A négyes számú paravánon látható képek
2017. augusztus 27. Facebook
hozzászólások
Alföldi
László: Megváltás nélkül - Golgota, 65 x 35 cm, vegyes technika (papír,
nyomdafesték, paratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudo-önkollázs),
2017. június-július.
János Erdei Hitbeli
különbségről írtál (amire még nem válaszoltam), de ennél a képednél (is), :-P teljes
az egyetértésünk, mert (a/ a megváltás valóban nem képen és képpel történik,
b/) nézetkülönbség legfeljebb a képen túli világ (és történéseinek)
megítélésében van, ha van.
András László
Alföldi Maradok az eredeti elképzelésemnél, és nem megyek
elébe a kiállítás egészének megmutatásába, hanem lassan, sorrendben, naponta
bemutatva egy-egy paravánon látható képeket, haladok előre. Visszafelé nézve
majd érthetővé válik, hogy miért választottam ezt a módszert. Annyit
megelőlegezésül, hogy ennek dramaturgiai okai vannak, amelyről részben már
írtam egy másik bejegyzésnél. Szándékom szerint egy lírikus, elvontabb
szemlélettől halad az anyag egy drámai, ironikusabb hangvétel felé, és a végén
még egy enyhe blaszfémiát is érint. Ez persze nem jelenti azt, hogy az Isten
tagadás a cél, hanem sokkal inkább azt, hogy képi eszközökkel megpróbálom
körbejárni ezt a témát. Majd zárásként elérkezünk a Befalazott labirintus című
sorozathoz. Ezzel a magam számára összekötöm Fischer és Ország Lili világát, a
keresztény és antik mitológiától eljutunk egy mélyebb ősrétegig, ahol ezek a
kérdések más fényben, vagy sötétségben láthatók, vagy láthatatlanok. Így a
hitbéli különbségre a teljes anyag ismeretében érdemes visszatérni.
Erik Lux Ha az
idő (és az ízlésbeli különbség) nem választaná (nem választotta volna) le a
képrombolókat, talán még ők is elgondolkodnának...
János Erdei Nekem
ez ("...a keresztény és antik mitológiától eljutunk egy mélyebb ősrétegig,
ahol ezek a kérdések más fényben, vagy sötétségben láthatók, vagy
láthatatlanok...") túl hamvas (bélás. Sok hülyeséget csinálunk és
csináltunk, gondolunk és gondoltunk (mi emberek, de nem hiszem a
"könyvek(" és előtte a szóbeliség ")által" csak hátra, a
sötétbe ment a világ...
András László
Alföldi János Erdei
Szó sincs erről. Bár szeretem Hamvas Béla klasszikus esszéit, sokkal kevésbé az
esszébe csomagolt tudományosságát, és ezért nem is így értem ezt az ősréteget.
Ország Lili neve és felemlítése másfelé kellett volna vigye az értelmezésedet.
Félve mondom ki, hogy akár az etológiáig is érdemes visszatekinteni, hogy
tisztán lássuk azokat az értékeket, amelyeket a civilizáció és a kultúra hozott
létre. De az is elég, ha csak Freud és Jung munkásságára utalok. De persze a
visszásságokat se felejtsük el. Engem épp ez az ambivalens kettősség, és ennek
ma is meglévő dimenziói érdekelnek. És mint esendő lény, magamra vonatkozóan is
érvényesnek tartom ezt.
András László
Alföldi Ma már nem lesz időm válaszolni, és az elkövetkező
két hétben is csak korlátozott módon, mert most kimegyünk Gödre, és ott csak
kártyás internet lehetőségem lesz. De mielőtt feltennétek a következő kérdést,
hogy miért Átírás a kiállítás címe, és hogy a vallásról egyenlőre
visszatereljem a figyelmet a képre, mellékelek két kinagyított részletet. Ezt
csak eredetiben lehet látni, és még ennél is részletesebben. Remélem majd oda
is eljutok, hogy láthatóvá tegyem, hogy egyenlőre miért maradok az
"anyagban rögzült" képnél, és majd csak azután a virtuális
dimenzióknál.
János Erdei Hogy az
etológiáig visszanyúlnak az értékeink gyökerei nem vitatom, sőt! Hogy Freud és
Jung az ezekre rétegeződőket tárta fel, kedvemre való. Ország Lili említése
ebben az összefüggésben számomra (de ezzel nem azt állítva, hogy nem bennem van
a hiba) számra kicsit túl nagy (mert részleteiben nem követhető) ugrás...
A képek, és részben a Te képeid értelmezéseinél az ikonokig jutottunk vissza. Az ikonoktól a napjaink képvilágához húzható ív(ek)nél számomra így kicsit (feleslegesen) sok a (szinte) kortárs (és magyar)... Csak az ikon(izálás)nál maradva, (csak ebből a szempontból, de) Fischer Ernő hatása jóval meghatározóbbnak és egyértelműbbnek tűnik (noha az Ország Lilivel való technikai rokonságra éppen Te hívtad fel a figyelmem)...
A képek, és részben a Te képeid értelmezéseinél az ikonokig jutottunk vissza. Az ikonoktól a napjaink képvilágához húzható ív(ek)nél számomra így kicsit (feleslegesen) sok a (szinte) kortárs (és magyar)... Csak az ikon(izálás)nál maradva, (csak ebből a szempontból, de) Fischer Ernő hatása jóval meghatározóbbnak és egyértelműbbnek tűnik (noha az Ország Lilivel való technikai rokonságra éppen Te hívtad fel a figyelmem)...
András
László Alföldi János Erdei Először az első
bekezdésben leírtakra próbálok magyarázatot adni. Tény, hogy az ilyen
viszonylag rövid bejegyzésekben nehéz nem bakugrásokban gondolkodni. Ezért a
kérdés történeti oldalához most csak annyit kívánok megjegyezni, hogy
Ország Lili munkásságában engem főleg a keresztény kultúra előtti, ókori
utalások fogtak meg. Elsősorban a Labirintus sorozata és az írásos korszaka.
Tudom, hogy az ikonos korszaka számodra fontos fejezet, de én ezzel nem nagyon
tudok mit kezdeni. Nem mint ha nem tartanám jónak és fontosnak, de erre
vonatkozó élményeimet nem tőle szereztem. Tehát amikor a múltba való
visszanyúlásra utaltam vele kapcsolatban, akkor csupán az ókor megidézésére
gondoltam. És most a második bekezdésben leírtakra, azt érzékelem, hogy nem
először jutunk oda egy beszélgetés megkezdésénél, hogy mindig a dolgok másik
végéről közelítjük meg a problémákat. Te elsősorban a tartalmi oldalról én meg
a formairól. Eddig mindig sikerült középen összetalálkoznunk, és nagy
egyetértésben megállapodnunk. Remélem most is így lesz. Ez a bejegyzés rövid
lesz a kérdés teljes kifejtéséhez, de majd folytatni fogom, ha érdekel. Én az
ikont is elsősorban formaproblémának érzékelem, és ezért keresem azokat a
technika megoldásokat, amelyekkel legközelebb lehet kerülni annak adekvát
megoldásához. Mit értek ezen? Elsősorban azt, hogy ha már nem is lehet
létrehozni a középkori kolostorok mintájára kollektív műhelyeket, ahol az
individuális letétek háttérbe szorulnak, akkor legalább ne engedjek túl nagy
teret az elkészítésnél a saját személyes gesztusaimnak. Fischer lírikus alkat
volt, és ebből következően ő még az absztrakt expresszív letéthez közeli
megoldásokat választotta. Ország Lili drámai alkat, és a személyes gesztusait
is mérsékelten használta a formaépítésben. Sokkal inkább hagyatkozott az anyag
mélyebb fizikai és kémiai tulajdonságaira, ahol még az etológia által tárgyalt
dimenzióknál is mélyebbre nyúlt, egészen a szervetlen világ ősrétegeibe. Tudom,
hogy ez így túl summás megfogalmazás és kijelentés, de talán télen lesz időm
egy blog bejegyzésben kifejteni azt a megkezdet témát, amelyet hónapokkal
ezelőtt említettem is neked, és vázlat formájában a "Festészettechnikai
útkeresés Ország Lili életművében" címen január óta vár a folytatásra.
Befejezésül most csak annyit a kiállítás teljes anyagáról, hogy kimondatlanul,
de számomra burkolt formában még mindig Fischer és Ország Lilivel való
párbeszédről van szó. Ország Lilitől a nyomtatott áramkör használatát vettem
át, Fischertől pedig a szimbolikus formaképzés szakrális tematikában való
alkalmazását.
András
László Alföldi Fischer Ernő: Hommage á
Rubljov
Ország Lili (részlet).
János Erdei Azt
hiszem nem kell középen találkoznunk, mert ott vagyunk. :-)
Remélem nem veszed nagyképűségnek, hogy azt írom, értem, amit írtál (de az eddigieknél összehasonlíthatatlanul jobban Ország Lili inkább hagyományához - semmint hagyatékához - való viszonyod), és nagyrészt egyet is értek.
Amit viszont nem értetten, az ez a mondatot (Fischer Ernőről) "ő még az absztrakt expresszív letéthez közeli megoldásokat választotta", pontosabban csak a "letét" szót nem. Még pontosabban, hogy ez mire utal, mire referálsz vele...
Részletesebben is válaszolok, most csak annyit, hogy (nagyon leegyszerűsítve, de) valami vagy ikon, vagy nem, és nemcsak a festészetben az ikonhoz nyilvánvalóan a formaalkotáson át vezet út (amiben azonban a vizuális alakzatok meghatározóbbak, mint más művészeti ágakban), amit azonban a tartalmi megfontolások legfeljebb katalizálhatnak, de a képzőművészetben picit nehezebben (Nem elhanyagolható mértékben a boszorkányszombatosoknak "köszönhetően", akik - szinte teljesen - szétbeszélték a festészetet az ikonfestészettel összekapcsoló hagyományt, és ezzel az értelmes beszéd lehetőségét is jelentős mértékben csökkentették).
Remélem nem veszed nagyképűségnek, hogy azt írom, értem, amit írtál (de az eddigieknél összehasonlíthatatlanul jobban Ország Lili inkább hagyományához - semmint hagyatékához - való viszonyod), és nagyrészt egyet is értek.
Amit viszont nem értetten, az ez a mondatot (Fischer Ernőről) "ő még az absztrakt expresszív letéthez közeli megoldásokat választotta", pontosabban csak a "letét" szót nem. Még pontosabban, hogy ez mire utal, mire referálsz vele...
Részletesebben is válaszolok, most csak annyit, hogy (nagyon leegyszerűsítve, de) valami vagy ikon, vagy nem, és nemcsak a festészetben az ikonhoz nyilvánvalóan a formaalkotáson át vezet út (amiben azonban a vizuális alakzatok meghatározóbbak, mint más művészeti ágakban), amit azonban a tartalmi megfontolások legfeljebb katalizálhatnak, de a képzőművészetben picit nehezebben (Nem elhanyagolható mértékben a boszorkányszombatosoknak "köszönhetően", akik - szinte teljesen - szétbeszélték a festészetet az ikonfestészettel összekapcsoló hagyományt, és ezzel az értelmes beszéd lehetőségét is jelentős mértékben csökkentették).
András László Alföldi Tudom, hogy
a "letét" nem kimondottan pontos szakkifejezés, de mi szakzsargonként
a következőt értjük alatta: a felület megmunkálás manuális módját, a
létrehozott faktúrák és textúrák kialakításának technikáját. Mivel mi már főleg
vegyes technikákkal dolgozunk, ezért nem használhatjuk azt a par excellence
festészetben elterjedt kifejezést, hogy ecset letétje, ecset járása, ecset
mozgása stb. a felületen. Hogy mi ikon és mi ikonikus, azt Erik Lux-al ma már érintettük,
de egyenlőre függőbe hagytuk, mert tényleg egy bonyolult kérdés. De idővel
mindenképpen tisztázandó.
János Erdei András László Alföldi, aha! -
köszönöm, így már értem...
Ps: megmunkálás érthetőbbnek tűnnék számomra a megdolgozás pedig a manuálisat is elkülönítené, de tudom, a szóhasználatot megváltoztatni (pláne, ha szakzsargon)... :-) - és egyébként is már értem. :-D
Ps: megmunkálás érthetőbbnek tűnnék számomra a megdolgozás pedig a manuálisat is elkülönítené, de tudom, a szóhasználatot megváltoztatni (pláne, ha szakzsargon)... :-) - és egyébként is már értem. :-D
András László Alföldi János Erdei Nálunk megmarad ez a
kifejezés, már csak a tisztelet okán is, mert Tanár úrral is ezt használtuk.
János Erdei Ps: csak részben a téma nehézsége okán halogatom a részletesebb választ,
de egyrészt az ikon és a szimbólum viszonyát még tisztáznom kell (magammal), és
ráadásul a formáról nyakig vagyok egy Klima Gyulval való levelezésben.
János Erdei Az
alábbi linken át elérhető képednél folytatódó beszélgetés nyomán úgy vélem,
hogy a hitbeli kérdés csak egy másik aspektusa a Téged jobban foglalkoztató
formainak: arra válaszolsz, amire Fischer Ernő és Ország Lili is, de egy másik
időben (mint Te, vagy az alábbi linken át elérhető beszélgetésben láthatóak -
(és másik időben, mint Erzsebet Lieber, aki pedig
kortársad!
Ezt azért is említem külön is, mert eddig csak a zenéről gondoltam, hogy saját időt teremt. A képekről "csak" azt, hogy saját síkot, a plasztikáról és az építészetről pedig azt, hogy (eltérő teljességgel) saját teret. Most azonban úgy vélem, hogy a saját sík és a saját tér saját időre alapozódik...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1399945720124321...
Ezt azért is említem külön is, mert eddig csak a zenéről gondoltam, hogy saját időt teremt. A képekről "csak" azt, hogy saját síkot, a plasztikáról és az építészetről pedig azt, hogy (eltérő teljességgel) saját teret. Most azonban úgy vélem, hogy a saját sík és a saját tér saját időre alapozódik...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1399945720124321...
András László Alföldi Ez első
olvasatra nagyon pontos megfogalmazásnak tűnik, és valószínűleg igaz is. Ezért
érdemes tovább gondolni, illetve inkább részletesebben kifejteni és képekkel
alátámasztani. De mivel ma van az utolsó iskolaszüneti nap, és az unokák még
itt nyaralnak velünk Gödön, ezért most át kell engedjem nekik a számítógépet, a
saját dolguk intézésére. De erre majd visszatérek.
Erik
Lux Három, két és egy dimenziós művészeti
ág(ak)? Netán az irodalom lenne a 0 D-s? :-D
Az alábbi linkre kattintva elérhető az eredeti Facebook bejegyzés.
Az alábbi linkre kattintva elérhető az eredeti Facebook bejegyzés.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1396358990482994&set=a.466411883477714&type=3&theater
Alföldi László: Katedrális nélkül - Üvegablak
IV., 65 x 35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték, paratípia: nyomtatott
papíralapú papírnyomat, pszeudo-önkollázs), 2017. június-július.Hűha
Alföldi
László: Ikon nélkül - Ikon, 65 x 35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték,
paratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudo-önkollázs, 2017. június-július.
János Erdei Izgalmas az ikonalak "bizantikus" palástja és a
környezetének (a koncentrált és a szétesőbb) kontrasztja (ami meglehet, hogy
csak a nagyítás léptékének a különbségéből adódik)...
Tetszik
A kiállítást előzetes ismertető szövege.
Lent, balra Fischer Ernő Golgota című alkotása, jobbra Megváltás nélkül - Golgota című saját képem.
A kiállítótér belső udvara
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése