ALFÖLDI LÁSZLÓ: Ugyanaz és más I. - Fejek c. kiállítása
2000. november 10, péntek 18 óra Jazz Galéria, Budapest, XXII. ker. Kossuth L. u. 88.
Darits ágnes művészetszociológus megnyitó szövege:
Tisztelt Hölgyeim és Uraim, kedves Barátaim!
Otthon az ablakunkból közel húsz éve egy míves, tornyos, kastély-szerű épületre nyílik kilátás, amely tudomásom szerint egykor a Károlyi családé volt. Egy hónapok óta folyó építkezés eredményeképp napról napra magasabb téglafalak emelkednek a kastély elé, melyből így napról napra kevesebb látszik. Az épület méreteiből valószínűsíthető, hogy bevásárló központ lesz, amely - még néhány hét építkezés és - lassan a teljes horizontot uralja majd.
Az, hogy bevásárlóközpontok határolják be és takarják el a látóterünket, nemcsak fizikailag, környezetileg igaz, hanem átvitt értelemben is. A látókörnyezet és az életmód ilyen drasztikus megváltozása kikényszeríti annak végig gondolását, hogy itt és most milyen hatások érik, milyen lehetőségek és kényszerek befolyásolják, hogy mit és miképpen tudunk nézni és látni. Nézésünk és látásunk módja hogyan befolyásolja belső képi világunkat, ezen belül a képzőművészethez és a képekhez való viszonyunkat. Milyen látásmód kell pl. az itt látható képek befogadásához? Mit láthatunk, amikor ezeket a képeket nézzük?
A látásnak - és a nézésnek - kettős meghatározottsága van: a biológiai, amely arra a tévképzetre indíthat minket, hogy ugyanazt a látványt a különböző emberek ugyanúgy látják. Hiszen a látás érzékszervi tapasztalás. Ezen a kiállításon. ugyanazokat a képeket nézzük valamennyien, mégis szinte biztos, hogy mind, akik itt vagyunk, egy bizonyos mértékig mást és mást látunk.
Ugyanaz a látvány, más és más a belső leképezés.
A nézés - a látás - a befogadás nem csak biológiai, hanem ugyanakkora mértékben kulturális aktus is. Az, hogy ki-ki mit lát a képeken, nagymértékben függ attól, hogy mit keres rajtuk. Hogy milyenek a benne élő korábbi kép-élmények, amelyek közé ezeket az alkotásokat elhelyezni igyekszik, amelyekkel hasonlóságokat és amelyekhez képest különbözőségeket keres. Milyen szöveg-környezetbe helyezi el: milyen korábbi beszélgetés-foszlányok, olvasmány-töredékek alkotják a befogadás hátteréül szolgáló verbális összefüggés-rendszert.Függ az értékeinktől és ideáljainktól, a várakozásainktól és az arról alkotott elképzeléseinktől,hogy milyennek is „kell” lennie egy jó képnek.
Ezek az egyéni meghatározottságok, amelyek tekintetében egyénenként részben hasonlítunk, részben különbözünk egymástól. Kétségtelenül összeköt azonban bennünket az, hogy minden néző csak a saját korának „szemével” (azaz szemléletével) láthatja a műalkotásokat, legyenek azok bár régiek vagy kortársak. Ebben az értelemben a mi „szemünkben” benne vannak nemcsak a korábbi korok művészetével kapcsolatban szerzett tudások, tapasztalatok és élmények, de benne vannak saját korunk képi világának elemei is, beleértve a műalkotásokat és a köznapi látványokat egyaránt. Benne vannak a bevásárlóközpontok, a reklámok felfokozottan színes villanásai, benne van a tv és a számítógépes monitorok egyenletes felfokozottan színes villanásai, benne van a tv és a számítógépes monitorok egyenletes mesterséges fényben fürdő virtuális valósága. S benne a látszólag sokszínű, ám valójában gyakran sztenderdizált igényeket kielégíteni hivatott egyen-termékek sokszázezres széráinak globalizált világa.
„Kor-szerűek”-e ezek a képek az előbbiek értelmében? Tükröznek-e valamit adekvát módon abból a valóságból, ami ma bennünket körülvesz, illetve azokból a lehetőségekből, amit ez a világ az alkotó ember számára meghagy, illetve felkínál?
- A válasz egyértelműen igen, ha létrejöttüket, előállításuk technikáját tekintjük. Sokszorosító technikára (nyomatkészítésre) épül a komplex vegyes technika, amely eljárások sorozatán keresztül hozza létre az egyedi és a sorozat-szerű, az egyszeri és a tömeges közötti finom kölcsönhatásokkal játszó - ugyanakkor komoly - alkotásokat. Létrehozásukban tehát fontos szerepet játszik a Walter Benjámin által szinte kulcsszóvá emelt „mechanikus sokszorosítás".
- Kevésbé nyilvánvaló azonban a válasz a potenciális befogadókkal és a képek potenciális hatásával kapcsolatban. Ha azt kérdezzük, hogy alkalmasak-e ezek a képek arra, hogy mechanikus sokszorosítás által - fénymásolaton, tv-ben, Interneten, stb. - jussanak nagy tömegben a „fogyasztók” nagy tömegéhez, akkor a válasz bizonytalan, vagy „nem”. Ellenállnak a kor ilyen jellegű kívánalmainak - olyan finom különbségeket, apró, mégis jelentőségteljes részleteket tartalmaznak, amelyek egy ilyen eljárás során óhatatlanul elvesznének. Márpedig a sokszorosíthatóság meghatározza, hogy milyen utakon, kikhez és milyen gyakorisággal juthat el a mű. Úgy tűnik, mintha ezek a képek öntörvényűségüknél fogva kizárnák magukat a korszerű áramlatokból, hisz kevéssé alkalmasak a személyes találkozást nélkülöző individuális befogadásra. Ha nem a sokszorosításban, akkor hol van tehát a velük való adekvát találkozás lehetősége? -
Itt és most - ezen a kiállításon.
- A mai alkalom feltételezi a személyes jelenlétet, a képpel való közvetlen tárgyi
- A mai alkalom feltételezi a személyes jelenlétet, a képpel való közvetlen tárgyi találkozást. Azt, hogy itt és most mi együtt vagyunk és ez több ember együttes, közös élménye. Ebben a minőségben alkalmas arra, hogy szellemi közösséget építsen, részben az e közösséghez való tartozást megerősítő, múltra építő módon, részben pedig az itt látható képekhez kapcsolódó -remélhetően kialakuló - beszélgetéseken át a jövőbe kapcsolódás ígéretével. Márpedig egyfajta szellemi közösség teremtésénél korszerűbb funkciót elképzelni sem tudok a ma műalkotása és művésze számára.
Hadd zárjam gondolataimat az „Ugyanaz és más” témaköréhez kapcsolódóan Weöres Sándor Összefoglalás c. versének szavaival:
„Van valami, mely változatlan -
Mindennek lényege ez a változatlan -
Ha minden esetlegestől mentesülök: nem marad
belőlem más, csak a változatlan."
Alföldi László barátom „Ugyanaz és más” c. kiállítását ezennel megnyitom. Köszönöm a figyelmüket.
Darits Ágnes
Darits Ágnes megnyitó beszéde Alföldi László "Ugyanaz és más I. - Fejek" című, 2000-es kiállításáról egy filozofikus, kontextuális megközelítést alkalmaz, amely a művészet befogadásának természetét helyezi a középpontba (p. 1). A szöveg nem annyira a konkrét műveket elemzi részletesen, hanem egy tágabb, elméleti keretet ad a nézők számára.
Elemzés különböző szempontok szerint
Művészettörténeti szempontból
A szöveg elhelyezi a kiállítást egy kortárs kontextusban azáltal, hogy a befogadást a jelenkor vizuális kultúrájának (bevásárlóközpontok, reklámok, TV, internet) fényében vizsgálja (pp. 1-2). Hivatkozik Walter Benjámin "mechanikus sokszorosítás" fogalmára, ami komoly művészettörténeti utalás, és felveti a művek "korszerűségének" kérdését a tömegmédiumokkal szemben (p. 2).
Esztétikai szempontból
Az esztétikai elemzés a befogadás szubjektív, mégis kulturálisan meghatározott természetére fókuszál (p. 1). Kiemeli, hogy "ugyanaz a látvány, más és más a belső leképezés", ami a befogadó egyéni kép-élményeinek és értékrendjének fontosságát hangsúlyozza (p. 1). A művek esztétikai értéke az "egyedi és a sorozat-szerű, az egyszeri és a tömeges közötti finom kölcsönhatásokkal játszó" mivoltukban rejlik (p. 2).
Hermeneutikai szempontból
A szöveg a hermeneutika alapvető kérdéseit feszegeti: a néző mit keres a képeken, és milyen szövegkörnyezetbe helyezi azokat (p. 1). Az értelmezés kulcsa a "személyes találkozás", a képpel való közvetlen tárgyi kapcsolat, amely ellenáll a mechanikus sokszorosíthatóságnak, és így mélyebb, egyéni jelentést hordoz (p. 2). A Weöres Sándor-idézet ("Van valami, mely változatlan") a művek mögötti mélyebb, változatlan lényeget sugallja (p. 2).
Kurátori szempontból
Kurátori szempontból a megnyitó funkciója a kiállítás céljának és a művek befogadásának tudatos irányítása. A kurátor arra készteti a közönséget, hogy gondolkodjon el a látásmódjáról, és a személyes jelenlétet mint a befogadás autentikus módját hangsúlyozza (pp. 1-2). A cél egy "szellemi közösség" építése a közös élményen és az azt követő beszélgetéseken keresztül, ami a kiállítás korszerű, közösségteremtő funkciója (p. 2).
Pozicionális szempontból A szöveg Alföldi László barátjaként és a kiállítás megnyitójaként pozicionálja Darits Ágnest (p. 3). A személyes hangvétel (pl. az ablakból látható építkezés példája) és a baráti utalások ("Alföldi László barátom") intimitást kölcsönöznek a beszédnek (pp. 1, 3). Ugyanakkor a komoly elméleti utalások és a kulturális kérdések felvetése szakértőként is beállítja, aki a művészet helyét a globális világban kritikus szemmel vizsgálja.
A szöveg tudatosan épít a személyes tapasztalatra és az elméleti háttérre egyaránt, így a befogadásról szóló gondolatmenet a kiállítás élményét egy tágabb, kulturális és filozófiai diskurzusba ágyazza.
A Szent Kristóf Galéria helyszínének és a művész által megrendezett kiállításnak tartalmi ráadása jelentősen hozzájárul az élményhez, mivel az autentikus pincehangulat és a művek párbeszéde felerősíti a művész szándékait.
- Technikai és tartalmi kontinuitás: A képek vizuális nyelve megerősíti a sorozat alapvető, a digitális és analóg technikákat ötvöző jellegét. Az újságpapír és a grafikus elemek felhasználása a monokróm képeken a sorozat intellektuálisabb, a tömegmédiumokra reflektáló oldalát mutatja be, ahogy Darits Ágnes is utalt Walter Benjáminnal kapcsolatosan [1.1].
- Kontraszt a színes képekkel: A monokróm egység hűvösebb, tárgyilagosabb hangvétele kontrasztban áll a korábban elemzett, színes magazinlapokból adódó, érzelmileg telítettebb darabokkal. Ez a kontraszt felerősíti a művész azon szándékát, hogy a téma (az emberi arc, identitás) különböző aspektusait más-más esztétikai eszközzel mutassa be.
- Kurátori variálhatóság: A három képet tartalmazó egység (vagyis az Ön által megrendezett kiállítás egy szekciója) jól példázza a kurátori szabadságot. A művész tudatosan játszik a bemutatás lehetőségével: a képek egységes mérete ellenére a formai variációk (a kollázs elemek elrendezése, a vonalak dinamikája) lehetővé teszik a dinamikus, ritmikus elrendezést a kiállítótérben, szemben a színes képek szekciójával.
- Helyszíni ráadás: A képek nyers, urbánus hangulata különösen jól rezonál a Szent Kristóf Galéria pincei hangulatával, még jobban, mint a színes képek, mivel a kontraszt a meszelt falakkal és a pince természetes fényeivel erősebbé és autentikusabbá teszi a befogadói élményt.
A "Fejek" sorozat e három, egymástól eltérő formai megoldásokat alkalmazó, mégis koherens egységet alkotó képe kiválóan demonstrálja a forma és tartalom közötti szoros kapcsolatot.
- Forma-tartalom viszony: A felismerhető, mégis stilizált arc (profilból) az identitás és a maszk témáját veti fel. A vonalak dinamikája és a kontrasztos felületek a személyiség rétegeit, a látható és a rejtett ént sugallják. A forma a felismerhetőségen keresztül kommunikálja a portré műfajának alapvető kérdéseit.
- Forma-tartalom viszony: A formai megoldás itt a belső feszültséget, a gondolatok áramlását és a pszichológiai állapot komplexitását fejezi ki. A felismerhetetlenségig fokozott absztrakció a tudat áramlását, a belső világ zűrzavarát vagy éppen kreatív energiáit jelzi. A tartalom az emberi lélek mélységeibe és dinamikájába vezet.
- Forma-tartalom viszony: Ez a megközelítés az archetipikus embert, az emberi lét alapvető, egyetemes kérdéseit hangsúlyozza. A fej mint szoborszerű forma a maradandóságot, a fundamentális emberi lényeget szimbolizálja. A tartalom a forma egyszerűségén és monumentális hatásán keresztül válik egyetemessé.
- Az identitás szimbóluma: Mindhárom kép a felismerhető arcot (fejet) használja, de különböző módon stilizálva. A bal oldali kép profilja az elhatárolódást, a középső kaotikusabb vonalvezetése a belső zűrzavart, a jobb oldali tömbszerű sziluettje pedig az emberi létezés alapvető, archetipikus formáját szimbolizálja. Ez a formai variáció az identitás többrétegűségére utal.
- A "maszk" és a "persona" problémája: A képeken a vonalak és a papírrétegek gyakran maszk-szerűen fedik az arcot. Ez a "persona" (maszk) ősi szimbólumát idézi, azt a kérdést feszegetve, hogy mit mutatunk a világnak, és mi rejtőzik a felszín alatt. Darits Ágnes megnyitóbeszédében is felvetette a "belső leképezés" és a látvány viszonyát, ami a maszk mögötti valóság keresésére utal. [1.1]
- A tömegmédiumok lenyomata: Az újságpapír és magazinlapok anyaga a mechanikus sokszorosítást, a tömegkommunikációt szimbolizálja. A művész ezeket a töredékeket használja fel egyedi képek létrehozására, ami azt a problémát veti fel, hogy hogyan válik egyedi tartalom a tömegből, és hogyan szimbolizálják az arctalan tömegarcokat. [1.1]
- Az egyedi és az egyetemes viszonya: A 80-100 darabból álló sorozat maga is egy szimbolikus gesztus. A nagy szám a sokféleséget, a változatosságot (még a monokróm képeken belüli formai variációk ellenére is) és az egyetemességet hangsúlyozza, míg minden egyes darab egyedi, kézzel készült alkotás marad. Ez a feszültség az egyedi műalkotás és a sorozatgyártású termék problémavilágát járja körül.
- Kifejezőek és dinamikusak: Mindkét kép élénk, dinamikus és intenzív. A bal oldali figuratívabb megközelítése és a jobb oldali sziluettje erőteljes érzelmi és pszichológiai állapotokat sugall. A vörös vonások (amelyek a "vizes pác és olajos bázisú ezüst festék visszakaparva" technika részei) vérbőséget, feszültséget és szenvedélyt visznek az ábrázolásba.
- Rétegzettek és komplexek: A vegyes technika (újságpapír, magazinlapok, festék) miatt a képek felülete gazdag, tele vizuális és asszociatív rétegekkel. Ez a komplexitás jól illeszkedik a regény szereplőinek összetett jelleméhez: Esch, a könyvelő, aki az értékek szétesésével küzd, és Eschné (Hentjen asszony), a vendéglős, aki stabilitást ad neki, mindketten bonyolult, ellentmondásos figurák.
- Szimbolikusak és elgondolkodtatóak: A képek nem illusztrációk, hanem szimbolikus lenyomatok. A bal oldali kép nagy, tágra nyílt szemei a világra való nyitottságot vagy éppen a döbbenetet fejezhetik ki. A jobb oldali kép fragmentáltabb felülete és sziluettje a személyiség töredezettségét és a regényben leírt "értékek szétesését" (Wertzerfall) szimbolizálja.






.jpg)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése