Facebook hozzászólások 2017. szeptember 19-én.
János Erdei Talán a középső a leginkább Tied... A baloldali
a legkevésbé, a jobboldaliban vagyok a legbizonytalanabb...
Erzsebet Lieber Érdekes, én ezeket elsőre Alföldi László
képeinek véltem.
Cím nélkül, 50 x 50 cm, vegyes technika, 2003.
Alföldi
László: Cím nélkül (tipikusan az akkori címadásaimat tükrözi), 50 x 50 cm,
vegyes technika (itt sem részletezem az eszközbeli és anyagi összetételét, mert
akkor sem tettem.) 2003-ban készült és az "Eredeti eredet" című
kiállításomon lett bemutatva. Annak idején kiakartam hagyni a tárlat anyagából,
mert nem nagyon illeszkedett a sorozathoz, de mivel Éva egyik kedvenc képe volt
a kiállításra szánt képek között, ezért benne hagytam az anyagban. Ma is
változatlan formában megvan. Télen szedtem elő újra, mikor a "Befalazott
labirintus" című - még mindig befejezetlenül hagyott - sorozatomon kezdtem
dolgozni. Mivel az előző években a Pompeji vázlatok sorozatomnál főleg
horizontálisan nyújtott kompozíciókat készítettem, rá kellett újból hangolódjak
a kvadrátos formátumra. De mint látható, nem csak a képi szerkesztés, hanem a
technikai letét és a tartalom is folytonosságot kapott tizenöt év múltán, a
mostani tovább gondolásban. Ezért került ide, saját előzményként.
Alföldi László:
Labirintus nélkül - Szétesés, 50 x 50 cm, vegyes technika (papír, nyomdafesték,
paratípia: nyomtatott papíralapú papírnyomat, pszeudó-önkollázs), 2017.
június-július.
Ez a kép jelenlegi kiállításomon a X. paraván középső
darabjaként látható. Ha összehasonlítjuk az előző (Cím nélkül) kép kompozíciós
megoldásával, láthatjuk a hasonlóságot. Egyszerre van jelen a szimmetria és az
aszimmetria egymást egyensúlyba tartva, a dinamikát és a statikát
"meghazudtolva". Hogy miért kapta még is a "Szétesés"
címet? Azért mert a mozgalmas, többféle motívumhalmaz egymásra nyomása és
kollázsozása az első pillanatra azt sugallhatja, hogy itt már minden rend
felbomlott és lassan a káoszba keveredünk. Ezért a cím itt egy kicsit becsapós,
mert rájátszik az első felszíni benyomásra, amit sokszor a "mit
ábrázol" kérdésre adott válaszokban szoktunk meglelni. De, itt a kép
egésze önmagán kívül semmit sem ábrázol. Igaz a részletmotívumok (töredezett
nyomtatott áramkőr maradványai, kis és nagy betű töredékek, reklám maradékok
márka jelei, sőt még az alapot képező magazin címe is) jeleznek valamit a
mindennapjainkban fellelhető dolgokból, de ez itt másodlagos. Az elsődleges
jelentése és tartalma máshol van. Ha nem a részletekből indulunk ki, hanem
eltekintünk a konkrét dolgok ábrázolásától és absztrakt módon szemléljük az
egészet, akkor első pillantásra is láthatóvá válik a fentebb leírt szimmetria
és aszimmetria, statika és dinamika egymás ellentétét kiegészítő volta. A
sorozat címet jelölő "Labirintus nélkül" arra utal, hogy nincs már
itt labirintus sem, az is "szétesett". Szándékom szerint a címekben
verbálisan megadott kettős állítás (tagadás), kell hogy felhívja a figyelmet a
kép szemlélése által megtapasztalható elsődleges vizuális tartalomra. Ami nem
más, mint a szétesettnek hitt világunk (ezt sugallja a másodlagos jelentés)
egysége, amelyet nem a felszínen kell keresni (ez a kép alapszerkezete), hanem
az időn kívüli, metafizikai dimenzióban. Mert az időbe való belevetettségünk
által minden rend egyben káosz is, és minden káosz egyben rend is. Tiszta
formájában egyik sem létezhet, mert akkor vége a világnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése