2018. március 10., szombat

Műhelymunkák - Műhelynapló XIV.




Betekintés egy alkotói módszerbe


A Biblia Pauperumtól a Speculum Humanae Salvationis-ig




       Régi tervem, hogy egyszer feldolgozom a középkori Biblia Pauperum képi világát, a mai kor képanyagával ötvözve. 2017. augusztusában, Budapesten a RaM Colosseumban rendezett Átírás című kiállításom első állomása, és technikai előkészítése volt ennek a hosszúra tervezett programnak. Mint ahogy azt ott jeleztem is, az a kiállítás sajátos tisztelgés kívánt lenni Ország Lili és Fischer Ernő munkássága előtt, de egyben távolodás is a közvetlen hatásoktól. Ország Lilitől csupán a nyomtatott áramkör használatának mai lehetőségeit próbáltam ki, Fischer Ernőtől pedig a szakrális szimbolika egy-két átírt alakját - Corpus, Pantokrator, üvegablak - ötvözetét ütköztettem a mai reklámújságok képi világával. 
Idén januárban elkezdtem az anyag gyűjtést a tartalmi rész feldolgozásához, és így eljutottam a Biblia Pauperumtól a Speculum Humanae Salvationis-ig, azaz az Emberi Megmentés Tükörképéig. Az internet segítségével a világ nagy könyvtárait végig böngésztem, és először esztétikai szempont alapján összegyűjtöttem több  tucat kéziratos és ősnyomtatványos kódexet és könyvet a tizedik századtól a tizenötödik századig terjedő időszakból. Ez több mint tízezer képet foglal magában. Ezután a képi élmény alapján, hozzá fogtam a szelektáláshoz, és elkezdtem a kiemelt képsorok bibliai értelmezését. Mivel a Biblia Pauperum általában csak negyven-ötven képet foglal magában, a Speculum Humanae Salvationis pedig 192 darabot, így lényegesen kitágult a kutatás területe. Egyaránt bővült a narratív tartalmi, és a képi formai pérhuzamok összevetése a mai kor problémáival és képáradatával. Ez a nagyobb mozgástér, látszólag könnyíti a továbblépést, de egyben nehezebbé teszi a kiválasztást és kiemelést. Félő, hogy parttalanná válik a sorozat, és a két forma ötvözése esetleg sikertelen lesz. Egyenlőre ezt a kockázatot is vállalva folytatom a munkát. 










   
Most, indulásként elégedjünk meg a Wikipédiából vett két rövid definícióval, mivel ebben a bejegyzésben csupán rövid betekintést kívánok adni magáról a munkamódszeremről, amely nem terjed ki a témával kapcsolatos részletes tájékoztatásra. 
Az alább látható képsorozat először azt mutatja be, hogy nagyítom ki a képeket, és a nyersfordításokat miként illesztem a képek alá, a további részletesebb elemzésekhez. 



1370-1380 között készült Speculum Humanae Salvationis 












































































































































































Mint fentebb már említettem a teljes képsor 192 darabot tartalmaz, itt csak az elejéből láthattunk valamennyit. 
Az alább látható kép a teljes letölthető nagyítást mutatja be. Ez természetesen könyvtáranként változó, mert van ennél még jóval nagyobb, de kisebb is.







Most egy kiemelt lapból bemutatok egy sorozatot a különböző kiadványokból, hogy látható legyen ugyan annak a témának a variációi. (A facebook-on többszörös képeknél ez részben már látható volt)
















































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése