A nyolcas paravánon látható képek.
Facebook hozzászólások 2017. augusztus 31-én
János Erdei Nálam a képeknél jelzettek okán a
(talán nemcsak logikai) sorrend: 2, 3, 1. (Színdinamikailag pedig - és
temporálisan is - talán: 2, 1, 3)
András
László Alföldi Nézzük meg!
András
László Alföldi Az első javasolt változat: 2. 3.
1.
András
László Alföldi A második javasolt változat: 2. 1.
3.
András
László Alföldi Az általam megvalósított változat.
András
László Alföldi Az első változattal nem értek
egyet (2.3.1.). Az általad javasolt második változatot eltudom fogadni
(2.1.3.), mert középen a színes össze tudja tartani az egységet. Az én
változatom az alakra épít, mivel a két figura befelé fordul és nem "néz"
ki a képből, sőt nem is "sétál"ki, mint az egyes változatnál.
János Erdei Látva a változatokat,
(esztétikailag is, és az alak befelé fordulása okán is) egyetértek Veled...
Alföldi László: Útvesztő nélkül - Hálózat, 50 x 50 cm, vegyes technika (papír,
nyomdafesték, paratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudó-önkollázs,
2017. június-július.
Hozzászólások
Erik Lux A
kép centrumában (ha nem titok) minek a (milyen technikával készült) nyomata
látható?
Susanna Lakner Ezen
a ponton muszáj mondanom, hogy a képeket eredetiben látva, mélyen belehajolva
nemcsak a részletek technikáit fedezhetjük fel, hanem a valódi rétegeknek azt a
sokaságát, ami Laci munkáit megkülönbözteti az elektrográfiától. Kompjuteren
nézegetve csak a látvány hat ránk, eredetiben viszont a manualitás lehengerlő
ereje.
Erik Lux Persze.
Ahogyan azonban az albumok és a képek elektronikus változatai felkészítik az embert egy-egy múzeum anyagával való találkozásra, úgy egy-egy kiállítással sincs ez másként...
Ps: hazudnék, ha azt állítanám, hogy értem, mire gondolt, amikor "valódi rétegek"-et említett... ?
Ahogyan azonban az albumok és a képek elektronikus változatai felkészítik az embert egy-egy múzeum anyagával való találkozásra, úgy egy-egy kiállítással sincs ez másként...
Ps: hazudnék, ha azt állítanám, hogy értem, mire gondolt, amikor "valódi rétegek"-et említett... ?
§
·
Susanna Lakner Laci
képei legalább három papír, nyomat, kivágott papírdarab összehumuszolódott
kapcsolatából áll. Néha sajnálom is, hogy üveg alatt vannak és nem lehet őket
megtapogatni.
§
Tetszik
Erik Lux Ja,
hogy valódi (és nemcsak "virtuális") faktúrájuk van, értem - és
köszönöm, így már egyértelmű számomra!
§
·
András László
Alföldi Erik Lux Nemcsak
faktúrájuk, hanem -
ha nem is ennél a képnél - sokszor súlyuk is, mert többszörös papírréteg van összepréselve. Erre majd később visszatérek, mert tudjátok, hogy az általam "anyagban rögzült képnek" nevezett alkotásokat, elválasztom a virtuális megjelenéstől, még ha itt nincs is más módom bemutatni, mint virtuálisan. Ezt a kérdést érdemes lesz majd Heidegger dologisága felől megközelíteni.
ha nem is ennél a képnél - sokszor súlyuk is, mert többszörös papírréteg van összepréselve. Erre majd később visszatérek, mert tudjátok, hogy az általam "anyagban rögzült képnek" nevezett alkotásokat, elválasztom a virtuális megjelenéstől, még ha itt nincs is más módom bemutatni, mint virtuálisan. Ezt a kérdést érdemes lesz majd Heidegger dologisága felől megközelíteni.
§
Tetszik
Susanna Lakner "anyagban
rögzült képek"!!!!
§
Tetszik
Erik Lux András László
Alföldi, a súlynál nyilván nem a mérleggel mérhetőre gondolsz (mert
azt a paraván "érzi", nem a néző), hanem? - vagy a kép keltette
súlyérzetre, vagy?
§
Tetszik
§
·
András László
Alföldi Igen, a súly (bár van neki) nem a legjobb
meghatározás, de félcenti vastag papírrétegre a tömeg megnevezés legalább
annyira furcsán hangzik. Ennek ellenére nem elhanyagolható tényező a kép
tartalmi szempontjából sem. Ugyanúgy mint a hagyományos festészetben a
festékrétegek vastagsága, vagy lazúros "letétje".
Susanna Lakner Tömeg. Talán ez jó ide....
§
Tetszik
András László
Alföldi Susanna Lakner Én
a textúrát is szívesen használnám, de Erik Lux és János Erdei szóhasználata
e tekintetben kicsit eltér és sokkal differenciáltabb mint az általános
közbeszédben használjuk. Általában az úgynevezett vegyes technikával készült
anyagképeknél a matéria is része ennek a kifejezésnek. A virtuális képeknél ez
már kérdéses, illetve pontosításra szorul.
János Erdei András László
Alföldi, megtartanám azt amire felviszik a színező anyagot textúra,
amit felvisznek faktúra szóhasználatot, viszont annál is inkább helyesnek vélem
a kép anyagiságáról beszélni, mert ez a "konkrét képek esetében"
(Susanna Laknernek írom, ha esetleg nem ismeri a fogalmat: az ecset helyett
fényképezőgéppel készült - nem fotók, :-) hanem valóban :-) -
képekre használom).
Nos a konkrét képek esetében a textúra és a faktúra szinte, de a csak virtuális (a képernyőn látható) képeknél még jobban (de nem teljesen) egybe"olvad".
Az olvadás mértékét elég jól mér(het)i (is és értelmes beszéd tárgyává teheti talán) a kép anyagisága... Annál is inkább, mert a képalkotás (általam csak vélt) lényegét (az Erzsebettel folytatott beszélgetéseim nyomán) az anyaggal folytatott beszélgetésben látom (ami a konkrét képek esetében szintén módosul, de nemcsak nem szűnik meg, de még meghatározóbbá válik más képalkotási technikákkal szemben).
Nos a konkrét képek esetében a textúra és a faktúra szinte, de a csak virtuális (a képernyőn látható) képeknél még jobban (de nem teljesen) egybe"olvad".
Az olvadás mértékét elég jól mér(het)i (is és értelmes beszéd tárgyává teheti talán) a kép anyagisága... Annál is inkább, mert a képalkotás (általam csak vélt) lényegét (az Erzsebettel folytatott beszélgetéseim nyomán) az anyaggal folytatott beszélgetésben látom (ami a konkrét képek esetében szintén módosul, de nemcsak nem szűnik meg, de még meghatározóbbá válik más képalkotási technikákkal szemben).
§
Tetszik
Erik Lux János Erdei,
a kép anyagisága. :-)
§
Tetszik
András László
Alföldi János Erdei Köszönöm
a rövid összefoglalót Susanna Lakner részére.
§
Tetszik
András László
Alföldi Erik Lux az
anyagiság a dologisággal összevetve. De ez már tényleg Heideggerhez vezet.
János Erdei András László
Alföldi vezethet, de nem szükségképpen, mert Heidegger A műalkotás
eredetében épp a műalkotástól reméli a dologiság megértését (de sem az egyiket,
sem a másikat)...
Tehát: Az anyagisággal kapcsolatban viszont egyértelműen látható, hogy:
1/ A mozaikoktól(!) a (freskón, majd a) táblaképeken át a konkrét képeken keresztül (a virtuális képekig vezető úton) egyrészt egy tényleges anyagtalanodás figyelhető meg, melynek során a faktúra mindjobban össze"olvad" a textúrával és együtt anyagtalanodnak (mintegy el"párolognak" az időben korunk felé haladva), azonban!
2/ A konkrét képnél a képről (technikai háttérként) szinte már leszakadó dologiság épp a "konkrét kép" és a (csak képernyőn létező) virtuális kép között vissza is erősödik a képhez (a képet hordozó képernyőt) működtető gépként, aminek más gépektől eltérő specifikuma (a nyomtatott áramkörök) épp a Te képeidnek egyik (Ország Lilivel és Fischer Ernővel közös és szinte) meghatározó témája.
Tehát: Az anyagisággal kapcsolatban viszont egyértelműen látható, hogy:
1/ A mozaikoktól(!) a (freskón, majd a) táblaképeken át a konkrét képeken keresztül (a virtuális képekig vezető úton) egyrészt egy tényleges anyagtalanodás figyelhető meg, melynek során a faktúra mindjobban össze"olvad" a textúrával és együtt anyagtalanodnak (mintegy el"párolognak" az időben korunk felé haladva), azonban!
2/ A konkrét képnél a képről (technikai háttérként) szinte már leszakadó dologiság épp a "konkrét kép" és a (csak képernyőn létező) virtuális kép között vissza is erősödik a képhez (a képet hordozó képernyőt) működtető gépként, aminek más gépektől eltérő specifikuma (a nyomtatott áramkörök) épp a Te képeidnek egyik (Ország Lilivel és Fischer Ernővel közös és szinte) meghatározó témája.
János Erdei Ps: András László
Alföldi, (egyelőre) :-) befejeztem a fentieket
Hozzászólások
János Erdei Nagyszerű!
Hozzászólások
János Erdei Remek! Különösen a Megfeszített
sziluettjének bal karja!!! :-) Sőt gyönyörű...
Erik Lux Világfa! - mármint a bal karja...
Ps: bár eltérő mértékben a jobb is, és ettől még pontosabb (teológiailag) a kép
Ps: bár eltérő mértékben a jobb is, és ettől még pontosabb (teológiailag) a kép
János Erdei Abszolút! - és ez a témamegfelelés
már a kora-reneszánsz keresztre feszítéseken is (mintha) felbukkan(na)...
Erik Lux János Erdei, igen, de nagyrészt a családfáján
keresztül:
http://www.accademia.org/.../02/buonaguida-tree-of-life.jpg
http://www.accademia.org/.../02/buonaguida-tree-of-life.jpg
János Erdei Főleg - de Taddeo Gaddinál például
a próféciák (hajtanak ki): http://1.bp.blogspot.com/.../s1600/64+Last+Supper+Gaddi.jpg
András
László Alföldi Erik Lux Megtisztelő párhuzam. Ha nem Te hoztad
volna fel, "szerénységem" nem engedte volna meg, hogy így egymásmellé
kopírozzam.
János Erdei (Y)
Ps: nem élek hiába - ha ez (a fenti) sem többszörös kép számodra (akkor tévedsz)! :-)
Ps: nem élek hiába - ha ez (a fenti) sem többszörös kép számodra (akkor tévedsz)! :-)
András
László Alföldi János ErdeiUgyancsak azt tudom mondani amit Erik Luxnál, hogy megtisztelő párhuzam.
Lényegében ezek motoszkálnak a fejemben, amikor megpróbálok valamit csinálni,
és párhuzamot keresni a képi hagyományban. Legyen szó Fischerről, Ország
Liliről, vagy mint ez esetben a középkori ábrázolásokról. Még a figura
sziluettje is ebből a korból származik, igaz többszöri átírással és minimális
módosításokkal. A kép alább látható.
András
László Alföldi János Erdei A többszörös képpel ez esetben
egyet értek, mert nem csináltam mást, mint az Ország Lili párhuzamokat és az
ott megtárgyalt felvetéseidet, a gyakorlatban most magamra nézve is
alkalmaztam.
András
László Alföldi Ha már a karokról volt szó.
o
János Erdei Erik Lux fenti megjegyzése után kialakult
beszélgetés is azt valószínűsíti számomra, amit az alábbi linken át elérhető
képednél már említettem, hogy a képeid gyökérzete nem (a számomra picit általad
- a tisztelet okán érthető módon, de - túlhangsúlyozott Fischer Ernőhöz és
Ország Liliig nyúlik, hanem rajtuk keresztül az ikonokból a reneszánszba való
átmenethez vezet.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1396358990482994&set=pcb.1396360127149547&type=3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1396358990482994&set=pcb.1396360127149547&type=3&theater
András
László Alföldi Azért ha lesz időm, ide keresek
egy konkrét Fischer képet, hogy azt is párhuzamba állítsuk. Ezzel nem akarom
megcáfolni a fenti állításodat, csak bemutatni az oda vezető utat.
János Erdei András László Alföldi, :-)
Többszörös (és többszöröse!) vegyes kép anyagaként fogok rátekinteni (a fenti Erik Lux kommentjét követő képanyag nyomán és kontextusában). :-)
Többszörös (és többszöröse!) vegyes kép anyagaként fogok rátekinteni (a fenti Erik Lux kommentjét követő képanyag nyomán és kontextusában). :-)
Erik Lux János Erdei, ez esetben a Pacino di Bounoguida mű
helyett meglehet célszerű lesz egy nem annyira középre kívánkozót keresni.
Esetleg. :-)
András
László Alföldi Erik Lux Tény, mert itt az aszimmetriának
lényeges tartalmi szerepe lehet, illetve van.
János Erdei András László Alföldi, nagyon finom aszimmetria, ha
nem szólsz, fel sem tűnik a sziluettnél, mert automatikusan kiegészítette (nem
a szemem, hanem) az agyam a sziluett jobboldalát (a balhoz)... :-)
Erik Lux András László Alföldi, János Erdei, azt hiszem picit félreértettetek. Én Laci
az előző kommentjénél látható többszörös képére gondoltam, hogy ha egy Fischer
képpel (esetleg) kiegészül(ne) Pacino di Bounoguida ottani képének alakja
nagyon megkötné a kezét...
András
László Alföldi Igen, most már értem, hogy mire
gondoltál..
Erik Lux Az előző kommentet követő beszélgetésben felmerült asszimmetriához:
A megfeszített sziluettje (nemcsak ezen a képen csak mintegy) kontraposztba rándul. Azért rándul, mert a megfeszített helyzetéből következően szó sincs és szó sem lehet arról, hogy a testsúly az egyik lábra helyeződik (hiszen a test függ)!
Megkockáztatom, hogy ikonikus újítás: a báj, a kecsesség tartása a kín kifejezőjévé lényegül át...
A megfeszített sziluettje (nemcsak ezen a képen csak mintegy) kontraposztba rándul. Azért rándul, mert a megfeszített helyzetéből következően szó sincs és szó sem lehet arról, hogy a testsúly az egyik lábra helyeződik (hiszen a test függ)!
Megkockáztatom, hogy ikonikus újítás: a báj, a kecsesség tartása a kín kifejezőjévé lényegül át...
János Erdei :-D Remek, számomra meggyőző
észrevétel. Az ikonfestészetből a reneszánszba vezető átmenetbe beköszön a
gótika... :-)
Előzetes ismertető szövege
A kiállítótér belső udvara
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése