A felület mélysége
Alföldi László művei
elé
Furcsa szemmozgást igényelnek
Alföldi László művei. Szinte valóban érezzük látószervünkben, hogy a szokásos
felületi letapogatás helyett más irányban: mélységében akarjuk megragadni az
alkotásokat. Érdekes érzés, hiszen képek szemlélésénél megszoktuk, hogy
szemünket a mű felületén végigfuttatva látjuk és azonosítjuk az elemeket, és
így kezdjük értelmezni az alkotást. Ne tévesszen meg minket, hogy Alföldi
László képei elsőre nem látszanak alátámasztani ezt a látásmódot, és – talán
éppen hangsúlyos horizontalitásuk miatt – olybá tűnnek, mintha folyamatosan
kéne végigkövetnünk a rajtuk látottakat. Mégis, Alföldi László képeit
alaposabban szemlélve arra kell rájönnünk, hogy itt nem a megjelenített
elemeken, hanem azok viszonyán van a hangsúly. Ráadásul nem is egyszerűen csak
azok egymáshoz való viszonyán, hanem a kép alapfelületéhez való viszonyán.
Már-már azt mondhatjuk, hogy a
motívum szinte nem is érdekes. Nézzük meg például a betűk vagy a képben lévő
képtöredékek szerepét. Kell-e a betűknek a hozzájuk tartozó értelem, olvassuk-e
őket vagy csak látjuk? Úgy tűnik, ezek értelmét vesztett elemek, nem betűként
és főleg nem szövegként van értelmük, hanem képi elemként, jelként, jelentés
nélkül. Ugyanígy, ha a darabkákat, vizuális idézeteket nézzük, azok nem
feltétlenül állnak közvetlen tematikus összefüggésben. Sokat közülük
felismerünk, vannak köztük a populáris kultúrából vagy egyenesen a reklám
világából érkező elemek és magas művészeti alkotások reprói is, középkori freskók
és római császárok, szentek és divatmodellek kerülnek egymás mellé, mégis,
érezzük, hogy nem csupán az elemek jelentésében van a mű kulcsa. Sokkal inkább
az általuk létrejövő rétegzettség válik elengedhetetlenül fontossá. A komolyan
megalapozott művészettörténeti és művészetelméleti erudícióval rendelkező
alkotó jól láthatóan mindent megtanult az avantgárdból, amit tudni érdemes,
annyira, hogy meg is haladta azt: az az érzésünk, mintha azzal kísérletezne,
hogy miként lehetne fordított felvetések alapján és a még nehezebb alapállásból
dolgozni: ha a térviszonyokat nézzük, az avantgárd számos alkotója folyamatosan
kilépett a térbe: megbontotta a kép felületét, horizontálisan tágította például
a keretre festéssel, illetve a kép harmadik dimenziójának hangsúlyozásával:
Schwitters egyre nagyobb darabokat, három dimenziós tárgyakat épített
kollázsaiba, Arp már síkplasztikákat készített, Fontana pedig éppen a másik
irányba keresett továbblépést a vászon kihasításával. Mindannyian azt keresték,
hogy hogyan lehet minél jobban és látványosabban térbe léptetni az eredetileg
sík felületet.
Alföldi László hozzájuk képest másik
irányban gondolkozik: miként lehet a képsíkon belül maradva kialakítani a
legtöbb réteget? Hogyan lehet a legváltozatosabb mélységviszonylatokat
belevinni a kétdimenziós műbe úgy, hogy mégis megmarad a két dimenzióban.
Számtalan módon alakítja ki a felüleletet, ráadásul a kialakítás itt a
legtágabb értelemben veendő, hiszen van, amikor elvesz belőle, van, amikor
hozzáad. A kettő közül talán az elvétel a különlegesebb, hiszen a papír
olyasminek tűnik, amiből többet már nem lehet elvenni, és valóban, a legtöbb
esetben hozzáadni szoktunk, ceruzával, ecsettel vagy – kollázs esetében – más
papírral. Mégis, itt a feltépésekkel, visszahúzásokkal azt mutatja be, hogy
miként lehet az abszolút vékonyat, felbonthatatlant tovább szedni, további
rétegekre fejteni. A már-már végtelen képtérre bontott képsíkot tovább bővíti
olyan beragasztásokkal, amelyek még inkább a belátás képzetét erősítik: egyes
töredékek ablakként nyílnak a kép terébe.
Alföldi László művészeti
alapállásának és a képről alkotott felfogásának egyik alapvető kifejezése,
amellyel több sorozatát is megnevezte: ugyanaz és más. A kép látszólag az,
ugyanaz, ami elsőre látszik, de mégis más, több, további, különösebb. Sík, de
mégis tér. Felület, de mégis mélység. Alakuló de mégis alakított, a véletlen
irányítja, de a tudatosság felüldolgozza, őrködik a képi egyensúly
kialakításán, hiszen hiába több, különösebb, más, végeredményben mégiscsak képet
kell alkotni. Képnek kell lennie, hogy az ugyanaz mássá válhasson.
Budapest, 2012.02.20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése