Összes oldalmegjelenítés

2025. december 27., szombat

Mercure Museum Hotel Mercure Galéria - Pompeji vázlatok I.



Kováts Albert megnyitója


Hölgyeim és Uraim,

Kedves Barátaim,

ha jól megfigyeljük, a szem kalandozásainak igen gazdag terepet nyújtanak

Alföldi László művei. A részletről-részletre vándorló tekintet, a látás számára új

meg új mozzanatot kínáló felületek, a sorra megnyíló belső terek, a képi séta

során felmerülő vizuális meglepetések messzire vezető gondolattársításokat

indukálhatnak, töprengő kérdéseket vethetnek fel. És ámbár a szemlélődésből

fakadó vizuális élményé az elsőség, meg kell állapítanunk, hogy igen

gondolatébresztőek ezek a képek, és az általuk keltett gondolatok sokfelé

vezethetnek bennünket.

       Néhány példa. A fal. A töredék, a rom. Anyag és virtuális anyag. A sík, a

mélység, a rétegek. Faktúra és felület. A talált és a csinált. A véletlen és a

szándékos. A szándékos véletlen. Tudatos és ösztönös. Állandó és változó.

Bomlás és építés. Ábrázoló, nem ábrázoló. Eredeti és másolat. Nyomat és

lenyomat. Rész és egész. Egy szerény, pár perces megnyitó meg sem kísérelheti,

hogy végiggondolja mindet.

        És a kérdések, melyekre nem biztos, hogy tudunk felelni. Miért tetszik

nekünk olykor a töredék, a rom? Mi az, ami abban megragad? Pontosabban,

mikor tetszik, és mikor nem? Az biztos, hogy az ikertornyok romjai nem

tetszettek, Pompeji viszont egészen más. Alföldi László Pompeji vázlatoknak

nevezi sorozatát. Évszázadok alatt elenyészett a Vezúv katasztrófájának

borzalma, rárakódott viszont, amit azóta írtak, mondtak, festettek, fotóztak róla.

Ami megmaradt, történelem és művészeti emlék, romantikus hangulat és

beleérzés. Romantika! Valahol itt kell keresnünk a rom- és töredék-kultusz

eredetét, a 18. században. A romantikus parkokban mű-romokat emeltek. De

már előbb, a manierizmus és a barokk idején szenvedélyesen rajzolták,

metszették Itáliában a római romokat, majd Európa-szerte divat lett a gótika is.

A klasszikus múlt iránti érdeklődés vegyült a romok „festői”, pittoreszk

mivoltával. Nehezebb kérdés, mi a festői, miért festői a rom, a fragmentum? Az

egyik válasz az lehet, azért, mert a rom mint monumentális töredék praktikusan

értelmetlen, funkciótlan, és a figyelem a tárgy képzőművészeti vonatkozására

tud összpontosulni. A romantika után nagy szünet, és a töredék, a dirib-darab

hulladék csak a korai avantgárd, a dada, a szürrrealizmus kifejező eszköze,

tárgya és motívuma lesz, akár kollázsban, akár térbeli művekben. Ide nyúlik

vissza a pop art töredékkultusza a második világháború után.

         A puszta fal mint önálló látványelem viszont legkorábban csak az új

avantgárd idején jelenik meg. Régebbről Leonardo feljegyzését ismerjük a

penészes fal foltjaiba belelátható dolgokról. Őt még az ábrázolás érdekelte

ebben. A gyanúm az, hogy kezdetben volt a megfestett festményrész, sík felület,

mondjuk egy csendélet háttere, és később figyeltek fel arra, hogy a valóságban is

előfordulnak hasonló, az idő által szépen megmunkált síkok. És ezzel a

kerülővel kerülhetett vissza a művészetbe a fal mint a mű tárgya, motívuma, sőt,

egyes művészeknél faldarab, vakolt felület mint maga a mű.

         Mindezt persze azért hozom elő, mert első benyomásként mintha falakat,

romos fal-töredékeket látnánk Alföldi László képein. Jól látjuk? Vagy csak arról

van szó, hogy modern képeket nézünk, amelyek ennek megfelelően síkszerűek, a

távlatuk nem a hagyományos perspektíva. Így aztán a lapos, kopott, roncsolt

felület a „fal” képzetét kelti. De hiszen a sorozatcím Pompejire utal. Néhol meg

mintha ablakot, ajtót látnánk. Áthatja az egészet bizonyos konstruktív rend, ami

az építészet sajátja. És a dolognak van valami kézzelfogható, majdhogynem

tapintható faktúrája, anyagisága, valószerűsége. Nem túlzás talán, realitása.

Akkor mégis lehet a dologban valami. Azt kell mondanunk, hogy két-

háromszoros természete van Alföldi László képeinek. Anyagszerű, de nem maga

a matéria. „Ugyanaz és más.” Virtuális anyag, ami egyszersmind témája és

tárgya a képnek. És ha tetszik, „fal”-ra asszociálunk. Ugyanakkor egy önállósult

tárgyat vehetünk kézbe, ami már nem a fal, nem papír, nem festék: kép.

          Kívül sérülések, roncsolásnyomok, foltok, hibák, különböző sűrűségű

felületek; szélük foszlik, rojtosodik. Ezek jelenítik meg a képek epidermiszét,

ezek keltik az időmarta fal látszatát. Nemcsak szomszédos falakat láthatunk, de

egymás mögötti falakat is. Síkok, rétegek, köztük átjár a levegő: mélység van

közöttük. Mintha nem rideg megtervezettség, hanem véletlen hatás alakította

volna ezt így. Szándékos, előidézett véletlenekről van szó, az alkotó folyamat

során keletkező, előre pontosan nem látható mozzanatokról, melyek a művész

sajátos, paratípiának nevezett eljárásából, réteget rétegre emelő technikájából

adódnak. Az akarva-akaratlan véletlenek a következetes, rendszerszerű alkotó

folyamat rotációjának következményei. A roncsolás, rongálás-újraépítés mind-

untalan ismétlődik, a nyomtatott magazinkép rommá válik, majd új formához és

megnyugváshoz jut a kompozícióban; a töredék ismét egy egész értelmes része

lesz. Talán érezhető mindebből, hogy véletlenszerű mozzanatok és tudatos

meggondolások szétválaszthatatlan egysége adja az alkotás folyamatát. Többé-

kevésbé tudatos latolgatás során kerülnek helyükre a ragasztott, applikált részek,

melyek ellenpontjaivá válnak a nyomott felületeknek. Színes magazinkép-

eredetű mind a kettő; de a készen talált és manipulált, az ábrázoló és nem-

ábrázoló ellentéte feszül közöttük. Ez a jótékony feszültség a kép lüktető

realitásának fontos eleme.

          Hölgyeim és Uraim, Kedves Barátaim,

talán a kelleténél több elméleti fejtegetés hangzott el eddig Alföldi László művei

kapcsán. Úgy gondoltam azonban, hogy ezeknek az eredeti technikájú és hatású

műveknek a mélyebb megközelítése érdekében néhány percre igénybe kell

vennem a figyelmüket. Bevallom, mégis maradt hiányérzetem, volna még mit

elemezni a művész munkáin. De végülis nem a töprengés ideje ez most, hanem

az értő szemlélődésé. Azt javaslom, hogy félretéve művészettörténetet és

elméletet, nézzük friss szemmel, elfogulatlanul Alföldi László képeit, és hagyjuk

a látvány örömét átáramlani szellemünkön.


Hotel Mercure Museum, 2012. február 6.


Kováts Albert

































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése