A nagy Tengeri vitorlás keletkezéstörténete és
művészettörténeti összehasonlító elemzése
Az utolsó alkotói korszak sajátosságai Fischer Ernő
festészetében VII.
Fischer
Ernő: Tengeri vitorlás, 1997., olaj és vegyes technika, 100 x 200 cm.
Elsőrész
Fischer Ernő életművében és
különösen az utolsó alkotói periódusban készült alkotások között, már a
méreténél fogva, de minőségét tekintve is, kiemelt szerepet kap a nagy Tengeri
vitorlás. Olyan összegző mű ez, amely egy-egy témacsoport lezárását jelenti, és
ezért az összes előzmény tapasztalatait magában foglalja. Az életmű utolsó
időszakában a "felnagyított", nagyméretű képeknek ez a szintézis
teremtés volt a lényege, de sajnos azzal a teljességgel, mint az elemzés
tárgyául tett műben, nem sokban valósult meg. Ha sorra vesszük az 1989. után
ilyen céllal készült műveket, láthatjuk a különbségeket. Tág értelemben nyolc
ilyen képről beszélhetünk, de ha leszűkítjük a keretet, és csak azokat a
nagyméretűeket számítjuk ide, amelyeknek meg volt már az életműben a tematikai
előzménye, akkor a Honfoglalás és az Archaikus mozgás kiesik, mert azok
teljesen új témák, és így csak hat képről beszélhatünk. Ezek a következők:
Golgota, 1990., (110 x 140 cm); sárga Angyali üdvözlet, 1992., (115 x 143 cm);
nagy Prága II. 1993. (140 x 180 cm); Budapest, 1993., (90 x 110 cm); nagy
Angyali üdvözlet, 1995., (180 x 130 cm.); és a nagy Tengeri vitorlás, 1997.,
(100 x 200 cm)
Nézzük meg, hogy a fent leírt céloknak,
a szintézis teremtésnek melyik mű, milyen mértékben felelt meg. Mint az
előzőekben már utaltam rá, az én megítélésem szerint a nagy Tengeri vitorlás a
legsikerültebb ebből a szempontból, majd a Budapest következik, ezt követi a
Golgota, valamint a sárga Angyali üdvözlet, és a nagy Prága II., és végül a
nagy Angyali üdvözlet. Fischer Ernő sorrendje viszont lényegesen eltért az
enyémtől, mivel Ő a nagy Angyali üdvözletet tartotta a legjobbnak, majd a sárga
Angyali üdvözletet és a Golgotát - valószínűleg a téma szakrális jellege miatt
helyezte előtérbe őket - és csak utána következett a nagy Tengeri vitorlás,
valamint a Budapest, és a nagy Prága II.. Ennek a rangsorolásnak csupán az a
célja, hogy rámutassak arra, hogy sok esetben milyen értékrendbeli változásoktól
függnek egyes alkotások, annak viszonylatában, hogy milyen szempontok szerint
vizsgáljuk őket. Tehát én most , amikor keltkezéstürténeti elemzés tárgyává
teszem a nagy Tengeri vitorlást, akkor visszatérek Fischer Ernő eredeti szándékához,
és annak szempontjai szerint fogom megítélni. Nem abszolút mérce ez, hanem
csupán értelmezési keret, ami természetesen más szempontok szerint másképpen is
alakulhat. Láthatjuk, hogy az általam utolsó helyen szereplő nagy Angyali
üdvözlet, Fischer Ernő krétériuma szerint az első helyre került, és a nálam
elsőnek számító nagy Tengeri vitorlás, Tanár úr megítélése szerint csak a
középmezőnyben található. Ez a lényegi eltérés főleg abból adódik, hogy míg az
alkotó sok esetben egy-egy műve sikerültségét, vagy kevésbé sikerültségét az
adott pillanat függvényében szubjektív módon szemléli, addig a hosszabb idő
elteltével, később már elkerülhetetlen az objektív összefüggések keresése.
Fischer
Ernő: Tengeri vitorlások, 1985., olaj és vegyes technika kb. 30 x 65 cm.
Az utolsó korszakban festett nagy méretű képeknél a
kiinduló pontot, mindig egy konkrét mű jelentette, anélkül persze, hogy nem az
egy az egyben történő másolást akarta megvalósítani. A nagy Tengeri vitorlás
előzménye, az itt bemutatott, 1985-ben festett Tengeri vitorlások. Ha
összevetjük a nagy képpel, akkor láthatjuk, hogy bizonyos formai elemeket, és a
kompozíció lényegét követte a felnagyított másolat, de lényegében azért egy teljesen
új kép született. Én magam ezért át kereszteltem, és a többes számból, egyes
számba helyeztem a vitorlást, hogy ezzel hangsúlyozzam a másságát. Ezt a cím
változtatást indokolja az is, hogy a grafikai előzményekben megtalálható egy
konkrét rajz, amivel Tanár úr többször összevetette az elkészült alkotást. Évek
során - mivel több mint két évig tartott a festése - a vitorlások
kavalkádjából, leegyszerűsödött a fő forma, egy monumentális vitorlás
látomásává.
Ez a kis rajz 1963-ból való, és mint
a feliratból is láthatjuk, a Bolygó Hollandi címet viseli. Fischer Ernőt sokat
foglalkoztatta a 17. századi tengerész legenda, de Wagner operája is, azonban
mégsem csupán ide vezethető vissza a téma alapélménye. A hatvanas években járt
Tanár úr Olaszországban, és Genovánál látta meg először a tengert, és a kikötök
hajóktól zsúfolt mozgalmas világát, valamint a tenger végtelenbe vesző
távlatait. Elmesélései szerint szinte belázasodott az intenzív élménytől, és
ezt követően élete végéig mindig visszatérő motívuma maradt a tenger és a
vitorlások. Persze ez is csak epizód volt - de talán a legmeghatározóbb - a
sokkal korábbra visszanyúló élmények sorában. Gondoljunk csak egyik mesterének
- Aba Novák Vilmosnak - festészetében megjelenő tengeri tájakra és vitorlás
ábrázolásokra, amit a harmincas évek végén már volt módja ismerni, vagy az
ötvenes évek elejétől a balatoni nyarak idején az e témában általa készített
számtalan rajzra, akvarellre és gouache-ra. És mind ez egységbe ötvöződött
William Turner festészetének hatása által, ami jobban meghatározta festői
világlátását, mint az impresszionisták lágyabb és légiesebb ábrázolásmódja. A
kilencvenes években sokat vetítettük és néztük együtt a Budaörsi Műhelyben
Turner műveit, és különös alapossággal tanulmányoztuk akvarelljeit,
vázlatait és a befejezetlen alkotásait. Ez is nagyban hozzá járult ahhoz, hogy
egyik utolsó nagyméretű műveként, a Tengeri vitorlás megfestését választotta.
Fischer
Ernő: Genova, 1964., olaj, 70 x 100 cm.
Aba-Novák
Vilmos
Fischer
Ernő rajzai 1963-ból.
Fischer
Ernő rajzai 1974-ből.
William
Turner akvarelljei.
Miután sorra vettük a téma előtörténetét, és azokat az élményeket,
amelyek befolyásolták és inspirálták az alkotót, most nézzük meg a konkrét mű
alakulását a kezdetektől a kép befejezéséig. Ha az alap felvázolásától a mű
végleges állapotának kialakulásáig számoljuk az eltelt időt, akkor viszonylag
hosszúra nyúlt ez az intervallum, mert 1992. nyarán láttunk először munkához,
és a datálás alapján 1996. a befejezés dátuma, de ténylegesen ez áthúzódott
1997-re. Emlékeim szerint Fischer Ernőnek két évet vett igénybe a kép
elkészítése, de az tény, hogy sem 1994-ben Szegeden és Losoncon, sem pedig
1995-ben a Kempinski Galériában nem volt kiállítva. Ezt követően 1996-ban és
1998-ban két kisebb jelentőségű tárlata volt még Fischer Ernőnek, Budaörsön a városi
könyvtárban, és Budapesten a Duna Galériában. Az 1998-ban Sipos Endre
szervezésében létrejött Mester és Tanítvány közös tárlaton, a nagy Angyali
üdvözlet szerepelt, tehát itt sem láthattuk még nyilvánosan ezt a képet. Így
életének utolsó kiállításán 2002-ben a Vigadó Galériában került először a
nagyközönség elé. Ezért az öt évből - ami az alap elkészítésétől a befejezésig
eltelt - az utolsó két év volt az intenzív munka Fischer Ernő részéről a
Tengeri vitorláson, mert közben több más képen is dolgozott, és különösen
lekötötték ez időben a Kempinski Hotel számára készített határidős
munkák. Mindenesetre inspirálólag hatott rá évekig, hogy ott áll a sarokban egy
elkezdett alkotás, amit ha a kötelességeken túl van, folytatni lehet.
Ez az egyetlen olyan kép az utolsó alkotói periódusban, aminek az alapját
kollektíven készítettük elő, és egyszerre többen is dolgoztunk rajta. Hárman
kaptuk a feladatot, T.Horváth Éva, Csengery Béla és én, Alföldi László. Kölűs
Judit, aki szintén hozzá tartozott az alapokat készítő tanítványok közé, az
1992-es nyarat az Egyesült Államokban töltötte, ezért kimaradt ebből a közös
munkából. A méret adott volt, hogy 100 x 200 cm legyen, és az is megvolt
határozva, hogy hozzávetőlegesen az 1985-ben készült kisméretű Tengeri
vitorlások kompozícióját kövessük. Nem kellett túlságosan igazodnunk az
arányokhoz és a rajzi értékekhez, hanem elsősorban olyan egymásra rétegzett
faktúrálisan izgalmas textúrát kellett létrehoznunk, ahol a festett és rajzolt
felület összeérik a többszörösen felragasztott kollázs réteggel. Ezek a jól
előkészített, és megérlelt alapok a Fischer képek titkai már a korábbi korszakokban
is. Amit mi sem bizonyít jobban, mint azok a kisebb méretű képek, amelyek több
évtizeddel korábban Fischer Ernő által hasonló módon alapozott felületre, az
utolsó alkotói években készültek. Szinte alig változtatva a hosszú évek alatt
egymásra rakódott és így kialakult felületeken, kis kiigazítással művé váltak.
Ezt elsősorban az a szemléletbeli váltás tette lehetővé, amely elvezette
Fischer Ernőt a kép keletkezésének megértésétől, a keletkező kép
felvállalásáig, amelynek legsarkalatosabb darabja, az előzőleg tárgyalt
Archaikus mozgás (Golgota), 1997. című kép. A most tárgyalt Tengeri vitorlás
közbülső helyet foglal el ebben a szemléletbeli átalakulásban, mert jó arányban
őrzi meg az alapból adódó festői frissességet, és illeszkedik még a klasszikus
képi ábrázolás elvárásaihoz, valamint a szimbólikus formarendhez, és ez által a
szimbólikus formához. Az Archaikus mozgás (Golgota),(1997.) című kép, amely a
keletkező kép felvállalásának tipikus esete, és azok a korábbi alapokra készült
utolsó művek, amelyekre az előbb hivatkoztam, sok rokonságot mutatnak. De, hogy
azt is megmutassam, mennyire nem voltak ezek sem előzmény nélküliek, és milyen
módon szervültek az életmű logikai láncolatához, a középső alkotói időszakból
is mutatok pár képstruktúrát. Mielőtt tovább részletezném a Tengeri vitorlás
keletkezéstörténetét, nézzük meg az említett képeket, mert ez sokban segíthet
az alapok rétegzett előkészítésének megértésében.
A
középső korszakban készült képstruktúráknak nevezett művek.
Az utolsó korszakban a saját alapjaiból készített művek.
A
tanítványok által készített alap, még a budaörsi műhelyben.
Balra az 1985-ös Tengeri vitorlások, jobbra a
tanítványok által készített alap.
Az előzőekben
már említettem, hogy ezt az alapot hárman készítettük el, ami gyakorlatilag azt
jelentette, hogy egyik réteg után tettük fel a másik réteget úgy, hogy egymást
váltottuk a munkában. Hol T. Horváth Éva dolgozott a képen, hol Csengery Béla,
hol én, Alföldi László. Olyan is volt, hogy felosztva a felületet, egyszerre
ketten vagy hárman is munkálkodtunk, egy-egy részleten. Először diáról
rávetítettük a vászonra az 1985-ös képet, és nagy vonalakban követve annak
látszatát, felrajzoltuk a kompozíciót, majd ezt a lineáris rajziságot megtörtük
egy kollázs réteggel, ezt követően pedig az addig felrakott vonal és folt
értékeket teljesen figyelmen kívül hagyva, befröcsköltük az egész felületet.
Ezt a folyamatot többször megismételve alakult ki a fenti képen bemutatott,
általunk készített egymásra rétegzett felület. Az utoljára bemutatott képpár -
ahol Fischer Ernő 1985-ben festett műve, és az általunk 1992-ben készített alap
kicsinyített változatban egymás mellett is látható - jól mutatja azt, hogy itt
nem egy az egyben történő másolásról van szó, hanem sokkal inkább a
munkafolyamat rekonstrukciójáról. Ez az a lényeges különbség a hagyományos
reneszánsz műhelyek és a Budaörsi Műhely munkamódszere között, hogy nem másol,
hanem újra alkot. De itt nem csak az alapot készítő tanítványok cselekvési
szabadsága tág, hanem a mester is több inspirációs rétegből rakja össze a
"keletkező" művet. Egyrészt a kiindulási alapul választott képből,
másrészt a tanítványok által készített alapból, harmadrészt pedig a saját
műveinek és a művészettörténetben látott műveknek a szintéziséből. Így a
hagyományos individuális alkotói módszer némileg megváltozik, mert annak
ellenére, hogy végül is egy személyhez kötődik az elkészült alkotás, mégis több
individuum sajátosságait ötvözi magában. Ezzel a képzelőerő egyéni szabadsága
némileg korlátozódik, és az alkotói folyamatban sokkal fontosabbá válik a
kollektív munka által felvetődő véletlenekkel való gazdálkodás. Ez már az alap készítésénél
is érvényesül, mert amikor egymás után más-más dolgozik a képen, akkor az
előtte munkálkodó által felrakott réteget figyelembe kell vennie, és ezt kell,
hogy tovább fejlessze. A mester számára is a ready made-hez, vagy az objet-hez
hasonló képződményként, valamiféle talált tárgyként kerül oda az előkészített
alap, hogy abból felhasználva a részletek rengeteg estelegességét, egységes
képi szükségszerűséggé alakítsa azt.
Bal oldalon a tanítványok által készített alap, jobb oldalon Fischer Ernő által átdolgozott felület.
Fischer
Ernő által továbbfejlesztett kép (I.)
A több mit két évig tartó intenzív
munkafolyamatról, százat meghaladó dia felvétel készült a mű a
keletkezéstörténetéről. Itt látható képen már eléggé előrehaladt a tanítványok
által előkészített alap átdolgozása, de azért a fenti képpár jól mutatja, hogy
milyen irányba és milyen módon történtek az első változások Fischer Ernő
beavatkozása által. Főleg azt érdemes megfigyelni, hogy a külső környezet, a
háttér le lett csendesítve, és így kiemelésre került a hajótest tömegének
megformálása. De színében is egységesebbé vált a felület, mert az alapon a megöregedett,
megsárgult diafelvétel miatt alig látszó kékes háttér is megerősítést kapott. A
vonalzó mellett meghúzott függőlegesek most már határozottabban tagolják a
képet. Ez az árbocerdő a kész művön jelzésszerűen megmarad, és ez talán
látszólag ellentmond az én képcím módosításomnak, hogy egyesszámba helyeztem a
vitorlás megnevezését. De a függőlegeseknek itt sokkal inkább szerkezeti jelentősége
van, mint ábrázolásra utaló funkciója, ezért talán helytálló a Tengeri vitorlás
cím. A továbbiakban bemutatott fázisokban érdemes megfigyelni ezeknek a
vonalaknak hol erősödő, hol gyengülő szerepét.
Fischer
Ernő által továbbfejlesztett kép (II.)
A képnek ebben az állapotában
az egységes festői megjelenés kerül előtérbe, mivel az előző fázissal
ellentétben, az ott látható erősen kopogó sötét foltritmusok, itt lágy
atmoszférikusságban oldódnak fel. Talán ez volt a legimpresszionisztikusabb
állapota a készülő műnek. Fischer Ernő ugyanazzal az alkotói módszerrel halad
tovább a képépítésben, mint amit nekünk tanított, és amit az alap készítésénél
mi magunk is követtünk. Egyik réteget festi a másikra, és következetesen mindig
az egész képfelületen dolgozik. Ennek következtében, ha kevésbé artikuláltan,
de mindig egy egységes, szinte befejezett képpel állunk szemben. Itt nem
saroktól sarokig van megfestve a mű, ahol a képzelőerő által felidézett témát
csak ábrázolni kell, hanem lépésről lépésre halad előre az a vízió, ami a munkafolyamatból
eredően hol így, hol úgy tűnik fel. Azért van talán egyedülálló sajátossága az
ilyen tipusú műelemzésnek, amit a kép keletkezéstörténetének bemutatásával
folytatunk, mert az alkotás folyamatában változó képi tartalmiságot
újra felidézve, és így az egymásra rétegzettséget láthatóvá téve, haladhatunk
előre. Ebből talán érthetővé válik a
hagyományos metodika szerint megfestett látvány, és a keletkező kép közötti
különbség is. Mert ez által jutunk el a nyitott mű fogalmához, ahol a befejezetlenségnek
és a befejezettségnek egyenértékű jelentősége van. Mert itt az alkotón és a
mindenkori befogadón múlik, hogy ezen a billegő állapoton, hogyan és miképpen
tudja tovább gondolni a művet, és ezáltal milyen tartalmat tud kiolvasni
belőle.
Fischer
Ernő által továbbfejlesztett kép (III.)
Az
alkotás folyamatából most kiemelt fázis szinte komplett, kész művet mutat,
legalábbis az előzőleg bemutatottakhoz képest. Ha nem lett volna tovább festve,
ezt a változatot is késznek tekinthetnénk. De, mivel Fischer Ernő itt nem állt
meg, ezért most fordul át a mű a csinálásból, a keletkezés állapotába. Az
Archaikus mozgás (Golgota), 1997. című képnél már említettem, hogy Fischer Ernő
ezt úgy szokta megfogalmazni, hogy innentől már a kép diktál. Eddig viszonylag
soktényezős volt a lehetőség, hogy merre menjen, és mivé alakítsa a születőben
levő témát. De most már, ennél a festői öszképnél és minőségnél a meglévő
értékekhez kell és érdemes igazodni. Mert az eddig bemutatott és egymásra
festett rétegeket természetesen egy újabb átfestéssel meg lehet semmisíteni, és
másik képet „csinálni” belőle, viszont ahol felragyogott már a mű belső fénye,
ott csak azt érdemes követni. Sok múlik ilyenkor az alkotó diszpozícióján, hogy
képes e felismerni ezt az állapotot, és meg tud e állni egy pillanatra úgy,
hogy újra gondolja a egész kép értelmét, és az értelem egésze felől folytassa
tovább a munkát. Az általam értelem egészként megfogalmazott fogalom fedi Tanár
úr totalitás fogalmát, ahol a részek egésszé válnak, és ilyenkor már nem az a
fontos - újra csak Fischer Ernőt idézve -, hogy min állunk, mire alapozunk,
hanem sokkal inkább az, hogy mitől függünk. Ha elfogadjuk a teljességtől való
függőségünket, akkor itt szűnik meg az általunk készített alap jelentősége, ami
persze nem a teljes eljelentéktelenítését vonja maga után, hanem csupán azt,
hogy innentől kezdve a képi tartalom mellékzöngéjévé válik. Ez az a
fordulópont, ahol a kollektív munka, újra egyszemélyi produktummá válik, és
individuális tartalmakkal telítődik.
Fischer
Ernő által továbbfejlesztett kép (IV.)
Az előző képen látható
lágyan derengő fények itt a kontrasztok megerősítésével felfokozódnak, és
határozott irányt adnak az alkotási folyamat végleges lezárásának. Sok minden
történik még ezt követően a képen, amit egy újabb tucat diával be lehetne
mutatni, de a mű igazi lényegén ez már nem változtat. Innentől kezdve a cél,
hogy a színek fénnyé váljanak, és csendes sugárzásukkal éltessék a képet. Itt
dől el az is, hogy a vitorlásra utaló középső forma uralkodóvá válik, és
ezáltal leegyszerűsödik a kompozíció, amiből következően a környező
motívumoknak és a háttérnek visszafogottabbá kell majd válni. Ahogy az előbb
idéztük, innentől a kép diktál. Tanár úr szavaival szólva a kép megmondja, hogy
mit kell csinálni, és az alkotónak ezt már csak fel kell ismernie, és követnie
kell. De ez a látszólag könnyűnek tűnő feladat, az alkotás legnehezebb
periódusa, mert itt a mű lassan már leválik az alkotójáról is - nem csak a
kezdeteknél segédkező tanítványokról - mivel a kollektív és az individuális
alkotói szándéknak önálló entitássá kell válnia, hogy mű születhessen.
Fischer
Ernő által befejezett kép (V.)
Mivel ez a kép megszületett, itt már befejezetté
vált, így a mű már "van", létezik filozófiai értelemben is. Ami
eszünkbe juttathatja Fischer Ernő nagyra tartott filozófusának, Heideggernek a Mi
a metafizika című záró gondolatát, hogy "miért van egyáltalán létező, nem
pedig inkább semmi?”.
Második
rész
Ezt
a kérdést a művészek, de még a filozófusok, sőt maga Heidegger sem tudta
egyértelműen megválaszolni, ezért az alkotó sem tehet mást, mint letéve az
ecsetet útjára bocsátja a képet, hogy a mindenkori befogadók és értelmezők
töprengjenek tovább ezen a kérdésen. Ezért ha nagyobb összefüggésben szeretnénk
látni ennek a műnek további sorsát, akkor érdemes megnézni, hogy a megalkotása
óta eltelt bő két évtized alatt mi történt vele, illetve milyen értelmezések,
kritikák kisérték eddig, a különböző recenziókban. Fischer Ernő több
alkotásával együtt, még életében oda ajándékozta ezt a képet a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Rajz-művészettörténet
Tanszéknek, ahol annak idején 1959-től, 1974-ig, nyugdíjazásáig tanított, és
1964-től, 1974-ig tanszékvezető volt. Azzal a céllal tette ezt, hogy saját
munkáin keresztül láttassa azt az alkotás módszertani folyamatot, amelyet ebben
a három képelemzésben követünk. A Festészet alapkérdései című munkája
didaktikus módon mutatja be az organikus és geometrikus alapelemek
felhasználását egy képtérben. A Kempinszky szálónak készített szitázott
képekkel a sokszorosított technikát teszi láthatóvá, és ezzel a sorozatjellegű
képalkotást látatja. Majd ugyanezeknek az alkotásoknak egyedileg tovább
fejlesztett változata képviselheti azt az eljárást, amit fentebb bemutattunk,
hogy egy meglévő alapot kiindulásként felhasználva, hogyan alakít át egyedi
alkotássá. A nagy Tengeri vitorlást pedig szintézist teremtő műnek szánta,
amelyben összefoglalja az életművében e témakörben készített képeinek
tanulságait, reflektálva a számára fontos művészettörténeti eleőzményekre is.
Az áttekintést kezdhetjük azzal, hogy
érekes módon, az 1997-ben a Nemzeti Tankönyvkiadónál megjelent Az utánzástól a
szimbolikus formaképzésig, Fischer Ernő – Szuromi Pál közös szerzőséggel
jegyzett könyvben ennek a műnek a reprodukciója már szerepel ezzel a címmel: „(41-es
kép. Tengeri vitorlások II. (1997, olaj, 100 x200 cm))”, de elemző módon a
szövegben nincs megemlítve, illetve csak utalás jelleggel vonatkozik erre a
képre is Szuromi Páltól az előtte szereplő 40-es képről írt szövege (Tengeri
Vitorlások I. (1981. olaj 79 x 111 cm)). A következőket írja: „Mert e
kompozíció valójában a korábbi főművek tájképi ikerpárja. Itt már nincsenek
hajótestek, nincsenek életszerű árbócok: pusztán csak a hullámzó vonalak jelzik
a víztömegek jelenlétét. Igaz az artisztikusan kezelt szürkés, hideg tónusok
valami végtelen, misztikus térbe vezetnek bennünket. Csakhogy a kereszt
formákat mintázó világos, jelszerű vitorlakarcolatok így is megállítják
tekintetünket. Annál is inkább, mivel egynéhány beszédes montívum forma is
felbukkan rajtuk. Mintha ismét csak az emberi létezés valamely kiugró bázisán
lennénk. Hiszen a rusztikus, anyagszerű kiképzésnak ugyaúgy helye van, akár a
légies könnyedségű felületeknek. Vagyis a földi lét kettőssége ezúttal is
szimbiózisba kerül. Innen adódik, hogy egy mesteri rangú expresszív látomást
kapunk, amely Tapies és Lismonde művészi tanulságait is szervesen magában őrzi.
S nem árt észrevennünk e korszerű átszellemült munka voltaképpen Friedrich
tájmisztikájának méltó
örököse.”. Ha konkrétan nem is a szóbanforgó nagy Tengeri vitorlás II. (1997.) című
képre vonatkozik ez az idézet, akkor is érdemes volt szóbahozni, mert egyrészt
közvetett módon érinti a leírás, másrészt pedig megemlít három olyan művészettörténeti
előzményt, amely irányba szeretném tovább tágitani az összehasonlító elemzést.
De nem csak a más művekkel való összevetés a további célom, hanem tágabb
szellemi horizontban, filozófiai aspektusában is szeretném bemutatni a vizsgált
alkotást. Keresve a helyét filozófiai,
transzcendens és még szakrális szempontok szerint is.
Viszont egyenlőre maradva a képpel
kapcsolatban mások által tett, vagy inkább nem tett és hiányolt reflexióknál,
érdemes megemlíteni azt, hogy a 2002-ben, a budapesti Vigadó Galériában
megrendezett kiállítás katalógusának sem az illusztrációi között, sem a
szövegben nem találunk említést erről a műről. Pedig itt került először – most
már nemcsak reprodukció formájában, hanem tényleges valójában is - a nyilvános
közönség elé. Az előszót, illettve bevezetőnek szánt szöveget itt is Szuromi
Pál írta, és ugyanebben az időszakban született kisebb jelentőségű képekről
(Kódexlap, Katedrális, Sarkcsillag) elmző módon számol be, és hívja fel a
közönség figyelmét.
Ezt követően, Fischer Ernő 2002-ben
bekövetkezett halála után sem kap kiemelt figyelmet ez az alkotás, pedid az
elmúlt húsz évben, több retrospektív kiállításon is kiemelt helyen szerepelt. Azért
kell erre felhívnom a figyelmet, mert ebben a tanulmányban és sajátos
módszertani útmutatóban, két, illetve a Honfoglalás című mű részbeni
érintésével három olyan művet választottam keletkezéstörténetében bemutatni,
amelyek szorosan egymás mellett és egymás után párhuzamosan egy időben
készültek, mégis különböző megközelítéseket és szemléletbeli változásokat
mutatnak. Bizonyára nem véletlen, hogy a leghagyományosabb formában megvalósult
Honfoglalás című kép a recenziót illetően szinte teljesen visszhangtalan mardt.
De Fischer Ernő munkásságára sokkal inkább jellemző, klasszikusnak számitó és
szintézist teremtő nagy Tengeri vitorlás II. is méltatlanul csak másodlagos
figyelemben részesült. Viszont az életműben majdnem egyedül álló és
rendhegyónak számító Archaikus mozgás (Golgota), 1997. szakmai körökben szokatlanul
nagy visszhangot kapott, amit a fentebb kiemelt Szuromi Pál és Nátyi Róbert idézetek
is mutatnak. Pedig az egész életművet figyelembe véve, egyáltalán nem jellemző
alkotása Fischer Ernőnek ez a kép. Talán épp a módszerbeli újszerűsége miatt került
előtérbe, és kapott túl nagy hangsúlyt, pedig a korai munkák példáin is láthattuk,
ez sem volt teljesen előzmények nélküli. Ennek ellensúlyozására és az életmű
tekintetében az egyensúly visszaállítására választottam témámul 2015-ben a
Fischer Ernő Alapítvány által megrendezett konferencián a tengeri vitorlásokat,
mint az egyik legjelemzőbb témáját Fischer Ernőnek. Annak ellenére tettem ezt,
hogy látszólag első megközelítésre úgy tűnhetett, hogy nem tartozott szigorúan
a konferencia választott tárgyköréhez. Mivel „Ég és Földközött Transzcendens
világkép és létfilozófiák Fischer Ernő művészetében” címmel meghirdetett konferencia
központi témája az életmű vallásos témakörhéhez kapcsolatos művekre fókuszált.
A
nagy Tengeri vitorlás II. (1997.) című kép keletkezéstörténetének és útóéletének
bemutatása után, a továbbiakban az emlitett konferencián tartott előadásomból
kiemelve a módszertani összefüggésket érintő kérdéseket, tágabb összefüggésben
is bemutatom a művet. Kezdve a témát érintő alpvető fogalmak egyértelműsítő
használatának bemutatásval kitérek arra, hogy miért és milyen módon
vállalkoztam arra, hogy a mű tájkép mivolta ellenére a szakrális képek között
és a vallásos hit összefüggésében is keressem Fischer Ernő tengeri
vitorlásainak helyét.
A
transzcendens világkép – Fischer Ernő szóhasználatával - totalitást felölelő
következménye, hogy nem csak a spirituális és szakrális dimenziókat foglalja
magában, hanem azok ellentétét, a profánt is. Ez pedig megmutatkozik Fischer
Ernő filozófiai megalapozottságú létfilozófiáiban. Az eddig elmondottakból
látszik, hogy ha egy kicsit mélyebbre ásunk, milyen differenciált, egymást
átfedő és a legtöbb esetben egyszerre jelenlevő létfilozófiák működnek, az
egyértelműen transzcendensnek minősíthető világkép mögött. Most, ha megtetézzük
ezt még az evilági lét összes bújával és bajával, megint csak oda jutunk, hogy
az emberi múlandóság kérdésével hívőnek és hitetlennek egyaránt számot kell
vetnie. Fischer Ernő ezt tette életében és festészetében is, lett légyen az
spirituális, szakrális vagy transzcendens megközelítésű.
Azért választottam a Tengeri vitorlásokat vizsgálódásom
tárgyául, mert profán voltából adódóan első megközelítésre távolállónak tűnik a
felvetett témától, de remélem, hogy a részletes kifejtéssel rá tudok majd
világítani a formai tartalomból eredő fenséges voltára, és így a transzcendens
dimenziójára, valamint a spirituális és szakrális összefüggéseire.
Abban minden művészettörténeti
összefoglaló nagyjából egyet ért, hogy az európai festészetben a tájkép önálló
műfajként történő kialakulása a tizenhetedik század elejére tehető. Összefügg
ez a reformáció után kialakuló szekularizációs folyamatokkal, és a polgáriasult
városi életformával. Anélkül, hogy hosszabb tájképtörténeti magyaraázkodásba kezdenék,
egy népszerűsítő művészettörténeti szövegből idézve mutatom be ennek
történetét: „A tájnak az antik művészetben alig volt
szerepe, a középkori Európa sem ismerte. Festmény háttérként a tizennegyedik
században jelent meg először. 1500 körül főleg tanulmányok formájában festették
és rajzolták az első önálló tájképi ábrázolásokat. A tájképfestészet először
Németalföldön talált jeles művelőkre, itt
alakult ki a tengeri tájképfestészet is. A 18. században tűntek fel a városi
látképek, a rokokó stílus idejében pedig idilli pásztorjeleneteket ábrázoltak.
A klasszicizmus és a romantika új motívumokat dolgozott fel.”
Azt hiszem általánosságként ennyi elég a történeti háttérről,
hogy ebbe a sorba be tudjuk illeszteni azt a két művet, amelyet párhuzamba
kívánok még állítani Fischer Ernő Tengeri vitorlásokat ábrázoló képeivel.
Mindkét mű fontos művészetelméleti problémákat vet fel, de itt csupán a
végtelen ábrázolására és megjelenítésére kívánok kitérni. Az első mű Caspar
David Friedrich 1809-ben festett, Szerzetes a tengerparton című műve.
Caspar David Friedrich: Szerzetes a
tengerparton (1809.)
A kép kompozíciós újszerűsége abban rejlik, hogy a
horizontvonal a jobb és bal oldali széleken nem kerül lezárásra, és így a
mélységbeli végtelennel szemben a hosszúság tekintetében megnyitja a képet. Ez
pedig azt eredményezi, hogy magát a kép szemlélőjét is körülöleli a táj, és így
a kép részévé válik. Ebből következően pedig minden olyan viszonyítási pontot
nélkülöz, amely garantálná a biztos nézői pozíciót. Itt megszűnnek azok a
nézőpont kijelölésére szolgáló képi elemek, amelyek eddig a klasszikus tájkép
esetében megvoltak, például a diagonális vonalak, amelyek a mélybe irányították
a tekintetet. Somhegyi Zoltán „A kifürkészhetetlen Túlnan”, A tájkép a német
romantikában című doktori értekezésében ezt a pozícóváltást a következőképpen
írja le: „A táj képe úgy mutatja be a világ végtelenségét, hogy szinte nem is
vesszük észre a finom fordulatot: a kép tárgya immáron nem a táj, hanem a
végtelen.” De Fischer Ernő által is jól ismert Schelling Művészetfilozófiai
előadásaiban is hasonló eredményre jut. „A tájképfestészet esetében mindig csak
szubjektív álláspont lehetséges, hiszen a tájnak csak is a szemlélő számára van
realitása. A tájképfestészet szükségképpen az empirikus igazság felé fordul, és
a legtöbb, amire képes, hogy magát ezt az empirikus igazságot olyan burokként
ábrázolja, amelyen áttűnik az igazság magasabbrendű fajtája. Ám éppenséggel
csak ez a burok jelenik meg, míg az igazi tárgy, az idea, alaktalan marad, a
szemlélőtől függ, hogy ezt az ideát felfedezi-e a
légies és forma nélküli lényegben.”Fischer Ernő sok tekintetben magáénak érezte
ezt a megvalósítási módot, és nem véletlen, hogy a mitológiai, a szakrális
témák mellett a tájkép is az életművének egy lényeges része lett. Tájképei,
városképei és kiemelten a tengeri vitorlásai, ha burkolt módon is, de mindig
önmagukon túlmutató ideát céloznak meg. Véges voltunkkal szemben időben és
térben mindig a végtelen az, ami a kihívást jelenti, ezért a tájképek is
alkalmassá válhatnak akár még szakrális tartalmak felidézésére is.
Ennek a gondolatsornak lezárásaképpen először Caspar David
Friedrichtől idézek, majd újra Somhegyi Zoltán írásából. Ezáltal ugyanis
világossá válhat számunkra, hogy a romantikából átöröklött tájképszemlélet,
miért máig ható tényező a festészet területén, és milyen önmagán túlmutató
következményeket rejt magában. Először a Caspar
David Friedrich idézet: „S töprengnél bár reggeltől estvélig, estétől a
hanyatló éjfélig; akkor sem töprenghetnéd ki, tárhatnád értelemmel elő a
kifürkészhetetlen Túlnant! Nagyralátó gőggel lennél az utókornak fény, a Jövők
sötétjét kifürkészendő! Ami szent sejtelem csupán, amit csak a hit láthat és
ismerhet meg; végre az legyen tisztán tudható és megérthető.” Nem véletlen,
hogy Somhegyi Zoltán könyvének címében is ebből a részből van egy kiemelés, és
az sem véletlen talán, hogy ehhez kötődően a következőekkel zárja értekezését.
„ Az elérhetetlen végtelen szemlélete a képen – rezonálva az ember bensőjének
végtelenségére – elvezet annak tiszteletéhez, Akit a szemlélő a végtelenben
tisztel. Ezért mondhatjuk, hogy az esztétizálás nem vezet végső
szekularizálódáshoz, a romantika nem deszakralizál, hanem reszakralizál, a
természetben nem második istent lát, hanem az Első megnyilvánulását.”
William Turner: Hóvihar (1842.)
A Turner mű végtelenjének hasonló a formai megjelenése, mint
a fentebb látott Caspar David Friedrich képnél, ezért ennek részletezésére most
nem térnék ki. Ami változás bekövetkezik a befogadó nézőpontját illetően az az,
hogy itt a tengerpart keskeny sávja is eltűnik, és teljes bizonytalanságba
kerül a szemlélő. Maga is ég és föld közé, a vízre kerül. Tovább fokozódik a
világnézeti bizonytalanság, de itt már a csendes fenségesség, drámaivá válik.
Ég és víz alig elválasztható egymástól, és a föld biztonsága helyett a szemlélő
csak a távolban felragyogó fényben bizakodhat. Transzcendens fény az, ami
megjelenik, mert önmagán túlmutató módon, előre vetíti a tenger háborgásának
idővel történő megszűnését is. Itt Heidegger és Fischer Ernő szóhasználatával
élve - átélhetjük az evilági belevetettségünk hátborzongató otthontalanságát,
és a mindenkori létnek való kiszolgáltatottságunkat. Fischer Ernő korai
romantikus tengeri vitorlása (Vitorlás hajók, 1970.), amely szintén a háborgó tengert
ábrázolja, ehhez képest játék a fénnyel és a habokkal, de egy újfajta tér
megjelenésével szembesít bennünket, amely megint más létfilozófiát feltételez.
Fischer Ernő: Vitorlás hajók, (1970.)
A Turner kép keletkezését követően majd százharminc év telt
el, és túl vagyunk már a huszadik század avangard és részben a neoavangard
korszakain, amikor ez a kép készült. Itt már eltűnik az atmoszférikus tér
mélysége, és síkra feszítetté válik a kép. A tájból végérvényesen kép lesz,
ahol már nem a topográfiai sajátosságokat rögzítik,
és nem az ábrázolt tárgy tárgyi mivoltára helyeződik a hangsúly, hanem a
szimbolikus formára. Ezért olyan absztrakt formarendből épül föl a kép, ahol
analitikusan a részletekben egyetlen reális forma sem azonosítható, de a mű
egészében mégis felismerhetővé válik két vitorlás hajó, és a tenger hullámai,
valamint a háttér bizarr égi imitációja. Itt a végtelen tér és idő folyamattá
válik, és a befogadó által a részletekből összerakott egész állandó
keletkezéséből és felbomlásából adódik a téri-idő kontinuitás, mint örökös
változás.
Mielőtt tovább folytatnám Fischer Ernő érett alkotói
korszakában festett Tengeri vitorlások bemutatását, mint fentebb is tettem,
most is röviden kitérek a vázlatok jelentőségére. Először maradva még Turner
egy akvarelljénél – Tanár úr egyik kedvenc képénél – amely bizonyos értelemben
befejezetlen műnek tekinthető. Köztudott, hogy Turner több fázisban készítette
akvarell képeit, és általában először vizes, lazúros technikával,
nagyvonalakban felvázolta a teret meghatározó fő formákat - az eget, földet és
a vizet -, majd száradás után újra elővette ezeket az absztrakt színfoltok
által meghatározott téri képződményeket, és úgy folytatta a kép ábrázoló
részének ráfestését. De ez esetben nem folytatta.
William Turner: Vázlat
Így maradt a kép befejezetlen, és ez által lesz korát meghaladó
és a jövőt megelőlegező módon absztrakt festmény, méghozzá transzcendens
kisugárzással. Mivel olyan belülről sugárzó fényözönt áraszt a kép egész
felületére a fehéren hagyott semmi, hogy Fischer Ernő többször idézte, és én is
említettem már ezzel a képpel kapcsolatban Martin Heidegger: Mi a metafizika
című művének utolsó mondatát, hogy „Miért van egyáltalában létező és nem sokkal
inkább semmi?” Ha visszagondolunk az ugyancsak fentebb már idézett Caspar David
Friedrich „A kifürkészhetetlen Túlnan” mondatára, akkor ez esetben sem vagyunk
távol a szakrális képekre jellemző üzenettől. Tehát nem kell feltétlenül
bibliai eseményt, szentet, vagy valamilyen szentséggel összefüggő témát
ábrázolnia a képnek, mert ott sem a tematikától, hanem a művészi kivitelezésnek
a formai megoldásaitól függ elsősorban az, hogy a mű szakrálissá válik-e, vagy
sem. Turner akvarellje esetében
láthattuk, hogy a részből befejezetlenül is miként lesz egész, és válik a táma
kifejtése nélkül is teljessé.
Fischer Ernő
életművében időrendben visszafelé haladva és egyben visszatérve az elemzés
tárgyául választott úgynevezett nagy Tengeri vitorlás II. 1997. című képhez,
bemutatok a legjelentősebb tengeri vitorlások közül néhányat, amelyeknek rövid
elemzésével rámutatok azokra a kompozíciós és formai megoldásokra, amelyek a
témától függetlenül a transzcendencia megjelenését lehetővé teszik.
Az 1997-ben
befejezett Tengeri vitorlások című kép, amely az életművet záró egyik legjelemzőbb
és egyben a legjelentősebb alkotása Fischer Ernőnek, jól példázza a kezdetekhez
való visszatérést. Itt már nem volt közvetlenül motivációs tényező a Bolygó
hollandi, és annak legendafüzére, vagy éppen Wágner operájának története, de
tartalmi hasonlósága letagadhatatlan. Ha nem is a sötét éjszakában jelenik meg
a hajó, mint a keletkezés történetnél bemutatott grafikán - hanem csendes,
nyugodt hajnali derengésben, vagy kissé párás szürkületben - akkor is a
titokzatossága és sejtelmessége megmarad. A képnek a végtelenhez való viszonya,
itt inkább már a valami és a semmi vonatkozásában jelenik meg. Nem úgy mint a
Szerzetes a tengerparton című képnél ahol a horizontvonal által kijelölt
pozíció határozza meg az előtér és a háttér helyzetét. Fischer Ernő művének
közepén megjelenő hajót körülvevő hangsúlyosabb motívumok nehezen
meghatározható képi elemek, és szinte ugyanabban a síkban helyezkednek el, mint
maga a főtéma. Ezért a reálisnak felismerhető hajótest is a maga valóságában
elbizonytalanodik, mert rajzi értelemben legalább annyira kötődik a körülötte
levő absztrakt képi elemekhez, mint az ábrázolást egyértelműen meghatározó
formákhoz. Szinte az egész képteret ritmikusan átszövő vertikális és kisebb
mértékben a horizontális vonalrendszer az előtér absztrakt voltát erősíti. Így,
a középtér eltűnésével a síkra feszített tér, olyan helyzetet hoz létre, ahol
az előtér és a háttér szoros egységet képez. Eggyé olvad a valami és a semmi,
és a maga komplementaritásában teszi érzékelhetővé a létezés és a lét egységét.
Hogy megy-e, vagy jön-e ez a hajó, látszólag nehéz eldönteni, mert itt már nem
egy hétköznapi térben utazunk, hanem valami egészen másban, talán Fischer Ernő
Káron ladikjában. Kant által meghatározott transzcendentális esztétika szerint
mondhatnánk azt, hogy ez az a priori tér és idő egysége, ami csak a szimbolikus
formában tud megnyilatkozni. Tanár úr egy
intrejúban Sípos Endrével beszélgetve, ezzel kapcsolatban azt mondja, hogy „…
mi is a tér és az idő, arról valójában fogalmunk sincsen.” Tehát az a priori,
ami a tapasztalatot és a tényeket megelőző, és attól független megállapítás és
ítélet, itt transzcendens módon mégiscsak láthatóvá válik. És ezzel már nagyon
közel kerültünk Isten fogalmához, annak ellenére, hogy egy a semmiből előtűnő,
majd a semmi felé tovább haladó tengeri vitorlást látunk.
A kép keletkezéstörténetéből az is kiderül - amit itt most
már terjedelmi okokból nincs mód részletesebben kifejteni - hogy sokáig
eldöntetlen volt a hajó tatjának, vagy a kormánylapátnak az előtérbe kerülése.
Szinte csak az utolsó simításoknál, amikor a fekete zászló a megadás jeleként
fehérré változott, kapta a hajótest azt a grafikai vonalat, amely egyértelműen
a kormánylapátra utal. Ez pedig már a távolodást jelenti ebből a világból, egy
ismeretlen transzcendens dimenzió felé.
A nagy Tengeri vitorlás korábbi
változata, és a befejezett mű.
Részletek a befejezett mű
kormánylapátját szimbolizáló absztrakt vonalról
Annyit azért érdemes itt még felidézni a kép készülésének
több mint öt évet felölelő folyamatáról, hogy láthatóvá váljon milyen
másságokat és kettősséget kellett a mesternek önmagában leküzdenie ahhoz, hogy
ilyen bölcs nyugalommá váljon a távozás szimbóluma, az ismeretlen vizeken. Ezért
nézzük meg mégegyszer a kiindulás alapjául szolgáló 1985-ben készült képet és
az az alapján készült befejezett nagy Tengeri vitorlást (II.) 1997.
Az 1985-ben készült mű, és ennek
felnagyításaként az 1997-ben készült mű.
Erre a kép párra mondhatjuk, hogy tartalmát tekintve itt ég
és föld különbségét láthatjuk a vizen. Annak ellenére, hogy azonos témára és
formai megoldásra épülnek, mondanivalójában lényegében eltérnek egymástól. Míg
a kompozícionális hasonlóság nagyjából megmaradt, a kép formai tartalma
gyökeresen megváltozott. Az expresszív, zaklatott, inkább tengeri csatát
felidéző jelenetből, szinte mozdulatlan, álló látomás keletkezett, ahol már
nincs kivel és mivel viaskodni. De túl egyszerű lenne ezt az idősödő Mester
korával magyarázni, mivel a tíz évvel később, 1995-ben festett kisméretű
Balatoni vitorlás, - a nagy Tengeri vitorlással egy időben készült -, ami azt
jelzi, hogy egyszerre volt benne mindkét véglet. A nyugalom és a háborgás
összetartozik, egymást ellensúlyozzák, mint ahogy a szimbolikus formaképzés is
csak az egyik lehetősége Fischer Ernő festészetének. A másik pólus a képi
történés szabadjára engedése, ahol a formai sajátosságok sokszor felülírják a szimbolikus
tartalmakat.
Fischer Ernő: Balatoni vitorlás
(Vihar, tornádó), 30 x 41 cm, olaj, 1995.
A vonalak és foltok, a felület faktúrája és textúrája, a
színek és fények előtérbe kerülése itt már legalább annyira meghatározza a képi
tartalmat, mint az ábrázolandó téma. Mert a festői minőségé lesz a főszerep,
ahol mindegy, hogy golgotát vagy hányódó vitorlást látunk, a drámát a formai
megoldásban leljük fel. Innen aztán hívő és hitetlen a maga narratívája szerint
írhatja le a történteket. Egy biztos, hogy senki sem kerülheti el a tér és idő
végtelenjének képbe sűrített megrázkódtatását.
Fischer Ernő két Golgotája 1987-ből
és 1989-ből, és az 1995-ben festett Balatoni vitorlás.
Fischer Ernő Golgotája és a Balatoni vitorlás a kilencvenes évekből
De csendesebb vizekre evezve is megmarad a mű önmagán
túlmutató téri és időbelei szerkezete, amely megint csak a véges és a
végtelennel való szembesülést idézi fel. Fischer Ernő festészetére oly jellemző
tört színek sokasága miként áll össze egy redukált színvilággá, amelyből
előbb-utóbb felragyog a fény. Ezt a jelenséget a Tengeri vitorlások esetében
lehet talán legjobban érzékelni, mivel a képek narratív története, és tárgyi
ábrázoló mivolta nem vonja el a figyelmet a formai történésektől. Mert sok
esetben éppen, hogy csak sejteti a keletkező formák kibontakozását,
megszilárdulását, majd eltűnését, ezzel nagy teret adva az absztrakt tartalom
érvényesülésének. Ebben a félig ábrázoló, félig elvont formai megoldásban,
mindig a képalkotó elemeket összefogó csendesen sugárzó belső fényé lesz a
főszerep. Minden ebből az önmagából eredő, önmagán túlmutató tartalomban
sűrűsödik, amely már a szakrális művek sajátja. Ennek a metafizikai minőségnek
a megalkotásával válnak Tanár úr festészetében a tájképek és a Tengeri
vitorlások is szakrális jelentőségűvé anélkül, hogy témájuknál és műfaji
besorolhatóságuknál fogva oda tartoznának. A tengeri táj különösen alkalmas
arra, hogy a végest és a végtelent megjelenítse, amelynek a síkra feszített
téri megformálása előhívja az idő múló és örökkévaló voltát. Ez a paradox
helyzet teremti meg annak igényét, hogy a földi létünk időbe zárt egységéből,
az öröklét végtelen égi szférái felé vonzódjunk. Hajóra szállva távolodva a
partoktól a vízen, ég és föld között lebegve, mindenkit magával ragad a tág
horizont, amely a transzcendens létezés megtapasztalásának lehetőségét hívja
elő.
16. kép: Fischer Ernő: Tengeri
vitorlások (I)., 79 x 111 cm, olaj,1981.
Az elemzett nagy
Tengeri vitorlásánál (II.) 1997., és ennél a vitorlásnál már nem hányódnak a
háborgó vizen a hajók, mint Turner Hóvihar című képén, és a magányos Balatoni
vitorlásnál, hanem csendes szélben, méltóságteljes nyugalommal haladnak az idő
sodrával. Így a tengeri vitorlások az égi és földi valóság között keresve az
utat, a Mester egész életének létfilozófiai szimbólumai is lehetnek, mivel
bölcs világlátása realizálódott ebben a képi toposzban. Így
visszajutunk az elemzés tárgyául választott három mű
keletkezéstörténetéhez és a felvetett fogalmak egymást átfedő voltához, amit ha
racionálisan szét is tudunk választani és analitikusan elkülönítve definiálni,
esztétikailag a mű élményszerű befogadásánál csak egységében tudjuk megélni. Módszertani
szempontból akár a tartalom irányából keressük a formát, vagy a forma felöl a
tartalmat, vagy együtt a szimbolikus formában a tartalom és forma szintézisét,
mindenképpen egységet kell teremteni. Ezért mindegy, hogy tágabb értelemben is honnan
közelítünk a dolgok lényege felé, a szakrálistól a profánhoz vagy a profántól a
szakrálishoz, a spirituálistól a testihez vagy a testitől a lekihez, illetve a metafizikaitól a fizikaihoz, vagy
az anyagitól a szellemihez, mert a jó mű esetében minez egységet képez. Tanár
úr szóhasználatával élve, így jutunk el a lét totakitásához. A magam szerényebb
megfogalmazása szerint a jó mű szemlélésében a létezésünk teljességének időbeli
átéléséhez és megtapasztalásához, míg mi magunk is el nem érünk a lét égi
kikötőjébe.
Epilógus
21. kép: Fischer Ernő: Semmis táj, 43 x 34 cm, olaj és vegyes technika,
1999.
József Attila:
Reménytelenül // Lassa, tűnődve /Az ember végül homokos, / szomorú, vizes síkra
ér, / szétnéz merengve és okos / fejével biccent, nem remél. / / Én is így próbálok csalás / nélkül
szétnézni / könnyedén. / Ezüstös fejszesuhanás / játszik a nyárfa levelén. // A
semmi ágán ül szivem, / kis teste hangtalan vacog, / köréje gyűlnek szeliden /
s nézik, nézik a csillagok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése