Bal oldalon Fischer Ernő, jobb szélen Szabó Ildikó és mellette T. Horváth Éva.
(A fénykép nem ezen a kiállításon készült, - mivel erről nincs fotó dokumentáció - hanem egy évvel később, 1995. május 24-én az Aulart Iskola Galéria, Budapest: T. Horváth Éva: Flóra című kiállításán, amelyet megnyitott: Szabó Ildikó.)
1994. Fáklya Klub, Budapest: T. Horváth Éva: Lepedőképek - Lepedőképeim című kiállítása
Fischer Ernő kiállítás megnyitója
Kedves Hallgatóim, Kedves vendégek, Kedves Barátaim!
Azt hiszem, hogy minden fajta elmélkedés , értékelés, legyen az egy rövidebb
lélegzetű megnyitó, mint a jelen esetben is T. Horváth Éva mai kiállításának
megnyitója, csak akkor tölti be hivatását, igazi feladatát, ha képes a kiállító művész
alkotói világát, emberi valóságát látni és láttatni. Ha képes felismertetni azt a
többletet, azt a mást, azt a legjellemzőbbet, amit a kiállított művek, alkotások
hordoznak.
Fontosnak éreztem az előbb elmondottakat, mivel hogy T. Horváth Éva ma megnyíló
tárlata, sem az alkotó számára, s remélem az itt megjelent vendégek, tárlat látogatók
számára sem szabvány kiállítás és bemutató. Az alkotó számára azért nem, mert
szembesülhet igazi önmagával, fejlődésének, alkotói világának egy olyan sajátos
periodusával, mely egyszerre záró akkordja egy évtizedes festői folyamatnak,
gyakorlatnak, és egyben impulzus, buzdítás ahhoz a sokat ígérő gazdag, új festői
világ meghódításának is. A néző számára pedig azért nem szabvány ez a tárlat,
mert rácsodálkozhat a századvég egy olyan bonyolult festői, alkotói vállalkozására,
amely már egy szintézis irányába tesz komoly erőfeszítéseket, súlyt fektetve a
humán értékek megőrzésére és felmutatása számára is.
Kedves Hallgatóim, Kedves Vendégek, Kedves Barátaim!
Harminc kép egy kamara kiállításon. Egy szellemi keret, egy szellemi tett. Mely
határozottsággal képviseli és hordozza is már a kulcs szöveget, azt amely az alkotót
és alkotásait értelmezik, magyarázzák. Mert ez a tárlat és így ez a harminc kép is
dokumentum, és dokumentuma annak az erőfeszítésnek, melyet ez a kor és benne
a művész T. Horváth Éva saját öneszmélkedéséért folytatott. Mert ezek az alkotások
szellemi tartalmukat tekintve reprezentálni tudják azt a folyamatot amely szinte az
egész század festészetének fejlődésének dinamizmusát, evolúcióját vagy esetleg
revolúcióját végigkísérte. Mert T. Horváth Éva most e műveken keresztül is szellemi
íveket próbál feszíteni, történelem és hagyomány, művészet és természet, külső és
belső világ, forma és tartalom, anyag és szellem, realitás és absztraktció között.
Tudom, hogy e fogalmi kategóriákat bőven folytathatnám, de annak jellemzésére,
hogy a képek amiket itt ma T. Horváth Éva elénk tárt, milyen filozófiai, esztétikai,
művészet etikai, szemlélet és gyakorlati problémákat vetnek fel és hordoznak. Úgy
gondolom, hogy minden hézagossága ellenére is ez bőven elegendő.
Kedves Hallgatóim, Kedves Vendégek, Kedves Barátaim!
T. Horváth Éva avantgárd művész, a szó legtisztább és legnemesebb értelmében. A
kiállított képek alapján is ítélve, nagy elődökre, példaképekre hivatkozhat.
Olyanokra, akik e század művészettörténetében nem csak mint művészet művelők,
akik új festői világképet és filozófiát is teremtettek, új esztétikát írtak. Ebben a
szellemi keretben próbáljuk T. Horváth Éva műveit is elhelyezni. Mert alkotásaiban
szinte egymásra rétegződik az expresszionizmus, a szürrealizmus, az absztrakció, a
tasizmus és még jó pár izmus, és mindent egyszerre és egy helyen, egy képi
területen, a kép rendszerén belül. Létrehozva egy bonyolult információ rendszert.
Mely igénybe veszi a néző egész totalitását, tudatit, mély tudatit, a szellemit, lelkit
egyaránt. Oly táguló világot teremtve melynek inkább csak sejtjük a határait, a
dimenzióit, szellemit és érzelmit, de azokat behatárolni nem tudjuk. Mert az a
stilaritás halmaz mely a század törekvéseinek egész summázata, összegzése és
ötvözete, szüremlik át az alkotó tudati, értelmi világán és kap új létet egy
megnövekedett, differenciált szellemi dimenzióban.
Mert érdemes megfigyelni, hogy T. Horváth Éva műveiben a használt és alkalmazott
kifejezőeszközök, a vonal, a forma, a szín, a tónus, ritmus, satöbbi, egyszerre
lesznek illeszkedőek és szerves részei a képnek. Egy olyan képi koncepcióban
melynek egyik fontos célja, hogy helyet biztosítson és funkciót kapjon nála a
rajzosság, a festőiség, a forma tisztelete vagy éppen annak tagadása, a formák
keménysége vagy lágysága, és nem utolsó sorban a képeire annyira jellemző
kötöttség és kötetlenség, zártság és nyíltság és nyitottság.
Kifejeződve itt ilyenformán is T. Horváth Éva emberi és művészi karakterének egyik
fontos mozgató eleme, a szabadságvágy. Mert az előbbiekben felsorolt kifejező
eszközök és formák minden mozzanata arról tanúskodik, hogy az alkotó szinte egy
belső hajtóerőnek alávetettség, hogy nála a festés egy olyan belső
szükségszerűség, mely szinte kényszer egy általa soha ki nem mondott és
szerényen elhallgatott küldetéstudatnak.
Kedves Hallgatóim, Kedves Vendégek, Kedves Barátaim!
Összegezve T. Horváth Éva ma itt látható kiállításának tanulságait, szinte
reflexióként mindarra ami ma képek, művek formájában látható, szeretném
hozzáfűzni és elmondani, hogy ez a század avantgárd művészete volt az az
eszmeáramlat, amely a leg szélsőségesebb formában kérdezett rá a művészet
lényegére, eredetére, létének igazi egzisztenciális problematikájára. És ez a szellemi
törekvés az alapokig kívánt lehatolni. A végső érték után kutatva. Megkérdőjelezve
bár az elfogadott művészi, festői konvenciókat és a régi igazságokat. Új igazságokat,
nézőpontokat tűzött ki, és ennek a századnak az avantgárd művészete feszegette
először a művészettörténetben a mű, a kép, a képi nyelv, a jel egzisztenciális
lényegét, létét és létezését, a mű ontológiáját.
Mert itt ma T. Horváth Éva egész festői munkásságának ez áll a centrumában. A kép
tágabb és szűkebb filozófiai, esztétikai értelemben. Meditációk feltárások, kérdések,
felvetések és azok megválaszolása. Kedves hallgatóim végezetül T. Horváth Éva
művészetében megcsodálhattuk ma, az igazi tehetség teremtő szellem elemét,
tanúja lehettünk annak is, hogy ez a valóban gazdag, szinte kimeríthetetlen fantázia,
a saját létének festői világában milyen mélységekbe volt képes behatolni és azokban
tájékozódni. További munkájához és a festészet sok új titkának felfedezéséhez
kívánok neki e kiállítás megnyitásának alkalmából törésmentes, harmonikus életet.
A kiállítást ezennel megnyitom.
Fischer Ernő, 1994.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése