Az egyes paravánon látható képek
2017. augusztustus 24-én a RaM Colosseumban megnyílt kiállításomon az 1. képcsoport
Ebben a sorozatban, amelynek a "Visszatekintés" címet adtam, azokat a Facebook bejegyzéseket gyűjtöm össze, amelyek az elmúlt kiállításaimmal kapcsolatos hozzászólásokat tartalmazzák. Egyrészt az vezetett erre az elhatározásra, hogy itt a blogban nagyon kevés észrevétel jelent meg; másrészt az idővonalon történt észrevételek visszakereshetősége az idő múltával nagyon nehézkes művelet; harmadrészt pedig, akik nem szeretik és nem követik a Facebook-ot, azok számára is hozzáférhető legyen. Így a magam számára is itt archiválom azokat az - akár pozitív, akár negatív - érdemleges véleményeket, amelyek segítik saját munkásságom újra gondolását.
Ebben a Visszatekintés (I.) címmel jegyzett bejegyzésben a 2017. augusztusában a RaM Colosseumban megnyílt kiállításom első paravánját és ezzel kapcsolatos hozzászólásokat mutatom be, majd ezt követően a továbbiakban sorra veszem azokat a hármas képegységeket, amelyekhez hozzászólás és megjegyzés érkezett.
Az alábbi linkre kattintva megtekinthető az eredeti Facebook bejegyzés, de a technikában kevésbé járatosak számára az alábbiakban itt is közvetlenül olvashatóvá teszem. Bízom benne, hogy azok számára is érdekes lesz, akik korábban olvasták és látták a kiállítást, és azok is tájékozódni tudnak benne, akik nem olvasták és látták.
2017.
augusztus 24. blog bejegyzés.
A RaM-ban
nyíló kiállításom előtt, a facebook idővonalára feltett három képre való
reakció.
Erik Lux
és Erdei János kérdéseire adott válaszok.
Erik Lux Többszörös?
András László
Alföldi Nem szántam többszörös képnek, de megközelítés
kérdése. A kiállítás rendezésében magamnak is feltettem ezt a kérdést, de jóval
előtte, minthogy ténylegesen elkezdtem volna a munkát. Ez a probléma már akkor
felvetődött bennem a sok egyéb más kérdéssel együtt, amikor ebből az anyagból
egyetlen kép sem volt még. Ismerve a kiállítóhely sajátos viszonyait, és
kiállításra nem éppen alkalmas mivoltát, először nem nagyon akartam itt
magamnak tárlatot rendezni. De a most nem részletezett okok miatt, amikor
májusban végérvényesen el kellett döntenem, hogy az egy éve halogatott
felkérésnek eleget teszek-e, akkor jutottam nehéz helyzetbe. Éva könyvének
befejezése után egy éve dolgoztam már több sorozaton. Többek között a
facebook-on a Műhelymunkák - Műhelynaplóban bemutatott Hommage á Ország Lili
fekete-fehér kollázs sorozaton, és a Falak címmel összefoglaltat, ugyancsak
Ország Lili-re utalót. Ezt viszont nagyon nehéz lett volna az adott tagolt
térben megrendezni. Mivel nekem egy-egy bemutatkozásnál az is fontos szempont,
hogy ne csupán esetlegesen egymás mellé rakott képek halmazát lássam, ezért
elhatároztam, hogy új sorozathoz kezdek, amelyet kimondottan ehhez a térhez
igazítok. Nyár elején fogtam hozzá, és a most látható hatvanhat képből, ötven
hetet az elmúlt két hónapban készítettem. Bár határozott elképzelésem volt
arról, hogy merrefelé indulok, és mi az amit célul tűztem ki, munka közben
mégis sokszor eszembe jutottak a veletek folytatott beszélgetések a többszörös
képről. Nem próbáltam azokat a definíciókat követni, amelyeket eddig ebben a
kérdéskörben megfogalmaztatok, hanem elsősorban a vizuális összhatásra
fókuszáltam. Tudtam, hogy egy kerengőre hasonlító, körkörös teret kell úgy
összekapcsolnom, amely újabb és újabb körbejárásra inspirál. Nehezíti itt a
helyzetet az is, hogy tíz paravánszerű falrész tagolja, és amelynek mindkét
oldalára kerülnek képek. Így állandó visszafordulásra, vagy legalább is
visszatekintésre késztet. Ezért döntöttem úgy, hogy előveszem a jól begyakorolt
vesszőparipámat, az Ugyanaz és más című kiállítás sorozatom probléma körét, és
annak tizenkettedik tételét valósítom meg. Tehát előtérbe helyezem az
egyediséggel szemben a széria szerűséget, és a refrén szerűen vissza térő
motívumokat. Zenei hasonlattal élve itt nem Cage, hanem inkább Steve Reich
repetitív megoldásai részesültek előnybe. A finom váltások, a szinte
észrevehetetlen csúsztatások, egymásba kapaszkodó halmaza, amely egységbe
gyúrja önmagát. A hármas tagolás adott volt, és a képformátum is. Bár ez
utóbbit egyrészt nagyon gyakorlatias szempontok részesítették előnybe, mivel
kvadrátos és nyújtott téglalap alakú kereteim voltak. De az utóbbi formációt a
Pompeji vázlatok horizontálisa helyett, most függőlegesre állítottam. Így, már
megvolt a "nagykabát", csak gombként a képeket kellett megcsinálni
hozzá. Ezért óhatatlanul hasonlítanak a képcsoportok hármasai a többszörös
képek koncepciójához, vagy néhol még a triptichonhoz is, de végül egyik
kritériumainak sem felelnek meg teljes egészében. Szándékom szerint, ennek a
fentebb vázolt nagyobb rendezési egységnek lettek alárendelve, de nem figyelmen
kívül hagyva a beszélgetéseink során kialakult elképzeléseket sem a többszörös
képek különböző lehetőségeiről. A címek is ezt a koncepciót követik, és
egységbe olvasva, reményeim szerint kiadják majd annak "dramaturgiai"
megszerkesztettségét. Hát egyenlőre ennyit Erik Lux által
felvetett "többszörös?" kérdésére, és János Erdei képcímekkel
kapcsolatos "mosolyaira". Sajnos Erzsébet Lieber kiállításával
kapcsolatban nem tudok párhuzamot vonni, mivel a helyszínen nem láttam, csak fényképek
alapján vannak ismereteim róla. Tervem szerint, a tárlat egy hónapos nyitva
tartás ideje alatt, minden nap a rendezési koncepciót követve, sorrendben
bemutatok egy-egy paravánt. Ezt követően a blogomon egységbe kívánom rendezni a
most részként láthatókat.
o
·
János Erdei Én
is várom (a folytatást) - és remélem, hogy a képek felrakását is folytatod,
mert így jóval felkészültebben mehet az ember a kiállításra.
János Erdei :-)
Ps: egyelőre csak annyit pontosítanék, hogy a többszörös képpel kapcsolatban nem annyira definíciókat, mint hipotéziseket fogalmaztunk meg.
Csak (a boszorkányszombatosok és nagyfőnökasszonyuk, akinek ők csak a paródiái, azaz) Peggy Guggenheim képzelgi(k), hogy irányíthatja a művészetet...
Ps: egyelőre csak annyit pontosítanék, hogy a többszörös képpel kapcsolatban nem annyira definíciókat, mint hipotéziseket fogalmaztunk meg.
Csak (a boszorkányszombatosok és nagyfőnökasszonyuk, akinek ők csak a paródiái, azaz) Peggy Guggenheim képzelgi(k), hogy irányíthatja a művészetet...
§
·
András László
Alföldi János Erdei
Köszönöm a pontosítást.
Erik Lux Hát...
... nehéz nem többszörösnek látni a nyomtatott áramkörökbe merülő, azoktól
eltakart, és az azokból feltámadó, de az elmerülőhöz képest fordított
Jézus-alakot... :-)
János Erdei Lehet,
csak úgy szegényedik a jelentése...
·
Alább folytatódik a kibővített képanyag
Idáig tartott az eredeti Facebook bejegyzés, ezt követően további képanyag és melléklet látható a kiállítással kapcsolatban.
Mint az alábbi fényképen látható, a RaM Colosseum eléggé sajátos kiállító tér, mert lényegében egy kör alakú kerengő, amely tíz kétoldalas beépített paravánnal van tagolva. Itt a képeket nem lehet egybe látni, hanem csak egy-egy egymással szembe levő paraván képez valamiféle laza egységet. Ezért tulajdonképpen a szorosabban összetartozó képek a hármas egységbe rendezett alkotások. Viszont a tudatos rendezés által, a megvezetett körbejárhatóság mégis egy sajátos egységet képez.
Előzetes ismertető szöveg a kiállításról:
2024.09.13-án, hét évvel a kiállítás után újra olvasva a bejegyzést, magam részéről ma is elfogadhatónak tartom a rendezési koncepciót.
VálaszTörlés