Összes oldalmegjelenítés

2025. október 6., hétfő

Antológia (II.) - T. Horváth Éva munkásságáról

 



2001. Zichy Major, Budaörs: T. horváth Éva, Múló jövő című kiállítása 


 Horváth Zoltán megnyitója: Aznapi vonalak - T.Horváth Éva képei közben -   

Miért nem mutatod meg nővérkém a világnak? – nyaggattam sokáig, nem értve, hogyan nem áll ki a produkciókkal, ha már megcsinálta. A válasz akkor is, és néha azóta is egy: még nincs kész. És valóban, mint valami gyakorlott mesélő, bárhol, bármikor ejtette el a fonalat, képes volt megtalálni a korábbiakhoz történő csatlakozást, folytatni, továbbszőni, - építeni a már késznek tetszőt is. Na de hát, kérdezhetnők, mi lesz így a művészet szent komolyságával? A lezártság, a befejezettség megváltoztathatatlanságának értékképző, forintosítható , sőt eurósítható mítoszával? És egyáltalán: követelhet-e magának bárminemű tiszteletet holmi – még oly műgonddal és szakismerettel előállított – úgymond félkész termék, amin az alkotó, még önmagát is felülbírálva, bármikor változtathat? Megfelelhet-e bárminemű statikus szépség-közeszménynek, ami pillanatnyi hangulatok, új impressziók hatására többszörösen is átépülhet? Szóval: amiről hiányzik az öröklétbe fagyasztó zárópecsét…

Kezdetben valószínűleg nem tudott válaszolni ő sem. Ezért őrizte, tartotta maga mellett – miközben nevelte, építette – minden egyes képét. Mint a féltékeny szülő, aki nem kívánja elengedni maga mellől a /ráadásul bevallottan/ saját maga gyönyörűségére szült magzatjait.

Az persze még nem változott, hogy mindenfajta öntisztelet nélkül kész bármikor felülírni önmagát, elhelyezni képein az aznapi vonalait. Ám ezek a „mozgó” képek újabban végre mégiscsak kiléphettek a publikum elé, és alkotójuk immár hajlandó megmutatni tegnapi, tavalyi, egykori magát. Az egymásra rakodó egymást kiegészítő jelek azóta már nem csak előkészítőjük számára teszik láthatóvá egy érzelem – az olykor egymást takaró rétegekben elrejtett – fejlődését. Lelkileg persze mindenképp át kellett hangolódni ahhoz, hogy a „valami csinálás” gyönyörűsége ne csupán öngyógyító , szorongásoldó gyónás lehessen. Amiben nyilván az is sokat segített, hogy a képek nem csupán önreflexiókként épülnek, hanem olyan külvilági élményekre, mint Oravecz Imre Halászóember, Szabó Ildikó Kedd-versei, vagy – mint most júniusban az Újlipótvárosi Klub-Galériában közszemlére tett képeken is – Rakovszky Zsuzsa lírája. Így és itt lett vezérgondolattá Rakovszky verssora is: A múlt nem múlik el… Így váltak az egyes képek az érzés, a gondolat bontakozásának, átváltozásainak időbeli metszeteivé, egymásutánjuk pedig lépésről követhető folyamatábrákká.

A képek készítője a testvérem. Ami csak azért lényeges megjegyzés, mivel születésem óta ismerem. Ekként tanúsíthatom, és hitelesíthetem, hogy jelbeszédének minden időmetszetében pontosan fogalmaz. De legfőképp őszintén. 

 Horváth Zoltán 2001 


Horváth Zoltán megnyitója: Elhangzott 2001. május 3-án 18 órakor, Budaörsön a Zichy Majorban a Budaörs Fesztivál keretén belül megrendezett, T. Horváth Éva Múló jövő című kiállításán, és közölve lett az Élet és Irodalom XLVII. évfolyam, 25. számában, 2003. június 2o-án.  






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése