A tizenötödik paravánon látható képek.
Facebook hozzászólások 2017. szeptember 7-én
Erik Lux A
kiállításon ugye találhatóak a képcímek? - csak azért kérdezem, mert itt nem
látom nyomukat, de nagyon sokat segítenek (mármint a címek) a képek
megértésében és ezzel befogadásuknak.
András László
Alföldi Természetesen ugyanezek a kettős címek ott is
olvashatók. Az itt látható kép összeállítások nem a helyszínen készültek, hanem
a fotók alapján rekonstruált látványa annak. A helyszínen még nem készítettem
felvételeket, de jövő héten valószínűleg már azzal is szolgálhatok. A család
által készített amatőr felvételek csak sejtetik ezt. Azért keresek egy párat,
amelyen látható talán valami. De János Erdeinek
megígértem, hogy elküldöm a teljes címjegyzéket sorszám szerinti és
csoportosított formában is, csak közben elfelejtettem, illetve át kellene írni,
hogy képként is fel lehessen tenni a facebook-ra.
András László Alföldi Most János Erdeinek e-mailben átküldtem a teljes
címjegyzéket. Ha érdekel kérd meg, hogy továbbítsa neked, mert a Te e-mail
János Erdei András László Alföldi, hányas paraván képei
láthatóak a fényképen? Tanulságos lesz összevetni a virtuális paraván kínálta
látvánnyal a fényképet...
András László Alföldi János ErdeiEz esetben a XIX. paravánról van
szó, amely az utolsó, de nem a kiállítás befejezése, mert van még egy falrész,
ahol a Befalazott labirintus zárja a sort. Minden esetre a paravánok közül ez
az utolsó, és mivel végére értünk a körnek, ha tovább megy valaki, akkor a
paravánokon kezdődik elölről, jobb kéz felől viszont látható az említett
falrész.
Erik
Lux András László Alföldi, köszönöm!
János Erdei Azóta megkaptam András László Alfölditől (és kérésének
megfelelően elküldtem Eriknek, és gondolom nem neheztel, hogy Erzsebetnek is megmutattam) a most kiállított
kép címjegyzékét is, és a képek által alkotott (a képeken "főcímként"
látható) sorozatok jegyzékét is. (Csak hogy érthetőbb legyen, a fenti
bejegyzésnél látható képnél a jobboldali "Katedrális nélkül - Otthontalan
II" címe azt jelenti, hogy a Katedrális nélkül sorozat képei közül az
Otthontalan címűek közül a második.)
Elsőre az jutott eszembe, hogy a képcímek az értelmezés tengerében mintegy a bóják szerepét töltik be: megakadályozzák, hogy a képek (értelmezései) kisodródjanak a félreértések óceánjára.
az újrakezdésnél.
Másodikként pedig az, hogy mintegy térképül szolgál(hatná)nak a képek befogadásához, annak elmélyítéséhez. Ha az ember (nem bejárta, de már végigfutotta) a kiállítást, akkor az újrakezdésnél és elmélyítésnél, ez a jegyzék mutatja, hogy melyik képhez, még mit érdemes hozzánézni.
Harmadjára pedig azt, hogy a képelhelyezés és a címek együttese azt a folyamatot mutatja (nem leképezi, nem szimbolizálja, hanem megjeleníti), ami (nem annyira az ikonosztáztól, hanem inkább) a freskó( sorai)ól a szárnyas oltárig vezetett.
Nevezetesen: a jegyzések alapján (csak mászkálással , de) látható a sorozat (mert a sorozatok képei láthatóak ugyan, de nem sorozat tagjaiként hármas egységek tagjaiként szét vannak szórva), és jegyzék nélkül is láthatóak a sorozat képeiből készült hármas egységek, amelyek azonban időlegesek: összeállításukat még közös cím sem őrzi (majd a kiállítás bezárása után).
Elsőre az jutott eszembe, hogy a képcímek az értelmezés tengerében mintegy a bóják szerepét töltik be: megakadályozzák, hogy a képek (értelmezései) kisodródjanak a félreértések óceánjára.
az újrakezdésnél.
Másodikként pedig az, hogy mintegy térképül szolgál(hatná)nak a képek befogadásához, annak elmélyítéséhez. Ha az ember (nem bejárta, de már végigfutotta) a kiállítást, akkor az újrakezdésnél és elmélyítésnél, ez a jegyzék mutatja, hogy melyik képhez, még mit érdemes hozzánézni.
Harmadjára pedig azt, hogy a képelhelyezés és a címek együttese azt a folyamatot mutatja (nem leképezi, nem szimbolizálja, hanem megjeleníti), ami (nem annyira az ikonosztáztól, hanem inkább) a freskó( sorai)ól a szárnyas oltárig vezetett.
Nevezetesen: a jegyzések alapján (csak mászkálással , de) látható a sorozat (mert a sorozatok képei láthatóak ugyan, de nem sorozat tagjaiként hármas egységek tagjaiként szét vannak szórva), és jegyzék nélkül is láthatóak a sorozat képeiből készült hármas egységek, amelyek azonban időlegesek: összeállításukat még közös cím sem őrzi (majd a kiállítás bezárása után).
András László Alföldi Sok érdekes
észrevételt vetsz fel, de erre sajnos most nem tudok válaszolni, mert ma
megyünk be Gödről Pestre és csomagolni kell. Délután visszatérek rá.
Erik
Lux János Erdei, hogy jön az ikonosztázhoz a
freskó és azokhoz a szárnyas oltár? - köszönném,ha picit ha részleteznéd, mert
számomra még nem kristálytiszta...
János Erdei Az ikonok szakrális
rendje először ikonosztázokként manifesztálódott.
Az egyházszakadáshoz vezető, és az azt követően gyorsulva növekvő (mert a szakadástól is katalizált) különbségek következtében a reneszánsz (szó szerinti) kezdetén Giotto templomaiban az ikonosztáz képei egyrészt:
a/ (eleinte változatlanul) sorokba rendezve mintegy kiterjedtek a templomok oltárfalára, másrészt:
b/ a "maradék" (a vélt lényegük) oltárképpé "sűrűsödött.
Mivel lényegül csak vélt (Keleten inkább preferált inkarnáció, és a Nyugaton inkább preferált keresztre feszítés között ingadozó) a későbbiekben az oltárkép előbb szárnyas oltárrá bővült, majd előbb az oldalképek, majd maga az oltárképek is fokozatosan eltűntek a nem ortodox templomokból (hogy a kiállítótérben, pontosabban András László Alföldi kiállításának terében rendeződjenek újra). :-)
Így már érthetőbb? - remélem igen, mert gondolatmenetemben nagyban támaszkodik az általad írottakra...
Az egyházszakadáshoz vezető, és az azt követően gyorsulva növekvő (mert a szakadástól is katalizált) különbségek következtében a reneszánsz (szó szerinti) kezdetén Giotto templomaiban az ikonosztáz képei egyrészt:
a/ (eleinte változatlanul) sorokba rendezve mintegy kiterjedtek a templomok oltárfalára, másrészt:
b/ a "maradék" (a vélt lényegük) oltárképpé "sűrűsödött.
Mivel lényegül csak vélt (Keleten inkább preferált inkarnáció, és a Nyugaton inkább preferált keresztre feszítés között ingadozó) a későbbiekben az oltárkép előbb szárnyas oltárrá bővült, majd előbb az oldalképek, majd maga az oltárképek is fokozatosan eltűntek a nem ortodox templomokból (hogy a kiállítótérben, pontosabban András László Alföldi kiállításának terében rendeződjenek újra). :-)
Így már érthetőbb? - remélem igen, mert gondolatmenetemben nagyban támaszkodik az általad írottakra...
András László Alföldi Több kérdés is
felvetődik a fenti két hozzászólásodban, ezért megpróbálom sorba venni és úgy
válaszolni. Az, hogy Erzsebet Lieberrel is megosztottad a
kiállításom címjegyzékét, az természetes, és nekem megtiszteltetés, hogy
érdeklődik iránta. Azt is köszönöm ezzel kapcsolatban, hogy Erik Luxnak továbbítottad e-mailban. A rövid
képcím magyarázatot is köszönöm, ami majd csak akkor lesz teljességében
átlátható és érthető, ha végére jutottam a képek bemutatásának is. Mert ez a
"főcím", "alcím", "sorozat cím",
"képcím" tudom, hogy nem szokványos, de visszafelé nézve, azaz
másodszor végigmenve a paravánok során, verbálisan és vizuálisan követhető,
egybe látható és érthető. (Legalább is én azt feltételezem.) Ezért nagyon
szemléletes a bója és térkép hasonlatod, mert tényleg így lehet használni a
képnézés során. Ezután anélkül, hogy láttad volna a kiállítást, nagyon
szemléletesen és pontosan leírod a képek elrendezésének a helyhez és az
alkalomhoz illeszkedő voltát. Ez fontos visszajelzés számomra, hogy a virtuális
bemutatás esetében is követhető a logikája. Többször említettem már, hogy
nagyon nem akartam ezt a kiállítást a hely alkalmatlansága miatt, de végül ez
kényszerített bele, hogy megkíséreljem a lehetetlent, és ennek ellenére egy ide
"komponált" anyaggal álljak elő. Emiatt félre tettem a tél folyamán
készített két félig kész sorozatomat, és a nyár elején egy harmadikba fogtam,
ami most ki van állítva. Viszont ebbe előre bele kalkuláltam azt is, amit most
napról-napra teszek, hogy elkészítem ennek az internetes változatát. Sőt, azt
is elárulom, hogy a kiállítás bezárása után, a blogomon elindított Műhelymunkák
- Műhelynapló sorozatban, kitérek majd a képek készítésének módjára, a
technikai eljárások bemutatására, az újra értelmezés és másféleképpen rendezés
lehetőségeire is. Ezt jól megérzed, amikor utalsz a kiállítás bezárása utáni
más lehetőségekre. És itt érkezünk majd el megint a többszörös kép
lehetőségeihez, az általad most nagy vonalakban felvázolt művészettörténeti
összefüggésekhez. Nem tudom, hogy szerénységből, vagy álszerénységből, de én
magamat és a kiállításomat nem tudom közvetlenül ebbe a sorba illeszteni. Lehet,
hogy ezt megint csak az örökös kishitűségem mondatja velem, mert lényegében
mégiscsak ezekkel a nagy elődökkel is polemizálok valamilyen formában. Ha
festészeti és esztétikai minőségben nem is, de probléma felvetésekben vannak
közös szálak. Ezért amit Erik Luxnak kiegészítő magyarázatként leírtál,
az én is átgondoltam, és minden anyaggyűjtés és előkészület nélkül, rögtönöztem
magam számára egy vizuális emlékeztetőt. Ezt mellékletként ide teszem. Sőt, ez
az összeállítás eszembe juttatta azt, hogy Éva és saját munkáimból, és a
kiállítás rendezéseimből évtizedekre visszamenően össze tudok állítani analóg
lehetőségeket. Ehhez persze össze kéne szedni az anyagot.
András László Alföldi Persze ezt a
rögtönzött művészettörténeti összeállítást sem ártana átgondoltabban, jobban
előkészítetten összeállítani.
János Erdei András László
Alföldi, az első válaszodra: :-)
A másodikra, a kép összeállítás(aid?)ra: ha jól sejtem, ez tulajdonképpen hat.
Ha kérhetem (és ha jól értem, és az tdkp hat, akkor egyenként is legyél szíves tedd fel őket, és akár egy, akár hat, írj róluk) írj róla néhány magyarázó sort, mert így első ránézésre nekem kicsit (a megértésükhöz) túl sűrű(ek)... :-) - de gyönyörűek. :-D
Pontosabban a hatból négy(-öt) :-)első ránézésre is gyönyörű.
A másodikra, a kép összeállítás(aid?)ra: ha jól sejtem, ez tulajdonképpen hat.
Ha kérhetem (és ha jól értem, és az tdkp hat, akkor egyenként is legyél szíves tedd fel őket, és akár egy, akár hat, írj róluk) írj róla néhány magyarázó sort, mert így első ránézésre nekem kicsit (a megértésükhöz) túl sűrű(ek)... :-) - de gyönyörűek. :-D
Pontosabban a hatból négy(-öt) :-)első ránézésre is gyönyörű.
András László Alföldi János Erdei A
kép összeállítással csak az általad fentebb felsorolt történeti képi
formációkra próbáltam minden előkészület nélkül, egy-egy vizuális példát keresni.
1. Ikonok, 2. ikonosztáz, 3. Giotto, 4. Duccio, 5. szárnyas oltár, 6. oltárkép.
András László
Alföldi "Könyvjelző" ez nekem, mert így
vizuálisan jobban megragad az emlékezetemben, hogy ide vissza kell térni -
mármint az általad fentebb leírtakhoz - hogy jobban átgondoljam.
Erik Lux András László
Alföldi, elképesztően szépek, sőt gyönyörűek a - rögtönzött
kompozícióid! :-DMármint a fenti hat! :-)
András László
Alföldi Erik LuxFélreértés
ne essék, ezt nem többszörös képnek szántam a Ti értelmezésetek szerint. Csupán
a saját kiállításommal kapcsolatban előtte leírtakhoz kapcsolva vetődött fel
bennem, mint analógia. Hogy kerülök én a kiállításommal ebbe az összefüggésbe?
mert valami ilyesmit írt a hozzászólása végén János Erdei.
Erik Lux András László
Alföldi, szerintem a kompozícióddal (és az ezeket létre segítő
tehetségeddel), de ezt vitasd meg Jánossal! :-P -
mert az ilyesfajta (ál?)szerénységre azt szoktam válaszolni, ha nem, hát
nem. :-)
János Erdei Egyrészt: http://magyar-irodalom.elte.hu/.../portrek/jozsefa/ars.htm.
Másrészt még a képzőművészet egészének a története sem a mindenség maga, de képe annak...
Másrészt még a képzőművészet egészének a története sem a mindenség maga, de képe annak...
András László
Alföldi Maradjunk abban amit Erik Lux mond,
és egyrészt Te is egyet értesz vele: "ha nem, hát nem". Másrészt
pedig a gyakorlatban elég magabiztos szoktam lenni, és a vak ló bátorságával
belevágok sokszor nagy feladványokba. Erre szokta volt mondani mesterem,
Fischer Ernő, hogy "Lacikám nagy alma ez neked, vigyázz, nehogy ne tudd
becsukni és nyitva maradjon a szád." Aztán ebből nőtt ki az együtt
dolgozás mester és tanítványok között,, amelyről már részben értesültetek a
blog bejegyzésekből
János Erdei Erik Lux,
az, de "ha nem, hát nem".
András László
Alföldi Nem akarom most tovább bonyolítani ezt a kérdést,
de épp ezen a kiállításmegnyitón, nyilvánosan attól is elhatároltam magam, hogy
festő vagy képzőművész lennék egyáltalán. Albert Kováts is
mindig fenn van akadva ezen a kijelentésemen, és épp ő neheztelt megint érte.
Ennek ellenére "jelentős" képzőművészeti teljesítménynek nevezte a
kiállításomat. Ami persze jól esett. Hosszú története van ennek, egyenlőre
fogadjátok el így. Majd ha egyszer "felnövök" lehet, hogy megváltozik
erről a véleményem. Köszönöm a megértéseteket.
Erik Lux András László
Alföldi, megértem Albert Kovács fennakadását, :-) mert így
sajnos a beszélgetés tárgyával együtt az értelme is elenyészik...
Egy lezáratlan szál maradt a beszélgetésünkben (pontosabban a Jánossal elkezdettben). Javaslom (ha a folyatásához van kedved), hogy térjünk vissza oda (az alábbi link odavezet, ahol megpróbáltam folytatni), mert ez így tényleg nem vezet sehová (pontosabban értelmetlen vitához. Ha ugyanis szerinted Te a Fischer Ernő által elkezdett utat folytatod, akkor ostobaság lenne, ha arról győzködnélek tovább, hogy nem azt csinálod, amit csinálsz)...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1402743859844507&set=pcb.1402745029844390&type=3&theater
Egy lezáratlan szál maradt a beszélgetésünkben (pontosabban a Jánossal elkezdettben). Javaslom (ha a folyatásához van kedved), hogy térjünk vissza oda (az alábbi link odavezet, ahol megpróbáltam folytatni), mert ez így tényleg nem vezet sehová (pontosabban értelmetlen vitához. Ha ugyanis szerinted Te a Fischer Ernő által elkezdett utat folytatod, akkor ostobaság lenne, ha arról győzködnélek tovább, hogy nem azt csinálod, amit csinálsz)...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1402743859844507&set=pcb.1402745029844390&type=3&theater
János Erdei Erik Lux,
azt hiszem, nem(csak, nem elsősorban) a választott) útról van szó (mert annak
legfeljebb Isten a megmondhatója. Az alkotónál ugyanis csak az értelmezők
tévedhetnek nagyobbat, vagy fordítva).
Sokkal inkább (még csak nem is az értelmezési keretről, hanem) viszonyítási pontokról (a keret csak ennek a következménye).
Az ikonokkal - és azok folytatódásával - való összevetés egyrészt számomra is jóval érdekesebb, másrészt ennek természetes része a közvetlen elődökhöz fűződő kapcsolat, míg a beszélgetés tárgyának a közvetlen elődökhöz való kapcsolatra való szűkítés (nemcsak) gondolati zűrzavarhoz vezet.
Sokkal inkább (még csak nem is az értelmezési keretről, hanem) viszonyítási pontokról (a keret csak ennek a következménye).
Az ikonokkal - és azok folytatódásával - való összevetés egyrészt számomra is jóval érdekesebb, másrészt ennek természetes része a közvetlen elődökhöz fűződő kapcsolat, míg a beszélgetés tárgyának a közvetlen elődökhöz való kapcsolatra való szűkítés (nemcsak) gondolati zűrzavarhoz vezet.
András László
Alföldi Erik Lux és János Erdei két
utóbbi hozzászólásotokon napok óta gondolkodom, hogy milyen választ adjak, de
nehezen tudom kihámozni, hogy mi okozhatta a félreértést. Bizonyára én
fogalmaztam rosszul, amikor elhatárolódtam a nagyobb ívű összevetésektől,
illetve annak minősítő jellegétől. Még mindig töprengek rajta, hogy mi lenne a
helyes válasz, amely nem újabb félreértések felé viszi a beszélgetést, hanem
árnyalt módon kifejthetem ezzel kapcsolatban a saját álláspontomat. Ha
eredményre jutok magammal, akkor visszatérek erre a problémára.
János Erdei Nehéz
kérdés(eket vetnek fel a képeid) -. így igazán nem sürgetlek, hanem türelemmel
várok)! :-)
Erik Lux János Erdei, András László
Alföldi, nem is biztos, hogy most (azonnal) kell válaszolni, mert
nem biztos, hogy most és aztonnal lehet felelni...
A kiállítás egy adott helyzet és állapot megjelenése és megjelenítése, amit János meglehetősen pontosan írt le "(a kiállítás hármasképekbe hajló elrendezése és az eredeti sorozatok közötti) növekvő feszültség"-ként...
A kiállítás egy adott helyzet és állapot megjelenése és megjelenítése, amit János meglehetősen pontosan írt le "(a kiállítás hármasképekbe hajló elrendezése és az eredeti sorozatok közötti) növekvő feszültség"-ként...
János Erdei Erik Lux, :-)
Ps: és az sem is biztos, hogy a helyes válasz verbális...
Ps: és az sem is biztos, hogy a helyes válasz verbális...
András László Alföldi János Erdei Sőt,
épp ez okozza a problémát, mert nekem képben megvan már a válaszom, legalább is
az elképzelésem, amihez idő kellene, hogy "kihordjam" és ezt követően
kivitelezzem.
János Erdei András László
Alföldi, akkor jó úton vagy! :-) A szavak
lényegtelenebbek... :-)
Előzetes szöveg a kiállításról.
A kiállítótér belső udvara.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése