János Erdei Hitbeli különbségről
írtál (amire még nem válaszoltam), de ennél a képednél
(is), :-P teljes az egyetértésünk, mert (a/ a megváltás valóban nem
képen és képpel történik, b/) nézetkülönbség legfeljebb a képen túli világ (és
történéseinek) megítélésében van, ha van.
András László Alföldi Maradok az eredeti
elképzelésemnél, és nem megyek elébe a kiállítás egészének megmutatásába, hanem
lassan, sorrendben, naponta bemutatva egy-egy paravánon látható képeket,
haladok előre. Visszafelé nézve majd érthetővé válik, hogy miért választottam
ezt a módszert. Annyit megelőlegezésül, hogy ennek dramaturgiai okai vannak,
amelyről részben már írtam egy másik bejegyzésnél. Szándékom szerint egy
lírikus, elvontabb szemlélettől halad az anyag egy drámai, ironikusabb
hangvétel felé, és a végén még egy enyhe blaszfémiát is érint. Ez persze nem
jelenti azt, hogy az Isten tagadás a cél, hanem sokkal inkább azt, hogy képi
eszközökkel megpróbálom körbejárni ezt a témát. Majd zárásként elérkezünk a
Befalazott labirintus című sorozathoz. Ezzel a magam számára összekötöm Fischer
és Ország Lili világát, a keresztény és antik mitológiától eljutunk egy mélyebb
ősrétegig, ahol ezek a kérdések más fényben, vagy sötétségben láthatók, vagy láthatatlanok.
Így a hitbéli különbségre a teljes anyag ismeretében érdemes visszatérni.
Erik
Lux Ha az idő (és az ízlésbeli különbség) nem választaná
(nem választotta volna) le a képrombolókat, talán még ők is elgondolkodnának...
János Erdei Nekem ez ("...a
keresztény és antik mitológiától eljutunk egy mélyebb ősrétegig, ahol ezek a
kérdések más fényben, vagy sötétségben láthatók, vagy láthatatlanok...")
túl hamvas (bélás. Sok hülyeséget csinálunk és csináltunk, gondolunk és
gondoltunk (mi emberek, de nem hiszem a "könyvek(" és előtte a
szóbeliség ")által" csak hátra, a sötétbe ment a világ...
András László Alföldi János Erdei Szó sincs erről. Bár szeretem
Hamvas Béla klasszikus esszéit, sokkal kevésbé az esszébe csomagolt
tudományosságát, és ezért nem is így értem ezt az ősréteget. Ország Lili neve
és felemlítése másfelé kellett volna vigye az értelmezésedet. Félve mondom ki,
hogy akár az etológiáig is érdemes visszatekinteni, hogy tisztán lássuk azokat
az értékeket, amelyeket a civilizáció és a kultúra hozott létre. De az is elég,
ha csak Freud és Jung munkásságára utalok. De persze a visszásságokat se
felejtsük el. Engem épp ez az ambivalens kettősség, és ennek ma is meglévő
dimenziói érdekelnek. És mint esendő lény, magamra vonatkozóan is érvényesnek
tartom ezt.
András László Alföldi Ma már nem lesz időm
válaszolni, és az elkövetkező két hétben is csak korlátozott módon, mert most kimegyünk
Gödre, és ott csak kártyás internet lehetőségem lesz. De mielőtt feltennétek a
következő kérdést, hogy miért Átírás a kiállítás címe, és hogy a vallásról
egyenlőre visszatereljem a figyelmet a képre, mellékelek két kinagyított
részletet. Ezt csak eredetiben lehet látni, és még ennél is részletesebben.
Remélem majd oda is eljutok, hogy láthatóvá tegyem, hogy egyenlőre miért
maradok az "anyagban rögzült" képnél, és majd csak azután a virtuális
dimenzióknál.
Részlet
János Erdei Hogy az etológiáig
visszanyúlnak az értékeink gyökerei nem vitatom, sőt! Hogy Freud és Jung az
ezekre rétegeződőket tárta fel, kedvemre való. Ország Lili említése ebben az
összefüggésben számomra (de ezzel nem azt állítva, hogy nem bennem van a hiba)
számra kicsit túl nagy (mert részleteiben nem követhető) ugrás...
A képek, és részben a Te képeid értelmezéseinél az ikonokig jutottunk vissza. Az ikonoktól a napjaink képvilágához húzható ív(ek)nél számomra így kicsit (feleslegesen) sok a (szinte) kortárs (és magyar)... Csak az ikon(izálás)nál maradva, (csak ebből a szempontból, de) Fischer Ernő hatása jóval meghatározóbbnak és egyértelműbbnek tűnik (noha az Ország Lilivel való technikai rokonságra éppen Te hívtad fel a figyelmem)...
A képek, és részben a Te képeid értelmezéseinél az ikonokig jutottunk vissza. Az ikonoktól a napjaink képvilágához húzható ív(ek)nél számomra így kicsit (feleslegesen) sok a (szinte) kortárs (és magyar)... Csak az ikon(izálás)nál maradva, (csak ebből a szempontból, de) Fischer Ernő hatása jóval meghatározóbbnak és egyértelműbbnek tűnik (noha az Ország Lilivel való technikai rokonságra éppen Te hívtad fel a figyelmem)...
András László Alföldi János Erdei Először az első bekezdésben
leírtakra próbálok magyarázatot adni. Tény, hogy az ilyen viszonylag rövid
bejegyzésekben nehéz nem bakugrásokban gondolkodni. Ezért a kérdés történeti
oldalához most csak annyit kívánok megjegyezni, hogy Ország Lili
munkásságában engem főleg a keresztény kultúra előtti, ókori utalások fogtak
meg. Elsősorban a Labirintus sorozata és az írásos korszaka. Tudom, hogy az
ikonos korszaka számodra fontos fejezet, de én ezzel nem nagyon tudok mit
kezdeni. Nem mint ha nem tartanám jónak és fontosnak, de erre vonatkozó
élményeimet nem tőle szereztem. Tehát amikor a múltba való visszanyúlásra
utaltam vele kapcsolatban, akkor csupán az ókor megidézésére gondoltam. És most
a második bekezdésben leírtakra, azt érzékelem, hogy nem először jutunk oda egy
beszélgetés megkezdésénél, hogy mindig a dolgok másik végéről közelítjük meg a
problémákat. Te elsősorban a tartalmi oldalról én meg a formairól. Eddig mindig
sikerült középen összetalálkoznunk, és nagy egyetértésben megállapodnunk.
Remélem most is így lesz. Ez a bejegyzés rövid lesz a kérdés teljes
kifejtéséhez, de majd folytatni fogom, ha érdekel. Én az ikont is elsősorban
formaproblémának érzékelem, és ezért keresem azokat a technika megoldásokat,
amelyekkel legközelebb lehet kerülni annak adekvát megoldásához. Mit értek
ezen? Elsősorban azt, hogy ha már nem is lehet létrehozni a középkori
kolostorok mintájára kollektív műhelyeket, ahol az individuális letétek
háttérbe szorulnak, akkor legalább ne engedjek túl nagy teret az elkészítésnél
a saját személyes gesztusaimnak. Fischer lírikus alkat volt, és ebből
következően ő még az absztrakt expresszív letéthez közeli megoldásokat
választotta. Ország Lili drámai alkat, és a személyes gesztusait is mérsékelten
használta a formaépítésben. Sokkal inkább hagyatkozott az anyag mélyebb fizikai
és kémiai tulajdonságaira, ahol még az etológia által tárgyalt dimenzióknál is
mélyebbre nyúlt, egészen a szervetlen világ ősrétegeibe. Tudom, hogy ez így túl
summás megfogalmazás és kijelentés, de talán télen lesz időm egy blog
bejegyzésben kifejteni azt a megkezdet témát, amelyet hónapokkal ezelőtt
említettem is neked, és vázlat formájában a "Festészettechnikai útkeresés
Ország Lili életművében" címen január óta vár a folytatásra. Befejezésül
most csak annyit a kiállítás teljes anyagáról, hogy kimondatlanul, de számomra
burkolt formában még mindig Fischer és Ország Lilivel való párbeszédről van
szó. Ország Lilitől a nyomtatott áramkör használatát vettem át, Fischertől
pedig a szimbolikus formaképzés szakrális tematikában való alkalmazását.
András László Alföldi Fischer Ernő: Hommage
á Rubljov
Ország
Lili (részlet).
János Erdei Azt hiszem nem kell
középen találkoznunk, mert ott vagyunk. :-)
Remélem nem veszed nagyképűségnek, hogy azt írom, értem, amit írtál (de az eddigieknél összehasonlíthatatlanul jobban Ország Lili inkább hagyományához - semmint hagyatékához - való viszonyod), és nagyrészt egyet is értek.
Amit viszont nem értetten, az ez a mondatot (Fischer Ernőről) "ő még az absztrakt expresszív letéthez közeli megoldásokat választotta", pontosabban csak a "letét" szót nem. Még pontosabban, hogy ez mire utal, mire referálsz vele...
Részletesebben is válaszolok, most csak annyit, hogy (nagyon leegyszerűsítve, de) valami vagy ikon, vagy nem, és nemcsak a festészetben az ikonhoz nyilvánvalóan a formaalkotáson át vezet út (amiben azonban a vizuális alakzatok meghatározóbbak, mint más művészeti ágakban), amit azonban a tartalmi megfontolások legfeljebb katalizálhatnak, de a képzőművészetben picit nehezebben (Nem elhanyagolható mértékben a boszorkányszombatosoknak "köszönhetően", akik - szinte teljesen - szétbeszélték a festészetet az ikonfestészettel összekapcsoló hagyományt, és ezzel az értelmes beszéd lehetőségét is jelentős mértékben csökkentették).
Remélem nem veszed nagyképűségnek, hogy azt írom, értem, amit írtál (de az eddigieknél összehasonlíthatatlanul jobban Ország Lili inkább hagyományához - semmint hagyatékához - való viszonyod), és nagyrészt egyet is értek.
Amit viszont nem értetten, az ez a mondatot (Fischer Ernőről) "ő még az absztrakt expresszív letéthez közeli megoldásokat választotta", pontosabban csak a "letét" szót nem. Még pontosabban, hogy ez mire utal, mire referálsz vele...
Részletesebben is válaszolok, most csak annyit, hogy (nagyon leegyszerűsítve, de) valami vagy ikon, vagy nem, és nemcsak a festészetben az ikonhoz nyilvánvalóan a formaalkotáson át vezet út (amiben azonban a vizuális alakzatok meghatározóbbak, mint más művészeti ágakban), amit azonban a tartalmi megfontolások legfeljebb katalizálhatnak, de a képzőművészetben picit nehezebben (Nem elhanyagolható mértékben a boszorkányszombatosoknak "köszönhetően", akik - szinte teljesen - szétbeszélték a festészetet az ikonfestészettel összekapcsoló hagyományt, és ezzel az értelmes beszéd lehetőségét is jelentős mértékben csökkentették).
András László Alföldi Tudom, hogy a
"letét" nem kimondottan pontos szakkifejezés, de mi szakzsargonként a
következőt értjük alatta: a felület megmunkálás manuális módját, a létrehozott
faktúrák és textúrák kialakításának technikáját. Mivel mi már főleg vegyes
technikákkal dolgozunk, ezért nem használhatjuk azt a par excellence
festészetben elterjedt kifejezést, hogy ecset letétje, ecset járása, ecset
mozgása stb. a felületen. Hogy mi ikon és mi ikonikus, azt Erik Lux-al ma már érintettük, de egyenlőre
függőbe hagytuk, mert tényleg egy bonyolult kérdés. De idővel mindenképpen
tisztázandó.
János Erdei András László Alföldi, aha! - köszönöm, így
már értem...
Ps: megmunkálás érthetőbbnek tűnnék számomra a megdolgozás pedig a manuálisat is elkülönítené, de tudom, a szóhasználatot megváltoztatni (pláne, ha szakzsargon)... :-) - és egyébként is már értem. :-D
Ps: megmunkálás érthetőbbnek tűnnék számomra a megdolgozás pedig a manuálisat is elkülönítené, de tudom, a szóhasználatot megváltoztatni (pláne, ha szakzsargon)... :-) - és egyébként is már értem. :-D
András László Alföldi János Erdei Nálunk megmarad ez a
kifejezés, már csak a tisztelet okán is, mert Tanár úrral is ezt használtuk.
János Erdei Ps: csak részben a téma
nehézsége okán halogatom a részletesebb választ, de egyrészt az ikon és a
szimbólum viszonyát még tisztáznom kell (magammal), és ráadásul a formáról
nyakig vagyok egy Klima Gyulval való levelezésben.
János Erdei Az alábbi linken át
elérhető képednél folytatódó beszélgetés nyomán úgy vélem, hogy a hitbeli
kérdés csak egy másik aspektusa a Téged jobban foglalkoztató formainak: arra
válaszolsz, amire Fischer Ernő és Ország Lili is, de egy másik időben (mint Te,
vagy az alábbi linken át elérhető beszélgetésben láthatóak - (és másik időben,
mint Erzsebet Lieber, aki pedig kortársad!
Ezt azért is említem külön is, mert eddig csak a zenéről gondoltam, hogy saját időt teremt. A képekről "csak" azt, hogy saját síkot, a plasztikáról és az építészetről pedig azt, hogy (eltérő teljességgel) saját teret. Most azonban úgy vélem, hogy a saját sík és a saját tér saját időre alapozódik...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1399945720124321...
Ezt azért is említem külön is, mert eddig csak a zenéről gondoltam, hogy saját időt teremt. A képekről "csak" azt, hogy saját síkot, a plasztikáról és az építészetről pedig azt, hogy (eltérő teljességgel) saját teret. Most azonban úgy vélem, hogy a saját sík és a saját tér saját időre alapozódik...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1399945720124321...
András László Alföldi Ez első olvasatra nagyon
pontos megfogalmazásnak tűnik, és valószínűleg igaz is. Ezért érdemes tovább
gondolni, illetve inkább részletesebben kifejteni és képekkel alátámasztani. De
mivel ma van az utolsó iskolaszüneti nap, és az unokák még itt nyaralnak velünk
Gödön, ezért most át kell engedjem nekik a számítógépet, a saját dolguk
intézésére. De erre majd visszatérek.
Az alábbi linkre kattintva elérhető az eredeti Facebook bejegyzés.
Alföldi László: Katedrális nélkül -
Üvegablak IV., 65 x 35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték, paratípia:
nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudo-önkollázs), 2017. június-július.Hűha
Alföldi László: Ikon nélkül - Ikon, 65 x
35 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték, paratípia: nyomtatott papíralapú
papírnyomat, pszeudo-önkollázs, 2017. június-július.
János Erdei Izgalmas az
ikonalak "bizantikus" palástja és a környezetének (a koncentrált és a
szétesőbb) kontrasztja (ami meglehet, hogy csak a nagyítás léptékének a
különbségéből adódik)...
Tetszik
Be
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése