IV. fejezet: A szintézis felé vezető út
Azt tudjuk, és fentebb le is írtam, hogy lényegében ez a kiállítás tette lehetővé a monográfiában reprodukciók formájában látott anyagképeket eredeti méretben és megjelenésben megszemlélni. Ugyanis 2011-től, a RaM-ban bemutatott első anyagképes kiállítás után készült alkotások a könyv megjelenésekor még nyilvánosan nem voltak láthatók. De itt már a 2011 után készült alkotások, és a 2015 és 2017 között készült művek is együtt szerepeltek. Ezt, azért érdemes hangsúlyozni, mert 2010-től az utolsó tizenöt évben ez a műcsoport sokat változott és differenciálódott. Az anyagképek első megjelenésekor a RaM Colosseumban főleg absztrakt táblaképek voltak kiállítva. Igaz, a kisméretű Lények címszó alatt szereplő pár alkotásnál, plasztikus formában, relief szerű módon, jelen volt a figuralitás, de rajzilag ekkor még nem volt felül írva és hangsúlyozva. Ábrázolás tekintetében ez sokkal inkább kötődött az ugyancsak ott kiállított 8-10 szobor szerű plasztikához, amelyek több esetben fejekhez hasonlítottak, de ennek ellenére tartalmilag az anyag és a plasztikusság dominált benne. A könyvben az Anyagképek címszó alatt, S. Nagy Katalin által írtak is ezt erősítik meg, idézem: "Az applikált tárgyak, a "nemtelen anyagok" - ahogy T. Horváth Éva a különböző képépítő elemnek felhasznált anyagokat nevezi - az ábrázolás, leképzés háttérbe szorítását erősítik. A figurális utalások, a "lények" jelenléte ellenére az ebbe a sorozatba tartozó művek csaknem absztraknak tekinthetők."
Így, ez a kiállítás szorosan összekapcsolódott a könyvvel, tehát részben még a visszatekintést jelentette. Másrészt pedig a könyv megjelenése után 2017-ig készült alkotások az anyagképek tekintetében egy szemléletbeli váltást hoztak, amely a jövőben bekövetkezett változást mutatják. Ezért először szükséges azt látni, hogy a bemutatott képek között melyek azok, amik a kiadványban is szerepelnek. Ezt látva, át kell tekinteni a rendelkezésre álló és még ki nem állított, de minőségében és tartalmában hasonló műveket, hogy a készülő tárlaton az anyagképeknél helyettesíthetők legyenek, hogy ezzel ki lehesen küszöbölni a fölösleges ismétléseket.
Először nézzük meg számszerüleg az eloszlást. A Fugában a két teremben 44 db mű volt kiállítva, és ebből a könyvben 19 db reprodukciója szerepelt. Ez az összes mennyiségnek majdnem a fele. Ennek egy része az Anyagképek című fejezethez tartozó művek csoportjából lett kiválogatva. De ha nem is ott található, hanem a Bevezető című részben, vagy egyéb műcsoportnál, tartalmilag akkor is ide sorolhatók. Ez azt mutatja, hogy a Fuga kiállítás elsősorban a anyagképeket reprezentálta. Még akkor is, ha egyes művek formai szempontból nem az Anyagképek fejezethez, hanem a Leporelló- vagy a Sorozaton kívüi- fejezetekhez tartoztak. Ha nem csupán mennyiségileg, hanem összetettebb módon formai és tartalmi szempontból is megvizsgáljuk ezt az összeállítást, akkor megállapíthatjuk, hogy a Fugában az életmű szempontjából túl nagy hangsúlyt kaptak az anyagképek. A 2011-ben a RaM-ban rendezett bemutatón, amikor gyökeres fordulatot vett Éva alkotói metódusa, tény hogy ez került előtérbe, de nem teljesen előzmények nélkül. Előtte és utána, 1997 óta a mai napig mindig jelen volt ez a tendencia, csak sokkal összetettebb módon, minthogy csupán az anyagra való hivatkozással összefoglalható lenne ez az időszak. A Fugában rendezett kiállítás csak megerősítette azt a látszatot, hogy Éva munkái az anyagban teljesednek ki, amit a monográfia tartalmi summázata is sugal. Ez részben igaz, - főleg az 1997-es korábbi fordulat óta - de nekem az a véleményem, hogy ma már ennél bonyolultabb és összetettebb T. Horváth Éva életművének ez a korszaka. Ennek indoklása és kifejtése még hátra van, de remélem, hogy ebben az évben a novemberi kiállítás előkészítő fázisában, lesz mód az anyag gyűjtés ideje alatt ezen gondolkodni. A tervek szerint ez a bejegyzés és következők is erről szólnak majd, amolyan munkanapló formában. "
A hivatkozott blog bejegyzés első részében a 2015-től 2017-ig készült alkotások egy része már látható, de mint a számszerű összesítő is jelzi, azért a többség még főleg az anyagképek csoportjához tartozott. Ezért még a Fuga kiállítás szemszögéből is lehet úgy tekinteni, hogy az 1997-es fordulattól egyenes út vezet az anyaghoz, és ebben teljesedik ki az a szellemi fejlődés és mozgás, ami Éva pályájának kezdete óta elindult. Viszont ha most hozzáadjuk a 2017 óta készült műveket, a 2015 és 2017 között létrejött és már bemutatott alkotásokhoz, akkor kissé módosul a kép. Ezt az anyagot egységként szemlélve láthatjuk, hogy itt az absztraktabb anyagképek mellett újra erőteljesen előtérbe kerülnek a figurális ábrázolások. Persze megőrizve az anyagszerűség dominanciáját. Ennek részletes bemutatását a Fuga kiállítás rekonstrukciója (II.) második részben, az anyaggyűjtés befejezése után fogom egy külön blog bejegyzésben mellékelni. Az életmű teljes áttekintéséhez viszont előbb még be kell mutatni a 2018-as Újlipótvárosi Klub-Galériában rendezett, eddigi utolsó nyilvános kiállítás anyagát, és az azt követő nem nyílvános lakás és kerti kiállításokon látott képeket.
A Befele címmel megrendezett kiállítás az Újlipótvárosi Klub-Galériában, ugyan úgy mint a Fugában rendezett előző bemutató, nagyrészt kötődött még a 2015 előtt készült munkákhoz, és itt is viszonylag kevés új mű volt látható. Ezek sem hoztak szemléletbeli váltást, teljesen új formai megoldásokat, csupán méretüknél, keretezésüknél és paszpartuzásuknál fogva alkottak egy jól elkülönülő csoportot. Kisméretű anyagképeknek nevezhetők. Számszerűleg ez a kiállított anyag egyharmada volt. A másik egyharmad régebben készült, paszpartuzott színes grafikák, és a következő egyharmad pedig a mégrégebben létrejött művészkönyvek csoportját alkotta. Meglepő módon jól összeillő kiállítás lett belőle, ami egyszerre utalt a múltba, és előre vetítette az ezt követően megvalósult kiállítások további lehetőségeit. Sőt, talán mind ez, már előkészítette a 2025. novemberében megrendezésre kerülő retrospektív jellegű bemutató kiállítási koncepcióját. Az előzőleg tárgyalt két kiállítás, - az Otthon lenni és a Befele -, és az ez után bemutatásra kerülő lakás kiállítás és a két kerti kiállítás anyagának összetételére ugyan jellemző, hogy egyszerre vannak jelen a régebbi és újabb alkotások úgy, hogy formailag, tartalmilag és szemléletbelileg a művekben nincs nagy változás. Nehezíti a helyzetet az is, hogy nagyrészt még az utóbbi tíz évben készült munkák is több kisebb csoportos kiállításokon már láthatók voltak, vagy az interneten keresztül különböző fórumokon (facebook, blog) már bemutatásra kerültek. Tehát itt a kiállítás rendezéssel kell új formát és viszonylatot keresni a műveknek, új kontextusba helyezni a képeket úgy, hogy új oldalukról láthassuk, és így új tartalmat jelentsenek.
Ebből a szempontból visszatérve Éva eddigi utolsó nyilvános kiállításának leírásához, a Befele címmel megrendezett tárlathoz, azt kell mondjam, hogy első látásra nem sok újat hozott, mivel az ismeretlen új művek kisebbségben voltak a régebbivel szemben. Viszont éppen a legrégebbi műcsoport, a művészkönyvek kaptak látványosan új formát és lehetőséget, sajátos tartalmuk felmutatására. Egyrészt azért, mert a hagyományos kiállítás rendezési koncepciókba nehezen illenek és illeszkednek a falra akasztott képek közé, és így mindig csak másodlagos szerepet kapnak, helykitöltő kiegészítő anyagnak látszanak. A nem önálló szobor kiállítások esetében a szobrokkal is sokszor ez történik. Itt viszont annak ellenére, - hogy mint fentebb leírtam - mennyiségileg ugyancsak egyharmadnyi műről van szó, az installálás által előtérbe kerültek. Meghatározták a tárlat karakterét és főszereplővé válva, művészkönyv bemutatóvá változtatták az amúgy elég heterogénnek látszó anyagot. A falon lévő régebbi és teljesen új képek is csak kisérő jelleget mutattak a posztamensre helyezett könyvek között. A művészkönyv egyébként sem egy tipikusan kiállító terembe szánt alkotás, mert ennél sokkal intimebb műfajú, amit kézbe szoktak venni, ami a könyv mivoltából adódik. A speciálisan erre a célra készített könyvállványok viszont a posztamensre helyezve téri, plasztikai momentummá változtatták a könyveket, és az amúgy sík felületen látható rajzi értékekkel együttesen váltak élménnyé. Ha levenni az állványról nem is illett a művészkönyveket, de hozzá nyúlva meglehetett tapintani a lapok textúráját, és lapozva láthatóvá vált minden oldala. Ezzel a funkcionális lehetőséggel bővült a tartalmi megmutatkozása, és kiemelve a puszta műtárgy mivoltából, új értelmet is kapott. Részben érvényesült a könyv mivoltából adódó kézbe vehetőség eredeti szándéka, és egyben az installálás által egységes látványá is alakult.
Sok ok miatt, de főleg 2020-tól megjelenő covid miatt, Évának 2018 óta nem volt nyilvános kiállító teremben bemutatkozása. De ezzel nem szűnt meg a kiállításainak sora, csak először egy ismert régi formában, az úgynevezett lakás tárlatban, majd az általunk eddig nem ismert kerti kiállításokban folytatódott a műveinek bemutatása. A lakás kiállításra 2023-ban Szigetszentmiklóson az Arnolfini Fesztivál keretén belül került sor. Itt sem volt új a bemutatott anyag, mert 2015-ben a budaörsi Könyvtár Galériában a Hommage a' Fischer Ernő című kiállítás egy része került más rendezéssel bemutatásra. Kiemelve a pizzás dobozokat, itt ugyancsak egyrészt az installálás megváltoztatásával jött létre az új tartalom, de másrészt főleg a megnyitó szöveg által kapott új értelmet a tárgyegyüttes. Míg a budaörsi kiállításon vizszintesen két sorban egyenként felfüggesztve lettek kiállítva a megmunkált pizzás dobozok, és így képtárgynak voltak tekinthetők, addig a lakás tárlaton ikonosztáz szerűen egy-egy tablón együttesen lettek csoportosítva.
Zsubori Ervin által írt kiállítás megnyitó szöveg és címadás lényegesen megváltoztatta a látványában alig változott tartalmat. A Commedia dell'arte Itáliában a 16. század közepén kialakult rögtönzött színjáték ismert szereplőivel azonosítva, megnevezve és ezáltal megszemélyesítve az egyes dobozokat, új karaktert adott a műveknek. A Pizzeria dell'arte-re változtatott összefoglaló cím elkerülhetetlenül önmagában is utal a színjáték műfajára és a kialakulásának helyére, Itáliára, és magára az ételre, ahol a pizza nemzeti eledel. Így a művészettörténetileg szakszerű kompozíciós elemzés helyett, gasztronómiai leírást és címet kaptak az egyes művészileg átalakított és megformált dobozok, amely a látvány megváltozása nélkül, más tartalmat és értelmezést adott az egyes alkotásoknak. Persze maga a helyszín is hétköznapivá tette a kiállítási szituációt, és a konyha közelsége profánabbá változtatta az eredetileg onnan származó dobozokat, szemben a kiállító helyiségben elhelyezett szakrálisra utaló műtárggyal. Ez a metamorfózis folytatódott az ugyan úgy installált dobozok esetében a kerti kiállításokon, csupán a helyszín módosulásával. A megváltozott kontextus egy csoportos tárlaton az által, hogy milyen műtárgyakkal szerepel együtt, ugyancsak átírja az értelmezés lehetőségét és így a tartalmat is.
A múltba való visszatekintésből, ahol sorba vettük Éva életművének alakulását és kiállításait, elérkezve a mába, összegző módon le kell vonjuk a tanulságokat, és ennek ismeretében előkészíteni a következő retrospektív bemutatkozás kiállítási koncepcióját. Mint a fentiekben utaltam rá, hogy a Fugában 2017-ben és Újlipótvárosban 2018-ban, majd az azt követő nem nyilvánosan rendezett kiállítások jó előkészületeknek mutatkoztak a következő feladat megoldásához. Mint láthattuk, hogy az egyes művek megszületése és létrejötte után lényeges hangsúly van a bemutatáson is. Ez hol kevésbé, hol lényegesen mindig módosítja a tartalmat és az értelmezés lehetőségét. Viszont mielőtt a rendezés módjáról kezdünk gondolkodni, vissza kell térni az egyes művekben tettenérhető változásokra, amelyekre a Fuga kiállítás bemutatásánál már részben utaltam. Külön blog bejegyzésben az Egy kiállítás rekonstrukciója- FUGA (II.)-ben láthatóvá teszem azt az elmozdulást, ami a 2016-ban megjelent monográfiában még úgy tűnt, hogy az anyagképek címszó alatt és által, jellemző módon, mint egyenes vonalú szemléletbeli fejlődés és továbblépés összefoglalható. Az anyagképeknél is mindig jelen volt kismértékben a figurális ábrázolás absztrakt módja, de 2015-ig, meghatározóan a teljes absztrakció jellemezte ezt a műcsoportot. Az utolsó tíz évben viszont az figyelhető meg, hogy egyre jobban előtérbe kerültek újra az egész élet művön végigvonuló és tettenérhető figurális ábrázolások valamilyen módú megjelenései. Természetesen az anyagszerűség dominanciája továbbra is jelen van, de hol játékosan, hol grotex módon, ironikusan vagy önironikusan, líraian vagy drámaian, hol expresszív indulatokkal telítetten, hol pedig már-már konstruktív keretek között, de fellelhetők az emberi alakok, vagy valamilyen lények.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése