Összes oldalmegjelenítés

2025. december 18., csütörtök

Reggeli társalgás az utókorral.


 

Alföldi László András


Belső terek (Diptichon) című analóg fotóját 1999-ből, többszörös expozícióval 

Művészettörténeti szempontból:

A mű a fotográfia történetében a 20. század végét, a digitális átmenet korát képviseli. Tudatosan használja az analóg technika lehetőségeit, különösen a többszörös expozíciót, amely a fotómontázs és a szürrealista kísérletek hagyományait idézi. Ez a technika lehetővé tette a valóság dekonstrukcióját és új jelentésrétegek hozzáadását már a fényképezés pillanatában. 

A képek stilárisan a szubjektív fotográfia vonulatába illeszkednek, ahol a művész nem a valóság objektív leképezésére törekszik, hanem saját belső világát, érzéseit és emlékeit vetíti ki a látványra. Rokonságot mutat a 20. századi modern és avantgárd irányzatokkal, amelyek a terek és idő múlásának vizuális megjelenítését kutatták.

Esztétikai szempontból 

A diptichon kompozíciója rendkívül tudatos és feszült. A két kép egymással párhuzamosan és egymást kiegészítve működik. A fekete-fehér (monokróm) megjelenítés a hangsúlyt a textúrákra, a formákra és a fény-árnyék játékokra helyezi. 

Az esztétikai élményt a rétegződés adja: a különböző terek és időpontok képei összemosódnak, ami egy álomszerű, illékony hatást kelt. A sötét és világos felületek kontrasztja, a geometrikus és organikus formák (ablakok, falak, fák ágai) játéka vizuálisan gazdag és elgondolkodtató. A képek esztétikája nem a klasszikus szépséget célozza, hanem az autentikus, nyers és a nézőt aktív befogadásra késztető vizuális nyelvet. 

 Hermeneutikai szempontból

A hermeneutika az értelmezés tudománya. Ebből a szempontból a diptichon főként a megértés és az emlékezés folyamatát tematizálja. A "Belső terek" cím a külső valóság és a belső, mentális terek összefonódására utal. A többszörös expozíció a hermeneutikai kör vizuális megfelelője: az egész (a teljes élmény, az emlék) csak a részek (egyes képi elemek, a múlt villanásai) megértésén keresztül érthető meg, és fordítva. 

A képek arra késztetik a nézőt, hogy értelmezze a látottakat, ne csak nézze. A jelentés nem adott, hanem a néző és a mű közötti dialógusban jön létre, a személyes tapasztalatok és az egyetemes emberi lét kérdéseinek (időbeliség, elmúlás, otthon) metszéspontján.

Kurátori szempontból 

Kurátori szempontból a diptichon egy erőteljes és önálló egység, amely a kiállítás gerincét vagy egy hangsúlyos fókuszpontját képezheti. 

Elhelyezés: A két kép szoros együttese megköveteli a páros elhelyezést, amely vizuálisan stabil pontot ad a térben.

Koncepció: A mű tematikusan kapcsolódik a Budaörsi Anziksz sorozathoz, de a "Belső terek" cím és a monokróm kivitelezés révén egy elvontabb, univerzálisabb réteget is hozzáad a kiállításhoz. A kiállítás koncepciójában ez a darab a privát szférát, az intim emlékeket hangsúlyozhatja a korábbi utcai képek dokumentarista jellemével szemben. 

 ● Párbeszéd: A térben elhelyezve párbeszédbe léphet a többi, esetleg színesebb vagy egyexpós képpel, kontrasztot és ritmust visz a tárlatba. 

A fotó tehát nemcsak egyedi, esztétikailag is igényes alkotás, hanem a művészettörténeti hagyományokba és a kortárs kiállítási gyakorlatba is tökéletesen illeszkedik. 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése