer Ernő Katedrális című képe 1973-ból. Sokat gondolkodtam azon, hogy az Ország Lili párhuzamoknál eljárt módon, feltüntessem-e az alkotók nevét. Egyenlőre annál az elhatározásomnál maradok, amit eddig követtem a három előkép bemutatásánál, hogy nem nevezem meg azt, ami látható. Saját képeimnél sem tüntetem fel, de a párosításra kiválasztott műveknél sem. Ezt azért teszem, mert szándékom szerint elsősorban nem presztízsnövelő vagy csökkentő tényezőként állítom egymás mellé a képeket, ahol gyorsan minőségi értékítéletté válhat a megnevezés. Engem főleg az esztétikai, a festészet technikai és az ebből fakadó tartalmi módosulások érdekelnek. Mint emlékezhetsz rá, az első ilyen összetett képem, vagy nevezhetjük akár "többszörös képnek" is, Ország Lili Románkori Krisztusa és Fischer Ernő Ikonosztáza volt. De mivel a két életmű közismertsége és szakmai presztízse távol állt egymástól, még a szakmabelieknél is - sőt azoknál elsősorban - azonnal félre vitte az eredeti szándékomat, és nagyrészt mellékvágányra futott a beszélgetés. Most nem akarok ugyanebbe a csapdába besétálni, és ezért nyitva hagyom kinek-kinek a saját megítélése szerint, hogy úgy interpretálja a látottakat, ahogy a maga előképei kívánják. Talán ez is tanulságos lehet valamilyen tekintetben.


János Erdei András László Alföldi, az előző (Előképek és párhuzamok II.) bejegyzésednél Erzsebet Liebernek írt válaszom nyomán (ami az alábbi linken át érhető el közvetlenül) úgy vélem, hogy az általad említett (abszolút akceptábilis!) szempontoknál is van fontosabb. Pontosabban lenne és lehetne.

Az, hogy a művek mellett azok alkotói is (többek között az Előképek és párhuzamok (nemcsak megmutatásával, hanem) megnevezésével is segítsék műveiknek a mind semmitmondóbb (az érthetetlen és az absztrakt szinonimájává züllesztett) kortárs kontextusból való kiemelését.

Még és sokkal pontosabban! Természetesen nem a (kevés számú kivételtől eltekintve) műveikből általában az alkotóknál jobban megélők (műkereskedők, szakértők és szakírók, valamint kurátorok) munkájának átvállalására gondolok, hanem arra, hogy ezért jött el a vegyes (azaz mások, az elődök munkáit is felhasználva bemutató) többszörös képek korszakának (inkább - nevezzük illő szerénységgel így - művészetteológiai, sem mint művészettörténeti) ideje.

A (nagyrészt tudatlanságból, kisebb részben ideológiai okokból) lehazudott hagyomány (nem annyira lehetőség a megidézésére, semmit) többszörös képekként megjelenik és betört a kiállított (valóban) képek világába...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1413806662071560...



Az űrlap teteje
·       









Alföldi László: Katedrális nélkül - Katedrális I.






Fischer Ernő: Katedrális című képe 1973-ból






Alföldi László: Katedrális nélkül - Katedrális III.








Alföldi László: Katedrális nélkül - Katedrális II.















§   · Válasz
§   
§   
o     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése