2005. Városi Könyvtár és Galéria, Szigetszentmiklós: Paravánok és Könyvtárgyak,
kat.: T. Horváth Éva
A kiállítást rendezte és megnyitotta: Kováts Albert Munkácsy-díjas festőművész, a
Magyar Festők Társaságának elnöke
Hölgyeim és Uraim, kedves Barátaim, könyvtárgyak és paravánok, amint a cím
mondja, de ahogy látják, leporellók és kollázsképek is. A határt ugyanis nehéz
megszabni; ha a paraván kicsi, leporellónak hívjuk, ha több kollázst összefűzünk,
akkor művészkönyv. „ ... a képzőművészeti műfajok határterületei vonzanak, Síktól a
térig és vissza, és majd azon is túl" - írja a művész. Szűk válogatás látható itt
T.Horváth Éva gazdag munkásságából. De így is erősen meglátszik az a vonása,
hogy rendkívül sokrétű és árnyalatokban gazdag eddigi műve. Ez a megfigyelés nem
csupán az alkotások összegzéséből adódik, nem a mennyiség átcsapása
minőségbe, hanem elsősorban az egyes művek komplexitásának, sűrű plasztikai
tartalmának a kisugárzása, azaz felfokozott minőség élmény. Ez a tömény
képzőművészeti jelenlét azonban, noha egyszer súlyos kifejező rétegek szerves
együtthatásaként születik, nem leverő, nem nyomasztó, mert a szabadság szellemét
is sugározza egyszersmind. Annak is jele ez, hogy a művek sikerrel közvetítik
alkotójuk teljes azonosulását keletkező művével. Felszabadult alkotói habitusa teszi,
hogy amikor hatni akar, célt ér: színes és gazdag képzőművészeti élménnyé válik a
teljes plasztikai tartalom, s felszabadítóan hat a nézőre, aki katarzis élményig juthat
el. Ugyanakkor ez a plasztikai nyelv roppant korszerű is, rendkívül alkalmas drámai
és feszültségekkel átszőtt hatások kifejezésére. De titkok nincsenek: közvetlen
módon tárul mindnyájunk elé a keletkezés módja, valósággal a szemünk előtt fut az
ecset, a ceruza, képződnek a papírhegyek és völgyek a felületen, közel hozva a
szemlélőhöz mindannyiunk jelenkori alapélményét, a dolgok és jelenségek végtelen
összetettségét, rétegzettségét. T.Horváth Éva eszköztára magába építette
mindazokat a képzőművészeti eredményeket, melyeket a XX-XXI. kaotikus és
tragikus század termelt ki magából. A létezés végtelen változásai és bonyolultsága
állandó munkára ösztönzik. Termékenységet felszabadult alkotói habitusa mellett az
a felismerés élteti, hogy soha nem lehet a dolgok végére jutni, a világegész
megragadására minden eszköz és mű elégtelen,az anyag kifejező ereje véges. Újra
s újra próbálkozni kell, új és új módot, módszert kell találni a továbblépésre, együtt
haladni az idővel. „ ... látom, hogy az út továbbvisz. A történések és a megállások
utáni csendben kéne, hogy valami szülessen, ami több, mint a korábbi" - mondja a
művész.
Anyaghasználatát ugyanez az életérzés segítette kialakítani: a legkülönbözőbb
technikákat és megoldásokat alkalmaz egyidejűleg egy művön belül mint a
komplexitás és egymásnak feszülő súlyos erők plasztikai kifejezésének eszközeit.
Hasonló elégedetlenség az elért eredményekkel és a lehetőségek kitágításának
akarata viszi a művészt a formálásmódok és műfajok új és új vidékére. A kiindulás a
klasszikus kollázs. T.Horváth Éva esetében a kollázs klasszikus formája a dadaista:
leginkább talán Schwitters kollázsa. Schwitters apró művein építőelemként a
legkülönbözőbb talált anyagok és tárgyak jelentek meg, a hulladek-darbkák révén
tükrözve egyebek közt az ipari társadalom XX. század eleji állapotát. A művész
azonban túllép ezen, nemcsak méretben, hanem főként módszerben: engedi, hogy
az anyag tovább dolgozzon, új, távolabbi utakra vezesse őt. Az anyag inspirálja;
önmozgására hagyatkozik, az anyagot partnerként kezeli, kölcsönhatást tételez
közte és önmaga között. Munkássága „ az anyag apoteózisa” Szilágyi Ákos
szavaival. Az éppen kézügyben levő matériát többnyire a véletlen sodorja a művész
elé; a véletlenre ebben is, meg a mű alakításakor is tudatosan épít. „A véletlen a
legjobb alkotótárs, fontosabb , mint én” - mondja. Ez a felismerése is a viszonyok
kauzális megismerhetőségének, megjeleníthetőségének jelenkori lehetetlenségét
illusztrálja: a Sherlock Holmes-i módszerek ideje lejárt, a művész többre és
mélyebbre jut, ha a véletlenre s megérzéseire hagyatkozik
Eszerint szakítja, vágja, gyűri, roncsolja és hajtogatja a papírt, a kartont; ragasztja,
majd újra föltépi, színezi festékkel, tussal, színes ceruzával, az alakuló formát
továbbfejleszti, vagy elveti, és rétegeit újabb s újabb rétegekkel tetézi, engedi és
segíti érvényesülni a képelemek, anyagdarabkák kölcsönhatásait, önmozgásukból
erőt ötletet merít, míg a keletkező felület képe ki nem elégíti. T.Horváth Éva a
hagyományos avantgárd kollázstól a táblaképszerű kollázson, a térbe kilépő
műveken s a könyvtárgyakon át a paravánig voltaképpen a kollázs művészettörténeti
törzsfejlődését járja a maga következetes egyéni útján. S noha a katalógus
előszavában azt írja, hogy „a méret különbsége szinte elhanyagolható, mert
valójában mind képi utazás", mégis, a művész további útja a kollázs logikája szerint
/ha van ilyen logika/, az egyre nagyobb méretű műfajok, az installációk,
environmentek felé kell hogy vezessen. Tény, hogy a művész legfőbb erénye a
gazdag felületképzés, a „műigényesség”, ahogy ő mondja, ám nem látom elvi
akadályát annak, hogy ez az igényesség megjelenjen a falakon, a belső tereken, a
teljes környezeten, és kiáramoljon a természetbe. Az egyre nagyobb teret igénylő
művek jelzik a művésznek azt a mindenkori titkos vágyát is, mely szerint a maga
képére szeretné formálni a világot. Kurt Schwitters is eljutott a Merzbau-ig. Ráadásul
szerepet játszik itt egy 100 éve még ismeretlen, nem-esztétikai, de környezetvédő
szempont, a hulladék újrahasznosításának szempontja is. Nem tudok hasznosabb
anyagfelhasználást elképzelni a kollázs készítésnél.
Hölgyeim és Uraim, kedves Barátaim, Beke László legutóbb kockás ingben nyitotta
meg Rákóczy Gizi kiállítását, aki köztudomásúlag geometrikus művész. A művészek
nem mindig boldogok az ilyenféle gesztusoktól, profanizálásnak érzik. Pedig nem
kell ahhoz kívülről fújni Lukács György összes műveit, hogy belássuk művészet és
élet szoros összefüggését, amit ez esetben a művészettörténész demonstrálni
kívánt. Részemről a piros ing egyfelől cinkos összekacsintás a szemközti kollázzsal,
másfelől annak a szenvedélyességnek és életörömnek a tükröződése, amit
T.Horváth Éva művei sugároznak.
Kováts Albert
Szigetszentmiklós, Városi Galéria, 2005. november 18.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése