2019. január 3., csütörtök

Visszatekintés (XIII.) 2017. augusztus 24-én a RaM Colosseumben rendezett kiállításomra.






A tizenhármas paravánon látható képek.


facebook hozzászólások 2017.szeptember 5-én.








András László Alföldi
: Madonna nélkül - Divatlap I., 65 x 35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték, papratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudó-önkollázs, 2017. június-július.
















András László Alföldi: Madonna nélkül - Divatlap III., 65 x 35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték, paratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudó-önkollázs, 2017. június-július.




















András László Alföldi
: Madonna nélkül - Divatlap II., 75 x 35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték, paratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudó-önkollázs, 2017. június-július.


























Tetszik
Imádom
Hozzászólások

Susanna Lakner Egyik kedvenc falam. Tökéletes trió.

Erik Lux Az.
Az űrlap teteje


 


Az űrlap alja
János Erdei Sajnos leragadtam, mert elakadtam.
Napok óta hiába keresem az oldalamon egy régebbi madonnás képed és az ahhoz kapcsolódó beszélgetésünket... :-(
Ott arról beszélgetünk, hogy azon a képeden még (? - vagy csak számomra?) nem volt egyértelmű, hogy a Madonna el-, vagy feltűnik. Ezeken (de ez nem értékítélet!) a hiánya egyértelmű.
Annál is kevésbé a képekre vonatkozó értékítélet, amit az előző bekezdésben írtam, mert nemcsak gyönyörűen hozod vissza a középső táblán (az előzőről hiá- nem esztétikailag, hanem csak szó szerint - hiányzó és) a jobboldalin kihalványuló kéket, de azon a keze(munkája) megjelenik...
Erik Lux Kár, hogy nem találod, :-( de annak hiányában (noha - de csak - halványan dereng valami) végképp jónak és helyesnek találom, hogy kiállításán András László Alföldiparavánt szentel :-) a/ a Madonnának, és még helyesebbnek, hogy b/ a megváltás (hiányát ábrázoló paravánok) után és c/ a hiányának.


a/-b/ Nemcsak a képzőművészetben a reneszánsszal kezdődően (ugyan az apadó kereszténységen belül, de) erősödik ugyan a Madonna kultusz, de
c/ ábrázolása részben kiüresedik és giccsbe hajlik (erről az alábbi 1/sel jelölt linken át elérhető bejegyzésnél), részben pedig
d/ nem szakrális tartalmakkal nemcsak feltöltődik, hanem ezek részben portrékká, részben családi képekké át is formálják.
Az alábbi 2/-sel jelölt linken át látható Fra Filippo Lippi után tulajdonképpen már Leonardónál önállóan csak átdereng (az elsődlegesen portrékon, vagy családi képek felé oldódik) a Madonna ábrázolása.

1/https://www.facebook.com/LuxandLux/posts/1739835822723155...

2/ https://www.facebook.com/LuxandLux/posts/1526546194052120...


András László Alföldi Erik LuxKöszönöm a hozzászólást, délután vagy este visszatérek rá.

András László Alföldi Erik Lux Nem emlékszem, hogy láttam volna valaha ezt a Velázquez képet. Köszönök, hogy megmutattad. Tanulságos! Amit viszont leírsz a Madonna képek átváltozásáról, azzal minden tekintetben egyetértek.

János Erdei Az anya aspektus ábrázolása pedig (amiként a reneszánsszal a Madonnáé) nem csupán giccsbe hajlott, de - rendkívül édi-bédi, azaz giccses módon, de - vissza is állatiasodott (illusztrációként messze nem a legjobb Renoir képet választottam, hanem művészetének egyik (ha nem is művészeten kívüli) végpontját ( de olyat, ami a nemcsak a sajkát művészete határát "sikerrel" feszegeti): http://c300221.r21.cf1.rackcdn.com/girl-with-cat-pierre...









János Erdei A giccstől távolodni (olykor csak) akaró, de ezáltal a pornográfiához közelítő (Gustav Klimt után az említett két véglet, a giccs és a pornó közé redukálódó) ábrázolás határát a legnagyobb erővel (mert a legpontosabban talán) Egon Schiele térképezte fel. http://www.egon-schiele.com/.../the-reclining-woman.jpg










András László Alföldi János ErdeiErik Lux jól beindította a képtörténeti visszaemlékezést.


János Erdei András László Alföldi:-) a legiccsesedés szóvá tételével egy (ha akarom) hagyománytiszteletből (ha akarom, sznobériából észre sem vett, így) nem tárgyalt szempont bevezetésével jóval átláthatóbbá tette a "terepet".

A nőiségnek az ábrázolásban szinte kizárólagossá váló, ám elgiccsesedő (és a valóságban és a pszichológiává szűkülő hagyományban is maximum "elég jóvá" gyöngülő) anyasággá, illetve szajhává züllő redukciója nagyrészt tudattalanná és az ábrázolásban absztrakttá redukálta a (nem is csak az ezektől eltérő) tartalmakat. https://www.weewado.com/.../Leinwandbild-Paul-Klee-Mutter...








János Erdei Madonna ábrázolásod újdonsága és egyedisége nemcsak abban áll (és remélem nemcsak számomra), hogy az elvesző(tartalma)t nem csupán hiányával (vagy a vizuálisan azzal egyenértékű újra feltűnésével), hanem ·



András László Alföldi János ErdeiNem akarlak megzavarni, de az eddig felhozott példák így egyben is nagyon tanulságosak.







János Erdei András László Alföldi:-D (A lájkommal nem azt akarom jelezni, hogy vicces az összeállításod, hanem azt, hogy mekkora örömöm telt benne).
Két képet viszont hiányolok az összeállításodból. A másik, ahonnan a(z eddig tartó felívelés után) a hanyatlás (már Leonardo képein!) elkezdődött, Lippi remeke(i): https://www.facebook.com/.../a.141569.../229293737276387/...

János Erdei Visszatérve azonban a Te (nemcsak a fenti sorba illesztendő, hanem) illő Madonnáidhoz!
Ha csak annyi lenne, amennyit fentebb írtam, hogy a legteljesebben Fra Filippo lipp képein megjelenő (nem anyai és nem pornográf) tartalmak eltűnése (és/vagy újra megjelenése) a témájuk, szinte számtalan alkotó szinte számtalan képre igaz lehetne, amit írtam (és nyilván a téma megformálása teremtene kisebb-nagyobb különbséget a képek között). 
Ha a téma eltűnő felbukkanása technikai(ra utaló "konstruktivista") kontextusban kerül megformálásra, akkor a képek értelmezése a legmagasabb szinten a múlt század közepén tudatosodó (de azótanagyrészt a környezetvédelem aprópénzére felváltott és zöldségeire cserélt) lételméleti probléma vizuális megfelelője lenne: https://vendegszovegek.wordpress.com/.../martin.../

VENDEGSZOVEGEK.WORDPRESS.COM
Martin Heidegger:…

András László Alföldi János ErdeiElvileg ismerem Heidegger írását, de régen olvastam, ezért arra nem mernék most vállalkozni, hogy újra az olvasása nélkül összekapcsoljam ezzel a probléma felvetéssel. Minden esetre köszönöm, hogy feltetted, ahogy időt tudok szakítani visszatérek rá. Addig is elküldöm a kérésednek megfelelő módon a kibővített kép összeállítást.


András László Alföldi Lehetne persze a sort bővíteni, de egyenlőre ez is nagyon szemléletesen mutatja azt a gondolat sort, amit Erik Luxal felvetetettetek.





János Erdei András László Alföldi, (a képed szempontjából!) egy mondatban összefoglalható a fenti Heidegger írás lényege: a technika(i) elborít és annyira -takar bennünket (és így a Madonnát is), hogy bele is fulladunk (először szellemileg).
A Te sorozatod azonban ennél is pontosabb! - és erről kezdem írni fentebb.
Nemcsak és általában a (mára konstruktivizmussal kezdődően vizuálisan fel- és alaposan kihasznált) technikai borít el bennünket, hanem pontosan az, amelyik, és amelyet a(z alábbi linken át elérhető) Deák Csillag remek írásával éppen elkezdett dialógus precizíroz. https://www.facebook.com/andras.../posts/1405472126238347...

János Erdei A fentebb közzétett Velázquez Madonna másolatnál említett elgiccsesedés mintha jóval korábban kezdődnék! Az alábbi linken át látható nagyszerű (talán valóban még :-) nem összetett képed, hanem) képösszetételed :-) tette számomra észrevehetővé a megfeszített ábrázolásának (némiképp) illetlen elkecsesedését... 
Ez valószínűleg csak egyik oldala az ábrázolás növekvő szabadságával (nem szükségképpen) együtt járó elszabadulásnak...
A másik (fő?)irány az üzenetet - egészen Mel Gibson Passiójáig :-) - a legnagyobb erővel Grünewald oltárán borzalommal, ha nem is fedi el, de jelentős mértékben takarja...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1413806662071560&set=a.466411883477714.1073741827.100003267185028&type=3&theater


János Erdei Az elgiccsesedésről és az elgiccsesedéshez (nem a képen, hanem az alábbi linken át!).: https://www.facebook.com/permalink.php...




 Megtaláltam! A(z előző kommentemben említett) bejegyzésem, amelyik András László Alföldi egy korábbi Madonna ábrázolásával foglalkozik.

Ps: azért nem találtam (eddig), mert nem annyira a képre, sokkal inkább annak témájára emlékeztem, és mivel a képhármas annyira a Madonna eltűnésének és/vagy felbukkanásának az utolsó(hoz) és/vagy első(hoz nagyon közeli) pillanatát ábrázolja, a szemem egyszerűen háromszor is átugrott a képen, mert direktebben látható Madonnát kerestem...

https://www.facebook.com/permalink.php...


András László Alföldi Ide teszem nagyobban és a részleteket is, hogy ne okozzon félreértést.










János Erdei András László Alföldi:) köszönöm!
Ps: a Madonnák kicsiben kicsit jobban tetszettek, így kicsit visszahajlanak a divatlapba, de csak annyira, mint amennyire a fenti Velásquez kép giccsbe!

András László Alföldi Erik Luxnak írtam már, hogy délután vagy este visszatérek rá.

András László Alföldi János ErdeiAzt hiszem joggal jutott eszedbe ez a korábbi képhármas. Tulajdonképpen a tél folyamán más technikával csinált sorozatokban jól elő volt már készítve ez a téma. Úgy emlékszem, hogy én első megközelítésben nem neveztem Madonnának. Te adtad ezt a címet, amit elfogadtam, és azóta én is így nevezem, illetve ezzel a címmel jegyzem.






Laszlo Ladany szeretem a személyiségedre szabódott alkotói technológiád: "pszeudo önkollázs" Általad manifesztálódik de nem kívánod birtokolni Tao bölcselet van benned Béke és empátia Szép munkák ! (Y)

András László Alföldi Köszönöm az elismerést. De amennyi béke és empátia van bennem, annyi kétely is. Azt hiszem ez a kiállítás anyagából kiderül.











A kiállítás előzetes szövege.





A kiállítótér belső udvara.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése