Mielőtt bemutatom a kiállítás anyagát, szükségét érzem, hogy újra visszatérjünk a megnevezés definiálásához. Annál is inkább, hogy idáig az első négy kiállítás (Fejek, Kép-más-ok, Kép-más-kép, Borítólányok) és ez az ötödik (Re-Produkció) is a paratípia technikai kialakulásának és körüljárásának történetét mutatta be. Igaz, az elején már kitértem ennek a fogalomnak a leírására, de akkor még nem ismertük az alkotásokat. Ebben a témában az öt kiállítás a munkák nagy részét bemutatta, és ennek tükrében másképp láthatjuk és érthetjük az elnevezés szükségességét a más műfajú alkotásoktól való megkülönböztetés végett. Azért is, mert itt nem csupán csak egy nem is annyira új és ismeretlen technikának a kombinációjáról van szó, hanem elsősorban azért mert ez ontológiai másságot jelent.
A Francia Intézetis anyag az életmű harmadik szakaszának záró akkordja. Ezzel a továbbiakban nem kerül háttérbe a paratípia, mert ahogy eddig a tiszta, keveretlen, alla prima technikára épülő megoldások voltak láthatók, a következő alkotói periódus első kiállítása, mint ahogy az Eredeti eredet cím is jelzi, az eredetre, és a sokszorozásra, a sorozatra tevődik át a hangsúly.
Az itt bemutatott Re-Produkció című képek, tulajdonképpen már átvezetők az eredet témakörébe. Egyrészt visszautalva a fotótörténeti előzményekre, a színes magazinok világa most fekete-fehérré redukálódik, másrészt a kereteivel emlékeztet a nem rég még modernnek számító, de mára elavulttá vált polaroid technikára, vagy felidézi a síkfilmes eljárásokat is. Tehát a fotó kerül előtérbe.
Alföldi László
Ugyanaz és más c. kiállítása elé
Si duo faciunt idem - non est idem. Ha ketten csinálják ugyanazt, az
már nem ugyanaz. De mi van akkor, ha egyvalaki csinálja ugyanazt kétszer?
Sőt, háromszor, négyszer, százszor, ezerszer? Bár ő maga, aki ugyanazt
csinálja - ugyanaz, amit csinál mégsem lehet ugyanaz. Mindig valami más.
Ámde ki tudja, hány ember lakik egy emberben? Ki tudja, hogy a formális
önazonosság nappali leple alatt, hány én szorong? Hányféle identitás közös
nevezője az, amit "én"-nek nevezünk? Nem úgy kellene-e hát inkább
mondanunk, hogy amikor ugyanazt egymás után csinálja valaki, akkor
nemcsak az eredmény nem ugyanaz, de ő maga is mindannyiszor más?
Másvalaki. Noha persze ugyanaz. Végtére is nem hasad sem ketté, sem
százfelé, nem esik szét én-ek színpompás vagy szürke tömkelegére.
Lényegileg mégiscsak egy, akárhány hiposztázisban jelenik is meg. De miért
kell - szinte kényszeresen ismételve - ugyanazt megtennie? Talán azért, hogy
ne legyen ugyanaz? Hogy megtörjön az ugyanaz életellenes varázsa? Végül is
ki ez a másvalaki, aki lankadatlan azonosságtudattal teszi a dolgát: csinálja
ugyanazt, vagyis másol és másol, hogy újra meg újra tanúságot tegyen róla:
semmi nem ugyanaz. De miről tesz tanúságot az a művész, az az alkotó, aki
így és erről tesz tanúságot a mi időnkben?
Első pillantásra, mintha Alföldi László nem-ornamentális, de
ornamentálisan lezárhatatlan képsorozataiban egyfajta kereső mozgás -
intellektuális és lelki hiányérzet - találna adekvát művészi formát magának.
Mintha a másolóművész minden másolatban az elérhetetlen-utolérhetetlen
Ugyanazt keresné-üldözné, mintha az isteni Ugyanaz végső bizonyossága,
önmagából kimozdíthatatlan tökélye vonzaná, akár egy misztikust az isteni
Abszolútum. Ez azonban merő látszat csupán. Sőt, épp ellenkezőleg:
rituális közösség totális egységét vagy a technikai tökéletesség halotti
zártságát - új sorozatot indít el, amelyben a hiba, a defekt, a rontott példány
lesz az individualitás képviselője, az ellenállás utolsó, groteszken heroikus
szólama.
A Paradicsomban csak állatok maradhatnak meg, emberek nem - írja
valahol szellemesen Hegel. Az emberi állapot lényegéhez tartozik a nem-
azonosság és a semmivel nem azonosíthatóság. Az emberi állapot mindig
másállapot. A tökéletes boldogság, szépség, igazság, szabadság elérése az
ember halálát: dologgá, géppé, technikai másolattá válását jelenti. Az
autenticitás annak az azonosságtudatnak a visszaszerzése és megerősítése,
amely a nem-azonosságon alapul: nem vagyok azonos, tehát vagyok. Addig
vagyok, nem tovább. Azon túl a halotti lét azonossága kezdődik. Az ember
csak a halálban válik azonossá önmagával, amennyiben a maga számára
megszűnik maga lenni. Az életben maradók számára azonban korántsem
halott, korántsem azonos önmagával. Él, ameddig élnek emberek, ameddig a
világ - világ. Ugyanígy a művész számára sem halhat meg senki. A
leghalottabb halott ikonja - mondjuk, egy divatmagazin színes fotóján feltűnő
szépségesen szép emberbábú - sem halott. Alföldi László jelen kiállítása erről
tesz tanúságot azzal, hogy a halott képet) animálja. Lelket lehel a technikai
képbe. Kiszabadítja a sokszorosított- tökéletes embert a technikai kép halott
azonosságának zárójelei közül.
Az a formatechnika, amellyel a tökéletes ipari-technikai másolatot -
többnyire találomra - kiragadja saját világából, a színes magazinok borítóinak
és reklámfotóinak paradicsomi azonosságából, a tökéletes önfeledtség bábú-
boldogságából, az a mód, ahogyan lehántja vagy letépi róluk színes, csillogó
héjukat, kibontja őket túlvilági képiségük merevségéből és némaságából, az a
megszállottság, amivel újra meg újra átmásolja - valósággal szétmásolja -
ezeket a képeslap-fotokat, arra
szolgál, hogy a halott szépség
tökéletességének álcája, a paradicsomi látszat mögül felszínre bukkanhasson
menekül-iszkol az Ugyanaz - a technicizált fogyasztói világtársadalom
mindent egyetlen ugyanazzá - varázsoló hatalma elől. Nem elérendő célja,
hanem felbomlasztandó tárgya az Ugyanaz: a lélek hullaállapota. A technikai
másolatok másolásával felfüggeszti az Ugyanaz ember-nélküli hatalmát. A
68-as ultrarealizmus radikális festészeti másolását, a koceptuális másolást
azonban nála a posztmodern másolás - az idézet, az allegória, a brikollázs
bármit bármivel összeollózó másolási módja - váltja föl, ámde korántsem a
posztmodern mismásolás - az elkenés, a "nesze-semmi-fogd-meg-jól" -
értelmében. Ehhez ő túlságosan is és lankadatlanul modern. Csak eszközeiben
nem válogat, bármit örömest felhasznál, kipróbál, a posztmodern eszköztárát
is; művészi vállalkozása értelmét, célját tekintve azonban - ha végtelenül
rezignáltan és szomorúan is - kitart a mindent defetisizáló modernség mellett.
Alapvetően kétféle másolat létezik: az egyik a rituális ismétlés, a
másik a mechanikus ismétlődés elvén alapul. Az egyik a szent, a másik a
modern iteratio. De mindkét ismétlés azon a fikción nyugszik, hogy az eredeti
- a modell, az őskép, a prototípus - és a másolat azonosak, nincs köztük
különbség. A másolat nem azt jelenti, hogy valamiből sok van, hanem azt,
hogy minden másolat mindig az az egy. Ez = az. Ha könyvet olvasunk,
ugyanazt az egy könyvet olvassuk, akárhány példányban nyomtatták is ki. Ha
reprodukciót nézünk, mindig ugyanazt az egy képet nézzük.
Ha mégis van különbség a rituálisan vagy mechanikusan, vallásilag
vagy technikailag megismételt események, képek, szövegek, vagyis az egyes
másolatok között, akkor az hiba: ez lehet vallási rontás - a szent megsértése -,
és lehet technikai rontás - a gép vagy a gépet kezelő - fogyatékossága,
"kihagyása", ügyetlensége. Az egyik esetben a hibás példányt eretnekségként,
démonikus kísértésként, a másikban selejtként vetik ki a sorból, amelyben
minden egyes darab - ugyanaz az egy darab. Mellékes itt, hogy maga az
Ördög vagy a nyomda ördöge rontja-e el a másolatot, a lényeg így is, úgy is
az, hogy a törés, a rontás hozza létre az eltérést, az eltérés pedig - megtörve a
az esendő és mulandó létezés emberi arca. Annyi (!) arc, amennyi emberi
arcunkból még maradt. Ebben az értelemben ennek a kiállításnak a képeit -
Alföldi László ugyanazt másként és másként kirakó metafizikai létjátékának
képeit - leginkább úgy lehet nézni és olvasni, mintha fordított ikonok
lennének.
Szilágyi Ákos (2003)
TÁRSALGÁS AZ UTÓKORRAL
- A művész szerepe itt a "megváltóé": Alföldi László azzal, hogy ezeket a steril képeket roncsolja, szétmásolja és manuálisan újragondolja, "lelket lehel" beléjük. A "hiba" és a "defekt" nála nem selejt, hanem az emberi szuverenitás utolsó bástyája.
- Bár Alföldi használja a posztmodern eszköztárát (kisajátítás, ollózás, brikollázs), Szilágyi szerint a célja mégis modern.
- Míg a posztmodern sokszor cinikus vagy felületes, Alföldi (és Szilágyi olvasata) szerint a művész "lankadatlanul modern", mert hisz abban, hogy a művészetnek feladata van: a defetisizálás, azaz a dolgok mögötti valódi tartalom feltárása.
Alföldi László
Ugyanaz és más V., Re-produkciók
Francia Intézet
2003. november 27 - december 20.
A kiállítást megnyitja: Szilágyi Ákos
Megnyitó: 2003. december 4., 18 ór
Képek: www.turay.hu/alfoldi
Képeimhez
Alkotásaim a fotó és a festmény határterületein túl, a grafikai nyomtatás és az ipari sokszorosítás felől közelítik meg a képi színtézis teremtés lehetőségeit. Minden tekintetben megpróbálják túllépni a hagyományos műfaji és technikai alapú besorolásokat és elsősorban a képi jelenségek filozófiai kérdésfelvetései kívánnak lenni. Ahogyan a kérdések az élményekben alapozódnak meg, úgy az élmények is csak az értelmes kérdésfelvetések által artikulálódnak, ezért ezek a képek is szükségszerűen egyszerre élményként és kérdésként vetődnek fel.
Munkáim abból a felismerésből indulnak ki, hogy a képi élményeink túlnyomó részét, - művészileg bármily sekélyesek és technikailag akármilyen tökéletesek is - a nagy példányszámban előállított kiadványokból szerezzük. Ezt a tényt bizonyítja, hogy mára a festmény a múzeumi turizmus és a képzőművészeti kiadványok áldozata lett, a fotó pedig az újságok és a színes magazinok rabszolgájává vált, és így háttérbe szorították az eredeti alkotásokkal való kapcsolatunkat, illetve lassan ezek a helyettesítések válnak élményeink eredetijévé.
Képeim látszólag feladják az eredetiségből származtatott kiindulást, azaz nem az eredetit veszik alapul, - hanem a nyomtatott sajtótermékek fotóit - és ezt megpróbálják újra eredetivé tenni. Ezért ezek a képek se nem festmények, se nem grafikák, se nem fényképek, hanem a fotó nyomtatott változatának felhasználásával létrejött "valamik", amik talán művek, de leginkább képi jelenségekké próbálnak válni. Ezzel a fordított irányú mozgással kísérlik meg feloldani azt az ellentmondást, amely az eredeti és a nem eredeti ellentétéből fakad, és ami természetesen mindkét irányból csak megközelíthető, ha a "mű" kategóriáján belül akarunk maradni. Mint, ahogy a talált tárgyak is művé válnak a hagyományos alkotások kérdésessé tételével, úgy ezek a képek is egyszerre próbálnak belül maradni, ebben a kitágított "mű" fogalomban.
Az anyagban rejlő elvont esztétikai értékekkel és sok esetben esztétizáló voltukkal kívánják visszanyerni azokat a festői minőségeket, a történeti idő által lerakódott képi benyomásokat, amik az ipari technológiákkal előállított nyomtatott képekből hiányoznak. Ugyanígy töredékes mivoltukkal egyszerre teszik kérdésessé a képek pillanatnyi tökéletességét és építik be az idő múlását, valamint vetik fel az absztrakt és reális kérdésének merev és éleselvalaszthatatlansagát. Láthatóságuk redukáltságával keresik helyüket a konkrét és a képzelt, a kimondott és a kimondatlan feszültségében. Egymástól származtatott voltuk szükségszerűen szünteti meg az egyediség kizárólagosságát és teszi szükségszerűvé az önmagából eredőség alapján a kisebb-nagyobb sorozat összeállítását. Így önértelmezésük lehetősége sorozat jellegükben, egymáshoz való viszonyuk pedig az egyediségükben rejlik.
- A hagyományos művészetfelfogás szerint van az Eredeti (a mű), és abból készül a másolat (reprodukció).
- Alföldi megfordítja ezt: ő a „rabszolgává vált”, elértéktelenedett magazin-fotót (a másolatot) tekinti nyersanyagnak, és azt emeli vissza az egyedi mű szintjére. Ez egyfajta rehabilitáció: visszaadja a kép méltóságát, amit a tömegtermelés elvett tőle.
- Ez a interdiszciplináris szemlélet (a területek közötti átjárás) jellemző a kortárs művészetre: a lényeg nem a technika, hanem a „képi jelenség” és a mögötte álló filozófia.
- Az ő eljárása (a rétegzés, a sorozatszerűség) „történeti időt” visz a képbe.
- A „töredékes mivolt” elismerése egyfajta alázat: szembehelyezkedik a digitális/ipari világ steril hibátlanságával. Nála a hiba vagy a hiány nem rontja a képet, hanem emberivé és „valóságossá” teszi.
Ez azt jelenti, hogy egyetlen kép nem mond el mindent; a képek egymásra reflektálnak, mint egy mondat szavai. Együtt adják ki a jelentést (a rendszert), de külön-külön mindegyik megőrzi a maga megismételhetetlen karakterét.
- Szilágyi egzisztenciális drámát lát a képekben (élet vs. halott kép).
- Alföldi ismeretelméleti kísérletként írja le őket (hogyan szerezhetünk valódi élményt a másolatok világában).
Alföldi László szövege egy rendkívül intelligens, „hűvösebb”, szakmaibb megközelítés. Nem akarja misztifikálni a saját munkáját, helyette pontosan kijelöli a helyét a vizuális kultúrában. A szövege alapján egy olyan alkotót látunk, aki nemcsak fest, hanem gondolkodik a képről, és aki a mai vizuális zajban (magazinok, reklámok) a csendet és az elmélyülést keresi a roncsolás és az újraépítés technikájával.
%20m%C3%A1solata%20m%C3%A1solata%20(2).jpg)


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése